Viser søkeresultater 81 til 90 av 97
-
05-09-07, 14:36 #81
Jeg sluttet å røyke fordi beina føltes veldig "rare",- var redd for at jeg hadde utviklet røykeben. Fikk diagnosen lavt stoffskifte 2 måneder etter røykeslutt.
Opprinnelig skrevet av n`Finn
Symptomer på stoffskiftesykdom hadde jeg i mange år, men iflg. legene var "alles in ordnung". Så da så. Antistoffer ble målt og påvist først etter at TSH var over det magiske 10-tallet.
Skulle ønske jeg kunne ta blodprøver på RIMI, REMA, el.l. så slapp jeg å ha noe med leger å gjøre. :twisted:
-
07-11-07, 18:05 #82
Røykeslutt
Hei alle sammen. Jeg er ny her, men ellers passe gammel. Har hatt hypothyreose i maaaange år. Og sliter vel litt i forhold til helsevesenet. Alle prøver er normale og forøvrig er det bare å ta en levaxin og alt er bra ifølge veldig mange allmenleger.
Jeg vil veldig gjerne slutte å røyke. Sluttet i januar i år. Holdt opp i 6 mnd-. Var i farta som bare det de første 2 mnd. Senere ble jeg bare mer og mer deprimert. Orket ikke ta meg ut av sofan. Og jeg som hadde startet så bra. Trena på helsestudio, var på yoga - la alt på hylla etterhvert. Oppsøkte lege. Nevnte at det kanskje var hypoen, men hun slo det vekk. Men hun ønsket meg lykke til.......Jeg begynte å røyke igjen. Etter noen uker var jeg rimelig i farta i gjen..
Nå har jeg slutta igjen og har ikke tenkt til å bli deprimert, kan noen hjelpe meg med hvilke blodprøver jeg skal ta og hvilke verdier sånn ca jeg skal ha ????
Ellen
Sist endret av Admin; 03-04-09 kl 09:23 Begrunnelse: Tegn: ö byttet med ø
Emma
-
07-11-07, 20:56 #83
Ã… sutte å røyke er noe av det verste jeg har gjort. Tipper at depresjonene dine i en stor grad kommer av røykeslutten - lavt stoffskifte eller ikke....
Jeg fikk diagnosen hypothyreose etter røykeslutt, ble deppa - som du - og begynte igjen. Fikk "gnisten" litt tilbake. Har holdt opp igjen i tre år nå, måtte øke levaxindosen da jeg sluttet. Røyken gjør noe med forbrenningen - helt klart.
Når det gjelder blodprøve-verdier, så har jeg ikke mye peiling på T3 - for det har legen min adri sjekket. Som medisinert, så bør du imidlertid ha en TSH på rundt pluss/minus 1 og en T4 på rundt 20 (dette varierer sikkert fra person til person). Legene mener ofte at en TSH på 3-4 er helt ok - men det skal du ikke slå deg til ro med!! Jeg ble ikke menneske før min var nedepå ett-tallet
Men sjekk iallefall TSH og T4. Andre her på forumet har sikkert forslag til flere prøver du bør ta - sålykke til med røykeslutten!
-
07-07-09, 22:04 #84
Sv: Røyke stopp-vektoekning-lavt stoffskifte
Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
09-07-09, 23:42 #85
Sv: Røyke stopp-lavt stoffskifte-vektøkning
Hei, må bare henge meg på her. Sluttet å røyke i forfjor, fikk litt mer energi første tida og så *pang*. Delvis sykemeldt et helt år etterpå... Masse kilo på, masse vann i kroppen, deprimert, utslitt, "fjern", TSH steg fra rundt 1 til 10 osv osv. Ca et halvt år etterpå måtte jeg fjerne blindtarmen. Dette kan ikke være tilfeldig. Har hatt lavt stoffskifte i mange år så er ikke ny i gamet for å si det sånn. Har ikke hatt en så høy TSH-verdi siden før jeg fikk behandling. Vil så veldig gjerne slutte å røyke, men gruer meg fælt, i alle fall når jeg ser at det er så mange som får problemer etterpå. Men det må da gå an å øke levaxindosen når man slutter for å prøve å motvirke noe av problemet kanskje? Endokrinologen min snakket noe om at jeg skulle gi beskjed hvis det skjedde noe spesielt i livet mitt som røykeslutt, graviditet etc - kan jo bety at det faktisk har noe å si for dosen? Dere som har klart å slutte - føler dere at dere etterhvert har kommet tilbake til det energinivået dere hadde før røykeslutt?
Bekymret hilsen fra LiljeAutoimmune sykdommer:
-Hypothyreose siden 1993 (tar nå 875 ug Levaxin i uka + 15 ug Lio daglig)
-Cøliaki siden ca 2001
-Vitiligo
-
30-12-09, 11:14 #86
Blodprøver, TSH og røyking - Viktig!
Fant dette på Facebok idag, er relevant for meg og helt sikkert også for flere andre.
Susan Kuehne: "I read a paper in the Journal of Endocrinology. If you smoke it could skew your TSH levels, severely lowering the TSH levels. It is recommended that you not smoke for 24 hours before a TSH test. If you are a smoker and you are Hypothyroid and not feeling well but the tests come back normal, it could be a false reading. I stopped smoking for 2 days ... Vis merprior to testing ( all my previous tests had come back within the normal range, although I had many hypo symptoms, due to the "normal TSH " the doctor refused to increase my meds. ) When I next tested after stopping smoking for 48 hours my TSH came back at 13.58 and my meds were increased. From now on I will not smoke prior to testing.... and hope after the New Year I quit completely."
Oversettelse:
"Jeg leste i en utgave av (den amerikanske tror jeg, min anm) Endokrinologijournalen. Hvis du røyker kan det tulle til TSH nivået og senke det betraktelig. Det blir anbefalt at du ikke røyker i 24 timer før du tar en TSH-test. Hvis du røyker og du er Hypothyroid og du ikke føler deg bra men testene kommer tilbake som normale kan det være en falsk positiv (eller negativ alt ettersom, min anm). Jeg sluttet å røyke i to dager...Før jeg ble testet (alle mine tidligere blodprøver hadde vært fine, innenfor normalområdet, selv om jeg hadde mange hyposymptomer ville legene ikke øke medisineringen min fordi TSH var normal). Da jeg testet neste gang etter å ha latt være å røyke i 48 timer hadde jeg en TSH på 13,58 og medisindosen min ble økt. Fra nå av kommer jeg ikke til å røyke før jeg skal ta blodprøver...og håper at jeg klarer å slutte å røyke etter nyttår!"
-
30-12-09, 11:28 #87
Sv: Blodprøver, TSH og røyking - Viktig!
Øh... jeg er ikke så god i engelsk bestandig merker jeg... Så røyking senker TSH? Jeg røyker ikke lenger.. vært røykfri siden 30 august
Men det er jo kjekt å vite uansett
-
30-12-09, 11:36 #88
Hmm... jeg har altid fået at vide, at rygning netop hæver stofskiftet med op til ca. 6% alene på denne konto. Stofskiftet hæves når TSH hæves og derved stimulerer kirtlen til at danne mere hormon. Men måske er det noget andet, hvis der ikke er en restfunktion tilbage i kirtlen?

En måske relevant tråd i samme tema: Røyke stopp-lavt stoffskifte-vektøkning• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
30-12-09, 13:30 #89
Jo nikotin virker på den måten at hypotalamus ikke oppdager alle stoffskiftehormonene i blodet og øker derfor TSH som igjen får kjertelen til å produsere flere stoffskiftehormoner enn den ellers ville gjort.
Det er altså balansepunktet som forskyves oppover, og dette er jo den regulering som er vekk når kjertelen ikke fungerer.
Så nikotin øker ikke stoffskiftet når kjertlen ikke virker.
Men virkningen på TSH-refleksjonen er jo der allikevel.....• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
31-12-09, 00:09 #90
Da er det avgjort,
jeg gidder ikke å stresse med å slutte enda,
(har vel ikke rette gløden for det heller)
skal kose meg en stund til,
noe godt må jeg jo ha.Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her
Lignende tråder
-
P-pille-stopp........
Av Nettverk i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 17-08-09, 16:33 -
8 grunner til vektøkning, deriblandt lavt stoffskifte
Av sivcath i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 9Siste melding: 03-03-09, 11:03 -
Vektøkning...
Av Hsn i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 9Siste melding: 04-07-06, 15:00
Svar med sitat

Bokmerker