Jeg kommer til å tenke på Øverland.........
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv"
Eller er det blitt til : Du skal måtte tåle de uvitendes behandling av ditt syndrom ?

Jeg tåler det ikke.
Jeg tenker hver time på om jeg kan gjøre noe selv for å bli bedre - hadde jeg tålt det, så hadde jeg vel ikke tenkt slik ?
Hos legen må jeg veie mine ord på gullvekt for ikke å fornærme, og får nesten guddommelige tanker om å vende det annet kinn til.

Jeg syns Driftsjefen argumenterer godt og bringer fram mange synpunkter og tanker jeg ikke selv har tenkt.
Vi er jo ikke en helt ensartet gruppe - noen har det her, andre der - selv om mange har en felles opplevelse av selve syndromet.
Vi rammes også svært ulikt i alder, sosialt - og økonomisk.

Forumet syns jeg er fint - vi kan lese om andres situasjon - og gjerne mestring av skribentens problemer.
Vi må være obs på at det man leser om ikke nødvendigvis er direkte passende for sin egen situasjon.
En skribent bør også ha i tankene at dennes problemer nødvendigvis ikke gjelder så mange andre.

Så er vi sosiale "dyr".....
Vi liker å være i en gruppe, og å bruke gruppeterminologi gir gruppetilhørighet.
Det syns jeg da er en god tanke.
Vi trenger i høy grad å danne en gruppe for å fremme våre ideer og krav.

Sykdomsmestring og feil bruk.
For ordet brukes jo også feil - det brukes bla. som en ren hersketeknikk.
Det blir en sovepute for de som burde gjøre noe for å løse problemet, og det brukes ansvarsfraskrivende i behandlermiljøet.
Og klarer du i behandlerens øyne ikke mestre, er ikke veien lang til psykofarmika eller hypokonderforklaring.
Slik behandling betyr i praksis at de vil ødelegge din hjernes evne til å reagere naturlig, og få deg til å like en situasjon ingen andre ville like.

Jo - ordet vekker nok blandede følelser.