Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
Tråd: Heidis hverdag!
Threaded View
-
09-05-10, 09:57 #2
Sv: Heidis hverdag!
Det kan den sagtens blive!

Jeg ved ikke om man kan kræve det, men det ville jeg gøre hvis jeg var dig, Sjarmisa
Forlang (ja, det mener jeg faktisk) at få taget prøver på Fritt T4, Fritt T3, TSH og anti-TPO. Det kan man lige så godt, nu man er i gang. Det vil spare dig/lægen for mere ulejlighed i tilfælde af at udslagene bekræfter mistanken om lavt stofskifte.
Det du bør stå på er, at såfremt din konsultation hos lægen er aftalt til senere end om morgenen, bør du insistere på, at du kommer igen dagen efter, om morgenen og få taget disse prøver.
Selv om læge evt. siger, at det behøves ikke - skal du være fastende og hvis du ryger tobak, bør du prøve ikke at ryge siden ca. middag dagen før. Disse råd om at tage prøverne tidligst muligt på dagen og om at være fastende + "røgfri" tjener alle sammen et godt formål: at få dit TSH målt korrekt.
TSH stiger nemlig op ad dagen + ca. 10% ekstra ligger det lidt lavere når man ryger tobak inden prøvetagning + fastende som betyder, at der ikke er pågående insulinreaktion i kroppen, hvilket også kan påvirke TSH til at syns lavere end det er.
Alt står og falder med, om dit TSH er højt nok, før de fleste læger gider anerkende lavt stofskifte. Derfor bør prøverne tages sådan, at TSH vil vises som det i virkeligheden er, så vidt muligt uforstyrret af andet.
Du skal heller ikke fortvivle hvis det første prøvesæt evt. viser at du ikke har lavt stofskifte. Dette er udelukkende lægernes vante fortolkninger af blodprøverne, hvis tallene viser indenfor referenceområderne. Der er masser af mennesker, der går med lavt stofskifte trods fine blodprøver. Lad os se hvad prøverne viser, før vi snakker videre om det, og bed altid om udskrifterne af blodprøveresultaterne, du kan poste her i din tråd.
Hav, trods alt, en god dag, Sjarmisa
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Svar med sitat
Bokmerker