hei. jeg er 27 år og har graves-hyperthereose. har fått diagnosen i 1999, siden denne gangen har jeg vært av å på med medisineringen av neo-mekazol med stadig tilbakefall. rart med meg at jeg har aldri sletet med sykdomen. har ikke de typiske plagene for for høy stoffskifte bortsett fra forhøyet puls.

fikk en sønn i 2004 og stoffskifte var bra gjennom hele graviditeten, etter fødselen kom sykdomen tilbake. da anbefalte legene radiojod som jeg synes høres veldig skummelt ut og takket nei til. begynte på medesinene og sluttet på egen initiativ fordi følte meg beruset ( min endokrinolog trudde ikke på det) har siden da vart uten midisiner og følte meg bra. for 4 mnd siden fikk jeg en gutt til. samme historie her. prøvene helt fine gjennom hele graviditeten og nu er alt tilbake igjen.fri t4 er 40 og tsh er mindre en 0.03.

bortsett fra hjertebank og litt stikking i hjerte føler jeg meg ganske frisk, men min edokrinolog har skremt meg med: " hra du lyst å leve eller ikke,du risikerer hjerte infarkt, hjerte svikt, hjerte klaff, ikke kunne grei å springe etter ungene dine osv....." han er fra usa og der er det bare radiojod de gir, veldig lite operasjoner.

føler meg ganske tung pusten i det siste, faktisk begynte å bli redd for å dø. men når jeg leser hva folk sliter med med for lavt stoffskifte så blilr jeg redd, fordidet er det jeg kommer til å få hvis jeg tar radiojod. hva skal jeg gjøre?kan noen hjelpe? gå sånn som jeg gjør, ta radoijod? operasjon? kan dere som har erfaring med dette gi meg noen råd?