Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    DK
    Meldinger
    214

Standard Fryse thyroid ned og forlænge holdbarheden?

Hej

Kan man fryse thyroid ned, uden at medicinen tager skade/mister virkning, og på den måde forlænge holdbarheden?
    Og hvordan med optøning når det engang skal bruges, altså skal man f.eks kun tage lidt piller op ad gangen fordi de efter optøning skal bruges med det samme?
    Og kan de genfryses hvis f.eks strømmen går, så man ikke lige pludselig står med en masse medicin som skal bruges hurtigt?

Mvh. Tanja

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Fryse thyroid ned og forlænge holdbarheden?

Stofskiftehormoner - kunstige eller naturlige skal opbevares ved normal stuetemperatur.
    Jeg vet ikke om man skader preparatet med nedfysing, men produsenten opplyser kun sval til normal temperatur i en tett forpakning.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Fryse thyroid ned og forlænge holdbarheden?

Jeg har vist skrevet noget om (for længe siden), at stod jeg en dag med en skat af Thyroid i en mængde, der kunne række til resten af livet, ville jeg fryse det. Men det gælder vist (frysetørret?) thyroid-pulveret, at det kan langtidsopbevares, som man kan gøre med fødevarer.

Ellers er holdbarheden (uanset hvad der står på boksen) meget lang for Thyroid. Meget længere end for syntetisk T4. Blot Thyroidtabletterne opbevares originalt plomberet i boksen, mørkt og så svalt man kan, omkring de 10-15 grader C, og de kan holde op til 18-19 år. Har man ikke en kælder, kan man anbringe sit reservelager af Thyroid nede ved gulvet et sted, længst væk fra varmekilderne/rørføringer og det skal nok holde i massevis af år.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    DK
    Meldinger
    214

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Stofskiftehormoner - kunstige eller naturlige skal opbevares ved normal stuetemperatur.
    Jeg vet ikke om man skader preparatet med nedfysing, men produsenten opplyser kun sval til normal temperatur i en tett forpakning.
    Det er også hvad jeg kan læse mig frem til på de internetbutikker/indlægssedler jeg er faldet over på nettet, altså at de skal opbevares ved ml 15-30 grader

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Jeg har vist skrevet noget om (for længe siden), at stod jeg en dag med en skat af Thyroid i en mængde, der kunne række til resten af livet, ville jeg fryse det. Men det gælder vist (frysetørret?) thyroid-pulveret, at det kan langtidsopbevares, som man kan gøre med fødevarer.

Ellers er holdbarheden (uanset hvad der står på boksen) meget lang for Thyroid. Meget længere end for syntetisk T4. Blot Thyroidtabletterne opbevares originalt plomberet i boksen, mørkt og så svalt man kan, omkring de 10-15 grader C, og de kan holde op til 18-19 år. Har man ikke en kælder, kan man anbringe sit reservelager af Thyroid nede ved gulvet et sted, længst væk fra varmekilderne/rørføringer og det skal nok holde i massevis af år.
    Det lyder jo rigtigt godt
    Ikke at jeg har et kæmpe lager...har slet ikke noget endnu , men det kunne jo være rart at kunne opbevare et lille reservelager så man ikke risikerer pludseligt at mangle.
    Hvad med de indholdstoffer der ellers er puttet i thyroidtabletterne, kan de også holde sig så længe?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Fryse thyroid ned og forlænge holdbarheden?

Sitat Opprinnelig skrevet av TanjaK Vis post
    Hvad med de indholdstoffer der ellers er puttet i thyroidtabletterne, kan de også holde sig så længe?
    I denne sammenhæng betyder det ikke noget, Tanja. En pille er en pille, uanset at der er iblandet indholdsstoffer. Holdbarheden estimeres alt inkl. Mht. forskellen mellem 10-15 grader (min angivelse) og 15-30 grader (du har læst om), gælder det, at jo lavere ende for opbevaringstemperatur (indenfor disse tal), jo længere holdbarhed.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jo, med den politikk helsemyndigheter fører overfor oss som trenger tyroide hormoner, kan man ikke la seg forbause over at de som trenger det vil opparbeide seg et lager.
    Helesvesenets mangel på interesse i perioden vi for håpentlig har bak oss viser deres mangelfulle holdnig til våres behov, i sort hvitt.
    For Armours vedkommende var dette jo igangsatt av myndighetene, uten tanke for våres konsekvenser.

Det er mulig vi ser slutten på perioden nå, men det er ikke ordnet opp !
    Jeg mener - vi kan få leveringsvansker igjen.......
    Så ta hensyn til deg selv.

Beste lagringstemperatur er nok i det svaletr område.
    De tåler nok 30 grader en periode, men det er ikke å anbefale for langtids lagring.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Holdbarhed og portionsstørrelser

Jeg har været på erfas hjemmeside via linket på forsiden http://thyroid.erfa.net/ og der været på deres forum. Der anbefaler en læge, at man opbevarer thyroid'en tørt, ved stuetemperatur og i den oprindelige beholder.

En deltager - vel en patient - supplerer ved at skrive, at man skal passe på med at åbne hele portionen hver dag. At man gør klogt i at tage piller fra til tre-fire uger og så tage af dén portion til hver enkelt uge. For at undgå, at medicinen forringes af lys, luft og ikke mindst (luft-)fugtighed, som h*n betegner som værende lige så dårlig for thyroid'en som dårlige endo'er... I Texas har nogle patienter oplevet, at deres medicin blev ringere på grund af luftfugtighed - især i Houston, hvor der er ekstra fugtigt ...

Anyway Bare for at sige, at det skal man måske lige overveje, alt afhængig af, hvor man bor, måske ... Eller for en sikkerheds skyld? Det virker da ikke helt hen i vejret, at noget, som kan opløses under tungen, også kan gå i stykker af luftfugtighed, i hvert fald. Problemet er vel, at man har ét meget stort glas med hele redeligheden i ?

Udsagnet er ikke taget af siden, så jeg antager, erfa-folkene mener, det er et godt råd.

Læs det evt. selv her:
    http://thyroid.erfa.net/distribution....php?f=3&t=202

I øvrigt fortælles det, at Erfa'en kan holde sig i tre år, fra den er fremstillet.

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    41
    Meldinger
    130

Post Fryse thyroid ned og forlænge holdbarheden?

Hej
    Jeg har i går modtaget min første sending erfa fra Tyskland (apotek i Hamburg.
    Mit problem er, at der kun er holdbarhed på den ene boks til marts 2013, og jeg kan ikke nå at spise dem inden.
    Nu er mit spørgsmål om nogle af Jer ved, om de teoretisk set kan holde sig længere? Eller skal jeg prøve at tale med apoteket om at tage dem i bytte for en anden boks der kan holde sig længere?
    Skal lige nævne, at jeg har dem i køleskab.

majsen

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Erfa holdbarhed

Hej Majsen

Jeg tror, at for et par år siden (eller 3?) har vi skrevet her om, at i modsætning til syntetisk levothyroxin, havde Thyroid USP tabletter en vældig lang holdbarhed, hvor man havde undersøgt 10 år gamle Armour og konstaterede, at den var 100% virksom, som på produktionsdatoen for den pågældende batch. Så var der nogen, der fandt ud af, at forudsat opbevaring i mørke og uden at åbne/lukke boksen hele tiden, holdt Armour tabletter også i 30 år. Hvis du vil være ekstrasikker, kan du altid hælde månedsantallet af tabletterne i en anden boks, så den oprindelige ikke åbnes/lukkes hver dag, men ellers ville jeg ikke gøre mig flere bekymringer.

Der skal være en exp-dato iflg. reglerne, men i tilfælde Thyroid - er stabilitet og holdbarhed, de syntetiske, langt overlegen. Køleskab er godt, men svaleskab er bedre a.h.t. kondensfugt ved temperaturskift når boksen tages ud, og sættes ind igen. Hvis du har nogen af de små "puder", der normalt lægges ved div. kosttilskud - læg sådan en i boksen med Erfa, så den absorberer evt. fugt, men personligt mener jeg ikke at det er nødvendigt, medmindre man vil gemme pillerne i flere år.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Erfa holdbarhed

Sitat Opprinnelig skrevet av majsen Vis post
    Mit problem er, at der kun er holdbarhed på den ene boks til marts 2013, og jeg kan ikke nå at spise dem inden. (...)
    Skal lige nævne, at jeg har dem i køleskab.
    Hej Majsen
    Jeg synes, det er noget værre noget, og jeg blir ærlig talt noget irriteret på Erfa-folkene ...

På denne side, en del af Erfas forum: http://thyroid.erfa.net/thyroid_foru....php?f=3&t=202 oplyser Erfa, at deres thyroid kan holde sig i tre år fra den forlader fabrikken. Oplysningen kommer i forbindelse med et spørgsmål om, hvordan man bedst opbevarer Erfa thyroid:

"Re: Proper way to store ERFA

Postby admin » Mon Feb 01, 2010 3:20 pm
    Dear Yucca,

The best way to store our Thyroid medication is to leave it in it's original container, in a dry place at room temperature. The medication is good for 3 years once it leaves our manufacturing facilities.
    Sincerely,

Henri Knafo, MD, MSc, BSc
    Medical Director
    Erfa Canada Inc

Web www.erfa.net www.erfabiotech.com
    Disclaimer : http://www.erfa-sa.com/legal/disclaimer.html
    Please note that our advice represents the best information in our possession, but in no way is it meant to replace recommendations by your physician. Our suggestions are not intended as a substitute for the diagnosis, treatment and/or advice of a qualified licensed professional."

En anden bruger tilføjer i øvrigt flg.:
    "Re: Proper way to store ERFA

Postby txthyroid » Sun Apr 11, 2010 9:41 pm
    It is generally not a good idea to be opening your main stash every day. If you got a bottle of 500 and are opening it every day, I can guarantee you that your pills will be losing potency by the end of six months, more or less, depending on the humidity in your area. We have heard from folks in our Texas Thyroid Groups who have experienced this phenomenon, especially in Houston, where the humidity is quite high.

To minimize exposure to light, air and moisture, I like to transfer three or four weeks worth to the smallest airtight pill vial that I can find and fill my weekly pill minder from that. Moisture is the prime enemy of thyroid meds. . . . .along with bad endos. . . . ."

Jeg synes egentlig ikke, patienten ska ha en ekstra bekymring i forhold til noget som helst om medicinens holdbarhed - og kan produktet holde sig længere, burde man skrive det i stedet

Og så kan jeg i øvrigt oplyse, at holdbarheden er længere på de 60 mg-tabletter, jeg købte sammen med nogle 125 mg'er.
    Dem på 125 mg - købt 27. oktober 2011 - har iflg. etiketten en holdbarhed til november 2012.
    Dem på 60 mg - købt 27. oktober 2011 - har iflg. etiketten en holdbarhed til januar 2014.
    De 125 mg'er, jeg købte 21. april 2010, kunne iflg. etiketten holde sig til november 2012, altså en del længere, end de før nævnte 125 mg'ere.

Det er da mærkeligt?

Nielsigne
    PS.: Tilføjer lige to tråde om holdbarhed: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10151 og https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=13169

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Fryse, selv om man har sykdommen under kontroll?
    Av Ida i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 76
    Siste melding: 07-04-10, 02:03
  2. Relis om Thyroid, armour Thyroid osv.
    Av nora i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 9
    Siste melding: 14-02-10, 11:54
  3. Nutri Thyroid -Thyroxine-free Thyroid Concentrate
    Av Rogi i forumet Kosttilskudd/naturmedisin for skjoldbruskkjertel
    Svar: 2
    Siste melding: 25-11-09, 10:30
  4. Svar: 0
    Siste melding: 09-11-09, 10:29

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder