Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
Threaded View
-
26-05-10, 17:02 #3
Sv: Hjælp, plz... hvad skal jeg bede min læge om nu?
Kjære Marejka.
Jeg er så ny i dette "gamet" at jeg ikke skjønner slike blodprøvesvar så godt - men av egen erfaring vil jeg iallfall påstå at dersom stoffskiftet var litt lavt ved første kontroll i januar og var tilnærmet "normalt" i den oppfølgende kontrollen som ble gjort i mars kan du likevel ha lavt stoffskifte!
Det var det som skjedde med meg - blodprøver pga mange stoffskifte-symptomer tatt allerede i 2003 var midt i det som var referanseverdiene den gangen. I 2005 hadde symptomene forverret seg, og TSH viste 4,39/FT4 viste 14. Legen ringte meg derfor med beskjed om at ting tydet på at stoffskiftet mitt var lavt og at jeg derfor måtte ta ny blodprøve for å være sikker på resultatet. Ny blodprøve ble tatt et par uker senere, og denne gangen var resultatene "normale" og det ble derfor slått fast at prøven som viste TSH på 4,39 var feil.
Jeg godtok dette, og tenkte ikke på stoffskiftesykdom i årene som fulgte. Ble mer og mer syk, men visste ikke noe særlig om stoffskiftesykdom og selv om jeg idag vet at symptomene er typiske var jeg ikke like flink å formidle dette til legen min. Derfor ble det ikke tatt nye blodprøver for stoffskifte-testing før nesten 5 år etterpå - i mars 2010. Og da var TSH helt oppe på 12,26 og FT4 nede på 9.
Så hos meg fikk sykdommen utvikle seg veldig mye fra 2005 til 2010, og jeg trodde bare det var jeg som begynte å bli "gammel og sliten". Men for et par måneder toppet det seg altså, og jeg bestilte time hos legen min og stilte der med en laaaang liste med plager. Da ble det altså fastslått at jeg absolutt har lavt stoffskifte, og sannsynligvis har hatt det i mange år uten medisinsk behandling, noe som igjen har forverret symptomene unødvendig.
Så dersom dine prøveresultater skulle bety at stoffskiftet per idag ser "normalt" ut, så kan sykdommen utvikle seg mye før det vises på prøvene. Så du må ikke gjøre samme feilen som meg - nemlig å vente for lenge med å ta nye prøver.
Til slutt vil jeg bare si at selv om min faste lege selvfølgelig burde tenkt på å ta oppfølgende stoffskifteprøver minst en gang i året og altså ikke gjorde det, så har jeg idag et godt forhold til han. Gjort er gjort, og nå er behandlingen igang og jeg ønsker kun å se fremover - ikke dvele med det som eventuelt ble gjort feil tidligere.
Uansett vil jeg ønske deg lykke til! Som mange andre har skrevet her inne på forumet, er det du selv som kjenner din kropp best og vet dersom noe kjennes feil!
Lignende tråder
-
Overlæge Birte Nygaard fra Herlev Hospital
Av Anisa i forumet AdvarslerSvar: 26Siste melding: 08-06-16, 17:46 -
Lavt stofskifte sandsynligvis efter behandlig af for højt stofskifte
Av Babe i forumet Lavt Stoffskifte etter GravesSvar: 89Siste melding: 06-11-11, 22:27 -
Hjælp.. What to do
Av Annette-S i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 4Siste melding: 11-01-10, 21:45 -
ny-hjælp til blodprøver
Av lollipop1961 i forumet BlodprøverSvar: 3Siste melding: 08-06-09, 13:21

Svar med sitat
Bokmerker