Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
-
23-05-10, 04:32 #1
Har dere fått tilbud om opplæring fra sykehus?
Jeg har akkurat meldt meg inn i Diabetesforbundet siden jeg nå også har insulinkrevende diabetes. I konvolutten fra dem lå det mye informasjon, blant annet står det i et av heftene deres at alle som får en kronisk sykdom har krav på å få et ti timers kurs i det å leve med en kronisk sykdom. Dette er det sykehusene som plikter å gi i følge lov om spesialisthelsetjenester, og fastlegen kan søke deg inn. Jeg har aldri fått noe slikt tilbud med noen av de kroniske sykdommene mine, heller ikke nå. Ikke har jeg fått noe informasjon om det fra sykehuset heller.
Er det noen av dere andre her som har fått et slikt tilbud?Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
23-05-10, 09:58 #2
Sv: Har dere fått tilbud om opplæring fra sykehus?
Nei jeg har ikke fått noen opplæring av noe sykehus. Jeg ble skremt vettet av som 16 åring, (siden jeg har legeskrekk) med at jeg hadde struma og måtte gå på tabletter livet ut.. Også fikk jeg beskjed om å ta blodprøver noen ganger i året. Deretter sto jeg på egne ben, 4 timer unna foreldre og fastlege..
Et ti timers kurs hadde hjulpet meg mye!
-
11-06-10, 15:27 #3
Sv: Har dere fått tilbud om opplæring fra sykehus?
Hej
Det har længe pint mig, at jeg ikke kunne finde det danske projekt, der minder om det, der spørges til her. Men nu har jeg så fundet det blandt Trygfondens projekter - måske burde I også få jer sådan et i Norge?
Om patientuddannelse
"Patientuddannelse - lær at leve med kronisk sygdom" er målrettet mennesker med kronisk sygdom. Programmet tager udgangspunkt i, at egen indsats og håndtering af sygdommen er af stor betydning for effekten af behandling og forebyggelse af komplikationer hos mennesker med kronisk sygdom.
Formålet med patientrettet forbyggelse er:
* At styrke personlige ressourcer til aktiv egenomsorg og daglig håndtering af hverdagen hos mennesker med kronisk sygdom
* At give redskaber til at magte de daglige udfordringer
* At øge den enkeltes oplevelse af kontrol og livskvalitet i hverdagen
’Patientuddannelse – lær at leve med kronisk sygdom’ er tænkt som supplement til den rådgivning og undervisning, der finder sted og varetages af sundhedsfagligt personale.
Læs evt. mere på:
http://www.patientuddannelse.info/
Nielsigne
Lignende tråder
-
Aker sykehus legges ned
Av Mod i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 4Siste melding: 17-02-10, 20:11 -
Noen av dere som har fått Erfa Thyroid?
Av ella i forumet Mangel på Thyroid-medisinerSvar: 11Siste melding: 12-12-09, 21:03 -
Fylkels-legen påstår det fins tilbud til subklinisk Hypothyreose
Av Tor i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 4Siste melding: 24-12-07, 14:18 -
Nytt sykehus opphold.
Av madonna i forumet Hos legenSvar: 15Siste melding: 29-06-06, 21:58
Svar med sitat

Bokmerker