Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 27 av 27
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Er T3 doser opp i 20 µg pr dag galskap??

Sitat Opprinnelig skrevet av Jeanette78 Vis post
    Tusen takk for svar Nora

Jeg snakket med min lege på Balderklinikken i dag, og jeg må si at jeg var imponert over det gehøret jeg fikk for å kutte ut levaxinen og bare bruke thyroid. MEN; ble litt deppa over at h*n var så fryktelig opptatt av TSH verdiene. Nå hadde jeg en TSH på 0.03, en total T3 litt over referanseområdet, mens ft3 lå på 5.6.
    Jeg bruker 2 grain nå, etter litt bestemmelser og ombestemmelser i eget hode, etter at jeg kuttet ut levaxinen. ..

Derfor ble jeg noe "nedpå" når jeg i dag fikk beskjed om at jeg er hyper... Voldsomt så hissig h*n var på hyperteorien og TSH verdiene.
    Men jeg fikk lov til å stå på 120mg thyroid litt til da..

Legens teori var at så altfor mange fikk en hallelujaopplevelse ved oppstart av thyroid, og overdoserte seg, og dukket snart opp som "vrak" pga dette.
    Jeg så i en annen tråd at overlege Louise Koren Dahlls svar på mail til Siven var lagt inn -
    den kan jo være i denne tråden også. Den er super -

Sitat Opprinnelig skrevet av Siven Vis post
    Hei alle sammen

Jeg sendte en mail til Aker hormonlaberatoriet vedrørende ref. verdier og hva som er optimal verdier ved behandling av lavt stoffskifte.
    Jeg skal ta med dette til legen min

Svaret jeg fikk følger her;

Hei

Vi pleier å anbefale at Levaxin justeres slik at TSH ligger mellom 0,5 og 1,5. og at FT4 blir lligende i øvre halvdel av referanseområde.
    OBS: referanseområdet for stoffskiftehormonene varierer for de ulike laboratoriemetoder.
    Armour inneholder både T4 og T3 . T3 har kort halveringstid i blod og gir en topp i stoffskiftet ca 1 1/2 time etter tablettinntak. Hypofysen som lager TSH "måler" konsentrasjonen av FT3 og FT4 i blod. Når det er topper i stoffskiftet vil hypofysen nedregulere sin TSH-produksjon. Pasietenter som bruker Armour har derfor ofte ikke målbart TSH: TSH blir derfor ikke noe brukbart mål på om dosen Armour er riktig . Pasienter som bruker Armour må få målt fritt T4 og Fritt T3. Legen må passe på at verdiene for FT4 og FT3 ligger under øvre normale referansegrense. Hvis pasienten får for mye Armour kan det føre til hjertebank, uro og varmeintoleranse.

Vennlig hilsen Louise Koren Dahll
    overlege , thyreoideapoliklinikken . OUS Aker.

- jeg har med stort hell benyttet den mailen vs min fastlege

Her er litt mer fra Nora - vedr Balderklinikken:

Sitat Opprinnelig skrevet av nora Vis post
    ja jeg reagerte også på at flere pasienter over flere år hadde fått det der med TSH av balderklinikken, og det hørtes ut som om det var gjort en hestehandel der med endokrinologene, at de får lov å holde på mot at de ikke lar noen ha TSH på 0.

Så vet jeg fra gammelt av at omtrent 30% av hypothyreose-pasientene får TSH på 0 ved riktig dosering, altså ft4 og ft3 innenfor referanseområdet.
    dessuten fisn det jo alltid noen som trenger ft4 og ft3 høyere enn referanseområdet, og 0 i TSH, og hva med dem?

Heldigvis så fins det en rekke allmenleger som ser pasientene sine an og følger med, og lar dem få riktig dose med hva de trenger.

Om det med Levaxin pluss Armour, så fins det en del pasienter som trenger begge deler, og de har det horribelt eller noe lignende hvis ft4 er i nedre halvdel. De trenger noe levaxin i tillegg til Thyroid.

Så fins det dem som trenger bare ren Thyroid.

Og det fins dem som blir dårlige bare de får ft4 i øvre halvdel, de trenger ft3 høyt samt ft4 i nedre halvdel et sted.

Og så fins det dem som lager rt3 av ft4, og blir dårlige av t4.
    Noen av dem trenger liothyronin i tillegg til Thyroid. Det er ganske få. Men jeg tar dem med, for det er viktig det også. Såvidt meg bekjent så tester Omdal ikke for rt3.

Fra min fartstid fra forumene, så så det ut som om de siste faktisk var færre enn dem som trenger Thyroid pluss Levaxin.

Men nå som flere prøver Thyroid, så får vi vente og se hvor mange som trenger ditt og hvor mange som trenger datt.

Det hele er nemlig helt individuelt.
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Standard Sv: Er T3 doser opp i 20 µg pr dag galskap??

Flott! Takk Kevlin!

En hestehandel med endokrinologene ja....

Jaja... Blir ikke lenge på Balder jeg, hvis det er slik de styrer butikken.

Jeanette
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Hei
    Ja, utgangspunktet for Balder er at TSH ikke skal være på null. Og at Thyroid skal kombineres med Levaxin er også målet. Men ikke alle legene på Balder følger dette slavisk. Det finnes leger der som godtar å dosere etter T3 og T4 (fritt).

For øvrig forsvant min TSH den gangen jeg startet med Lio. (Og siden har jeg ikke sett den. )

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Samme her - og siden har ingen sett den - og ingen savnet den.
    Ikke engang legen min savner den.
    "Syns du ser litt tufs ut idag jeg Finn" - kan jeg ta noen stoffskifteprøver ?
    Jepp - bare kryss av i vilden sky sa jeg.
    TSH var det ikke kryssa av for
    Og fT4 var jo innen sitt vide spekter, og i sin vante tralt var fT3 over.
    Tja, sa han - jeg kan jo ikke annet enn si at om du trur det er noe her, så får du prøve deg litt opp og ned.

Men jeg var bare sjuk, og er det enda - ettervirkninger etter influensaen i høst sitter i enda.
    - det var bare for å skryte litt av hvordan legen min er blitt dette da.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
    Ja, utgangspunktet for Balder er at TSH ikke skal være på null.

For øvrig forsvant min TSH den gangen jeg startet med Lio. (Og siden har jeg ikke sett den. )
    Godt å høre,dette er som musikk i mine ører.
    Dette med TSH skal de hvertfall konfronteres med som en undring fra min side, hvis jeg kommer fram til at jeg må øke på med Thyroid.

n`Finn: Høres ut som du har oppdratt legen din meget bra. hehe.. Det med TSH og ft3 skal jeg ta med meg videre.

Jeanette
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Vel - det kan jeg ikke ta æren for da - må nok gi ham æren for å ha den nødvendige innsikt en lege bør ha.
    Det skal sies at han ikke ville gi meg Armour da jeg spurte, men han så jo hvor bra jeg ble og justerte nok sitt syn etter dette.
    Egentlig syns jeg : Skulle bare mangle, men sånn er ikke verden ser jeg .....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    229

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post

Damen!!! For anden gang i dag (tak rexxy69) er jeg både imponeret og opmuntret af et indlæg. Jeg har ikke andre kommentarer end at din attitude er helt perfekt til at tage livtag med både denne sygdom, holde skadelige læger fra livet og bevare selvrespekten i processen. At læse dit indlæg føles lidt som at "komme hjem".
    Tusen takk for det. Faktisk fungerte det på legen min også. (ikke balder) Så h*n er nå i tenkeboksen for å ta over fra Balder. Må vite at jeg er sikret medisiner hvis jeg kutter ut Balder. Det er faktisk noe dritt at man skal være nødt til å bekymret seg for slikt. Det virket faktisk som h*n hadde lest det som sto her i brevet fra Aker, når jeg refererte hva jeg hadde lest.

Sitat Opprinnelig skrevet av gunnda Vis post
    Litt på siden kanskje, og det var i en annen setting, men da jeg "desperat" prøver å si jeg ble syk pga denne TSH-regelen, kalles jeg kverulant.
    Jeg føler meg avvepna....så får vi se da-- når regnskapet skal gjøres opp til slutt!
    (Damen...hvordan har du det?)
    Jeg har også blitt kalt kverulant, og kan nok sikkert være det i mange sammhenger også Jeg synes ikke du skal føle deg avvepna (hvis jeg kan få lov til å si det) Prøv å ta det som et tegn på at du er sterk! Da føler nok legen at han har blitt stilt "mot veggen" og har fått noe å tenke på. Vår jobb er å gi legen jobb. Husk at de ofte har lønninger i millionklassen, og det er det jammen på tide at de starter å finne løsninger som hjelper oss!
    (litt ot: Men formen er stigene, alle muskelsmertene som jeg var redd var symptom på for høyt/for lavt (etter som hvordan man ser det ) var symptomer på halsbetennelse og streptokokker. )

Sitat Opprinnelig skrevet av Jeanette78 Vis post
    Godt å høre,dette er som musikk i mine ører.
    Dette med TSH skal de hvertfall konfronteres med som en undring fra min side, hvis jeg kommer fram til at jeg må øke på med Thyroid.
    Si ifra hvordan det går!
    10 år med Hashimoto's. Les mer i Damens dagbok

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. Legen, muskler i nakken, Armour og hele min galskap!
    Av Stina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 85
    Siste melding: 28-07-07, 10:44
  2. Dele Armour i tre doser?
    Av RIGG i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 5
    Siste melding: 01-10-06, 11:51

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg