Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
Threaded View
-
05-05-10, 12:53 #7
Sv: Hormonel reaktion på (over)træning
Når jeg leser sånnt, ser jeg jo at det er revet ut av den store sammenhengen.
Men det er jo korrekt det som står der.
Vi har mistet en vesentlig kroppsfunksjon og prøver å erstatte deler av denne, enten med kunstige delvise hormonhermere eller med fremmede hormoner fra dyr - uten kroppens regulerte tilpassing av disse.
Og det går ikke helt bra.......
Jeg merket det godt, men forsto ikke hvorfor - og det gjorde ikke legene heller. De trodde det var noe psykisk og hypokonderforklarte meg.
Tenk - jeg tillot meg å beklage meg over at kroppen ikke lenger tålte å trene 1000 timer i året - og lot til å fortviles over at jeg måtte redusere til under 500.
Og den vurderingen gjøres av en lege som mener at trim er å strekke seg etter en fet Fransk ostebit laaangt inne på salongbordet mens man holder rødvinsglasset høyt hevet.
Så er det sånn at det er legens mening som teller - ikke min.
Det er ikke alle som uttaler seg har rett......
Men, den store sammenhengen.....
Trening er en periodevis affære. Meningen - teorien bak fenomenet er at man ved å anstrenge seg ut over det man ellers gjør i korte perioder - og VENTE til man har restituert seg med å gjøre det igjen - vil få en sterkere motor til å klare brasene som oppstår mellom treningene.
Vi kommer etter min mening ikke forbi at dette gjelder ALLE mennesker.
Alle friske, handikappede - og hypothyreote.
Det man ser ut til å misforstå, er det helt grunnleggende i all trening : Tidspunktet for neste trening.
Man kan ikke trene før kroppen er klar til det. Det vil resultere i overtrening, som resulterer i det motsatte av det man vil oppnå med trening.
Man kan ikke ta eksempler fra de som trener galt, og gjøre det gjeldende for de som trener riktig !
Resitusjon er et nøkkelord i all trening.
Det er ikke bare å sette igang å løpe - anstrengelsen skal tilpasses DIN kropp - enten du er frisk eller har hypothyreose. Og vi vet jo at den anabole fase tar mye lengere tid for oss. Det er åpenbart at man kan ikke trene hver dag hvis man ikke er restituert.
Og mange av oss - iallfall de av oss hvor behandlingen vi bruker ikke har full effekt, kan ikke trene hver dag. Kanskje heller ikke annenhver dag.
Vi bør heller ikke ta så mange drag som før, bør heller ikke ta dragne så langt ut som før - og så videre. Kankje holder det å følge grunntreningens prinsipper ?
Det jeg reagerer på, er at man kan få det intrykk at trening ikke er bra for oss - dårlig behandlede hypothyreote. For det er bra for alle å trene - også for oss.
Men vi må følge prinisppene - og det er helt sikkert også viktigere for oss enn for andre.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Svar med sitat

Bokmerker