Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
Hybrid View
-
21-05-10, 18:59 #1
Sv: Spiseforstyrrelse og stoffskifte
Ikke spørgsmål-relaterede indlæg flyttet til egen tråd Spiseforstyrrelse i Diverse-forummet.
Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.
-
24-05-10, 13:31 #2
Har ikke sett denne før nå.
Er enig med Anisa i at spørsmålet som stilles handler om ettervirkningene av en spiseforstyrrelse. Om stoffskiftet derav kan lide, og eventuelt hvor lenge.
Spiseforstyrrelsen er som jeg oppfatter det et tilbakelagt stadie, og jeg vil anta at spørgeren besitter både erfaring og kunnskaper om dette.
Forumet er jo egnet til å kommunisere med mennesker i samme situasjon, og jeg håper noen i lignende situasjon kan dele sine erfaringer med deg.
Mine betenkeligheter blir bare innfall fra meg som jeg vel håper kan støtte, tross alvoret.
Perioden man snakker om er jo sårbar, og det jeg tenker på er om det lave stoffskiftet kan komme fra noe som er målbart i blodprøver.
Har alle de stoffskfitefølsomme blodprøver vært tatt ?
Jeg mener, hvilke er tatt ?
Jeg tenker vel i retning av å feilsøke på vanlig måte - stoffskiftesykdom er det jo ingen som kan gi en god forklaring på forekomsten av, likevel kan det være lettere å finne årsaken etter at man vet hvilken type det er snakk om.
Du nevner lav fT4.
Det er jo kjertelen som produserer dette og det er da naturlig å starte med prøver som kan avsløre hvordan det står til med kjertlen.
TSH, anti-TPO og TRAS.
Resutatet av disse vil kunne peke ut den vidre veien.
Så tror jeg alle håper at du finner ut av det Marie.
Det er forsåvidt et tema sjeldent har vært oppe her på forumet.
Jeg tenker på at det er veldig mange som leser her, men som ikke får set selv til å skrive.
Hvis du orker å skrive litt om det i en egen tråd, ville det være fint.
Men, det er ikke noe press Marie.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-05-10, 22:01 #3
Hei igjen

Dette spørsmålet satte tydelig mange følelser og tanker i sving da det har sporet av i mange retninger.
Det hjelper å klarne tankene her inne og jeg er imponert over hvor hjelpsomme, kunnskapsrike og klartenkte dere er - føler selv at jeg er så full av utenkte tanker... Godt å bli opplyst. Får mange AHA opplevelser!
ANISA: Tusen takk for meget opplysende og informativt svar! Ja, kanskje var dette noe som kom før spiseforstyrrelsene da dette med mat og aktivitet alltid har vært et tema - hvorfor hun også veide for mye før spiseforstyrrelsen(var ganske høy også da). Har alltid lagt vekt på å sunn mat og aktivitet slik at vektproblemene egentlig var uforståelige. Stoffskiftet har aldri vært sjekket tidligere. Jeg mener å ha observert at hun ble i stadig dårligere form etter at hun fikk tatt mandlene i høst, men "noe" har det vært lenge før den tid. Tonsillektomien og slappheten kan jo også være noe som kom parallelt? Hadde jo slitt hele høsten med vond hals, dårlig form, skyhøy CRP(160)...
Jeg har allerde kjøpt inn flere bøker om lavkarbo uten å ha gått i gang med diettene(delvis fordi hun akkurat har fått konstantert laktoseintoleranse og vi har brukt tid på å legge om kostholdet i tråd med dette). Vi blir nok å gi lavkarbo et forsøk!
Før vi går veien med alternativ medisin og analyser prøver vi ut fastlegen. Skal dit i morgen og har i allefall fått ide om hvilke suplerende undersøkelser vi skal be om.
Fra før av vet vi at FT4 er på 10, TSH på 1.8 og at blodprosenten er lav. Andre oppfølgende prøver er ikke tatt og heller ikke planlagt. Jeg tenker vi nå bør be om/forlange at følgende prøver tas:
- anti TPO
-Tras
- rT3
- fT3
- jod
- binyrebarkhormoner?
- B12
Er jeg inne på noe her?
Til n`Finn
Hva tenkte du egentlig jeg skulle skrive om? Spiseforstyrrelsen? Tankene rundt dette, vektøkning og lavt stoffskifte? Var litt uklart for meg, bare.Det er forsåvidt et tema sjeldent har vært oppe her på forumet.
Jeg tenker på at det er veldig mange som leser her, men som ikke får set selv til å skrive.
Hvis du orker å skrive litt om det i en egen tråd, ville det være fint.
Men, det er ikke noe press Marie.
Så er jeg litt spent på legetimen i morgen og hvordan vi blir møtt... Møter i alle fall så forberedt som jeg evner!
God natt til dere og igjen, takk!Marie
-
25-05-10, 09:02 #4
Ønsker deg lykke til med legetimen Marie

Prøvene du nevner er ok i starten. Jeg ville plusset på homosystein.
Undersøklese av binyrefunksjonen gjøres best med et spytt-testkit - man tygger på 4 vatt-tqamponger til faste tider en dag og sender det til labben.
Så tenkte jeg bare på om du hadde overskudd til å skrive om temaet.
Det er tenkelig mange berørte lesere her som ville sette pris på det.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
23-10-10, 16:53 #5
Jeg har egentlig ofte lurt på litt av det samme.
Jeg er nå 22 år. Da jeg var rundt 12 veide jeg 65-66kg, og var overvektig. Jeg gikk i løpet av kanskje et halvt år ned til 49kg ved at jeg knapt spiste noe som helst. Etter dette begynte jeg å bevege meg mer mot normalt spisemønster. Da jeg var rundt 17-18 begynte jeg å slite veldig med at jeg fort gikk opp i vekt. mer og mer og mer. Måtte underspise for å holde meg normal, noe jeg til en grad gjør den dag i dag.
Da jeg var 21 viste det seg at jeg hadde lavt stoffskifte. TSH på 3,4 på sitt høyeste da jeg sjekket, Fritt T3 på 5,3 (ref 3,5-6,5), fritt T4 på 14,3 (ref 11-23).
Har lurt på om jeg forutsaket dette med spiseforstyrrelsene, eller om det ville kommet uansett.
Jeg var ikke veldig aktiv som barn, og overvekten kom nok av dårlig kosthold og lite aktivitet i utgangspunktet.TSH 3.4, ingen påviste antistoffer. Levaxine siden mars 2010

Svar med sitat
Bokmerker