Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
    Medlem siden
    Apr 2010
    Meldinger
    25

Question Har ikke god nok effekt av Levaxin

Hei, ny på forumet
    Har de siste dagene lest en del på forskjellige tråder. Det er helt fantastisk hvilken kunnskap, empati og erfaringer dere deler med hverandre! Ingen lege jeg har møtt til nå, har formidlet slik kunnskap som dette forumet gjør. De vet skremmende lite ang. stoffskiftesykdommer.
    Har som så mange av dere her ikke god nok effekt av Levaxin, så ved neste lege besøk skal jeg be om å få prøve ut Erfa. Har forstått at jeg må stille krav til legen når behandlingen jeg får ikke er optimal. Er jo fortsatt veldig hypo og godtar ikke lenger å ha det slik!
    Forøvrig bidrar dette forumet i høyeste grad nettopp til Empowerment, så takk til dere alle sammen

Medlem siden
    Apr 2010
    Meldinger
    25

Standard Hjelp til tolkning av blodprøver.

Legen sier at blodprøvene mine var fine. Har lavt stoffskifte og går på 125mcg levaxin annenhver dag og de resterende 100mcg. Skal nå få prøve ut Lio for å se om formen blir bedre.

Er disse verdiene ok
    S- Ferritin 69 ( 15-130)
    S- Folat 7 ( >5,0)
    S- Kobalamin 189 (150-650)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Har ikke god nok effekt av Levaxin

Hei Marta.
    Så fint at du fant oss da
    Til å bruke stoffskiftemedisin kan du ha litt lite B12 - noen anbefaler høye tall her - iallfall over 350.
    Ta prøven intrinsic faktor.

Som du sikkert har lest her, er det ikke å stole på at legen sier at stoffskifteprøvene er fine. Det kommer så mye an på øyet som ser, og hjernen som tolker - og hvilke andre prøver som er tatt i det siste og samtidig.

Vil du prøve noe annet enn Levaxin, er argumentet ditt avb de beste, så bruk ordlyden "ikke nok effekt av Levaxin" og be om "prøveperiode" om du tror det blir vanskelig.

Så er det sikkert lurt å teste din D-vitaminstatus (S-OH-25)
    Du kan sikkert, som alle vi andre, begynne å gomle......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2010
    Meldinger
    25

Hei, n Finn!
    Takk for svar Tenkte B12 var litt lav, men legen sa at de var fine...Har aldri tatt D vitamin prøver, men har bedt om det nå.
    Har nettopp startet med Lio for å se om T3- tilskudd kan hjelpe mot mine symptomer, så det blir spennende å se.
    Legen var også villig til å gi meg Erfa, men tenkte at det kanskje var lurt å først prøve ut Lio. Skulle det vise seg at Lio ikke hjelper kan jo det være et argument for å søke om å få Erfa på blå- resept. Tenker rent taktisk nå, da jeg har forstått at det kan være lurt

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det er lurt - hvis en er for syk til ikke å klare å tenke taktisk er det ingen andre som gjør det for deg !
    Og det er jo iallfall enklest (og billigst) om en kan klare seg på Lev+Lio.
    Og ingen stoffskiftemedisin virker tilfredsstillende uten en tilfredsstillende dose. Så prøv å øk dosen du bruker litt for å se hva som skjer.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2010
    Meldinger
    25

Hei, lurte på om det er noen som kan kommentere disse verdiene?

Målte blodkortisol morgen og kveld (0800 og 2000):
    Morgen 563 (ref. 140- 690)
    Kveld 333

Hvis kvelds verdiene skal være 50% lavere enn morgen verdiene, er ikke de litt for høye da?

Ble ikke helt helt klok på dette

Fikk svarene ved å ringe kontoret. Dama i røret sa at det ikke lå noen merknader ved....

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Kveldsmålingen skal være mindre enn halvparten av morgenverdien.
    563/2=282 og du hadde 333 så det er nok litt høyt etter de normer som er trukket opp for målingen.
    Resultatet gir ikke mistanke om at noe er galt, men hvis det er reellt for høyt om kvelden og du ikke får sove så kan det jo være for høyt.
    Men dette er jo blodkolesterol og det er totalverdier man måler.
    Spytt tester man tar hjemme til 4 angitte tider viser bedre døgnprofil og er mer overensstememnde med faktiske forhold da dette måler frie verdier.

Medlem siden
    Apr 2010
    Meldinger
    25

Takk for raskt svar n`Finn

Ba legen om å få tatt spyttprøve, men hun sa vi først kunne ta bodkortisol.
    Sliter veldig med høy puls og ekstraslag. Får av og til anfall med høy puls på kveldene. De kan vare alt mellom minutter og timer. For noen uker siden hadde jeg puls på over 160. Ble engstelig da det ikke ville gi seg og ringte lege. De tok EKG og konkluderte med at jeg var overmedisinert på Levaxin. Forlot kontoret med puls på 130 og med en følelse av ikke å bli tatt på alvor.
    Mine verdier lå da på:
    S- FT3 4,4 (3,5-7,0)
    S-FT4 18 (10-22)
    S-TSH 0,09 (0,3-4,5)

Dette med høy puls og et hjerte som raser hadde jeg også før jeg startet med medisin for lavt stoffskifte.

Tror selv at disse symptomene stammer fra andre ting en medisinen. Har fortsatt høy puls på kveldene etter å ha redusert Levaxin fra 125mcg til 100mcg om dagen. Tar også 5mcg Lio om dagen. Veier ca 56 kg.
    Det rare er at hvilepulsen på morran er rundt 60, mens på kvelden kan den være over 90.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg vil jo tippe omtrent som deg.
    Du har jo ikke for mye stoffskiftehormoner i blodet.
    Likevel vil det sikkert hjelpe på pulsen om du senker Levaxindosen litt.
    Da vil ikke binyrene produsere så mye, og det er jo binyrene som styrer pulsen.
    Dosen er jo et kompromis og noen ganger må en bare ta hensyn til symptomer når en bestemmer dosen.

Du kan jo prøve å sette ned dosen litt å se an hva slags symptomer du får da.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Jeg vil anbefale deg å ta en daglig dose magnesium Martha, det kan ha god effekt på slike udefinerbare "hjertetilstander" som ekstraslag og høy puls. Det vil antagelig ikke hjelpe hvis årsaken ligger i inntak av Levaxin og/eller Lio, men det er verdt et forsøk om ingen av disse to er "synderen". Det er dessverre en del med stoffskiftesykdom, både høyt og lavt som opplever disse problemene. Det er veldig plagsomt og skremmende, men skyldes sjelden alvorlige tilstander. Du kan evnt ta et 24-timers EKG eller/og belastnings-EKG som kan gi deg noe mer trygghet i forhold til at selv om dette er ubehagelig så er det ikke farlig. Det er allikevel noe man gjerne vil bli kvitt

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Liten effekt av medisiner?
    Av bentedermeg i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 43
    Siste melding: 21-02-10, 16:54
  2. Trijodtyronin (T3) har en gunstig effekt i hjernen
    Av Anisa i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 0
    Siste melding: 29-08-09, 10:09
  3. effekt av Neo mercazole?
    Av april i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 23-05-08, 07:55
  4. Effekt av Armour
    Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 15
    Siste melding: 14-06-06, 11:43

Bokmerker

Regler for innlegg