Viser søkeresultater 1 til 10 av 131
Hybrid View
-
28-04-10, 10:42 #1
Sv: Erfa Thyroid og erfaringer.
Da har vi ganske så like symptomer. Men jeg har det verst i armene og fingrene. Og generell stiv/verk i resten av skrotten. Skal se vi er iferd med å gå i ungdommen igjen? hehe. Jeg hadde kviser som tenåring, og litt til å fra som voksen. Men ikke noe i nærheten av det jeg har nå. De er store, dype og fryktelig vonde. Har i hovedsak i ansiktet og på skuldrene. Smører litt kortison på de jeg da, så tørker de sjappere ut. Har også fått veldig tørr hud, det støver når jeg kler av meg om kvelden
Og ser at appelsinhuden kommer som bare det. Så blir vel ikke store strandlivet denne sommeren heller...
Tror du har helt rett i at det er noe som starter opp, og at kroppen ikke helt vet hva den skal gjøre med alle hormonene enda. Blir bare litt motløs og litt engstelig for at det aldri tar slutt, og at det berømmelige lyset i enden av tunnelen er et møtende tog.10 år med Hashimoto's. Les mer i Damens dagbok
-
28-04-10, 11:22 #2
Hei Damen
takk for at du deler erfaringene dine. Det er leit å se at ikke alle får en pang-start med Erfa. Forstår veldig godt skuffelsen når Erfa er et håp man på en måte har "klamret seg til". Håper virkelig du blir i bedre form snart, og at du fortsetter å dele erfaringene dine. Jeg begynner på Erfa om en uke, på en måte er det greit å få skrudd ned forventningene litt. Masse lykke til til deg.
-
28-04-10, 12:05 #3
Det som sker for en del debutanter i Thyroid-mediciner er, at jo længere de har hypothyreose, og var i syntetisk thyroidbehandling, meget ofte endda undermedicinerede, har dette påvirket (hæmmet) kroppens udskillelsessystemer: leveren, nyrerne, tarmene og huden, at diverse metabolitter (kroppens affald) blev deponeret i f.eks. mest fedtvævet og ellers hvor det kunne lade sig at gøre.
Når der så omsider kommer alle 4 thyroidhormoner i systemet (igen), forbedres kroppens udskillelse ganske vist, men samtidigt åbnes også kroppens depoter, og ud kommer i frit omløb i blodet alskens "skidt", hverken lever eller nyrerne har kapacitet nok til at sluse ud af kroppen på en gang. Så er det at "den tredje nyre" dvs. huden skal til at arbejde med udskillelsen og det kan give slemme tilfælde af udslæt eller bumser (kviser). Det vil fortsætte lige så længe at kroppen har noget at skille sig af med, som leveren, nyrerne og tarme ikke har kapacitet nok til, størrelsen af "opgaven" taget i betragtning.
Vi skal ikke glemme, at kroppen skal deponere alt, hvad den ikke kan transportere ud "her og nu", når der er behov for. Giftige metabolitter kan jo ikke blive ved med at cirkulere i blodet og dermed genforgifte kroppens celler. Derfor har kroppen depoter til formålet, i de væv, hvor metabolitterne kan "hvile" forholdsvis adskilt fra de biologisk aktive væv. Fedtvævet er kroppens foretrukne depot-medie.
Jeg kan anbefale, hvad jeg ved fungerer meget effektivt: den samme udskillelse-støtte, (samvittighedsfulde) tandlæger sætter deres patienter på i en tid før og efter amalgamsanering. Det er en række af kosttilskud, som godt nok ikke er så mange, men som til gengæld bør fortsættes med på ubestemt tid og hvor længe det skal være, afgøres ene og alene af hudens udseende og eget (stigende) velbefindende.
Der er nemlig ikke den helt store forskel mellem frigivelse af gamle kviksølvdepoter og gamle "andet-skidt-depoter" når det kommer til virkningen af denne "kur", der har til formål, på den blideste (for kroppen) måde at uskadeliggøre og føre depoternes indhold ud af kropen, skånsomt for både lever, nyrerne og for tarme.
Oplysningerne om støtteremedier for kroppens udskillelse af gammel "forurening" findes i denne tråd, indlæg 2 og 4. Alle remedier kan købes i Norge eller i internetbutikker i EU/EØS.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
28-04-10, 17:02 #4
Skjønner godt hva du mener... er det noe føles skremmende og gir en følelsen av maktesløshet så er det hvertfall følelsen av å ikke ha kontroll i eget liv og over egen kropp..
Kanskje du skulle holde på tanken om at kroppen din er i en overgangsfase litt til, og så har du jo alltids mulighet til å prøve å øke på når det har gått litt tid? En måte å ta kontroll og føle kontroll, og samtidig få litt mere oversikt når en føler at alt blir møkk og kaos, er å skrive ned for å systematisere.
Hva om du noterte deg symptomene dine gjennom dagen ( tid, sted, situasjon eller noe i den duren) så kjanskje det etterhvert dukker opp noe du ikke har tenkt på før eller bekrefter det du tenker? Du kunne jo lagt inn notatene dine her også, så kanskje noen andre får en ide?
Mener ikke å overøse dere som har det vanskelig med gledesrus over god effekt av thyroiden. Beklager hvis dere har følt dere enda mere motløse da dere som ikke føler det samme.
Har imidlertid vært på Balderklinikken i dag, tappet ut 10 reagensrør med blod, og sitter nå med endel tanker...
Jeg går nå på 90 mg thyroid om dagen ( mot 125 mg levaxin før). Tar hele dosen på morgenen, og startet i går med 15mg midt på dagen i tillegg, og hadde i mitt hode tenkt å øke lunsjdosen ytterligere etterhvert nå som jeg føler morgenen er godt dekket av hormoner.
Har fungert godt i hele dag på 90 + 15 mg thyroid.
Ble strengt anbefalt å gå over til 60 mg thyroid + 37.5 mg levaxin på morgenen + 30 mg til lunsj (dette skulle matche 125 mg levaxin...). DA vart je skeptisk da.. En anbefaler itte en enkel sjel å gå tællbasjatt tæll levaxin når det nesten har ti livet ta en før.
Men jeg skal da saktens prøve.. men jeg tviler på at levaxinen klarer å matche virkningen til 30 mg thyroid på morgenen... og jeg lurer på om levaxinen kommer til å virke i det hele tatt eller om den ødelegger "alt".
Sa klart i fra ang. mine tanker, og hun (legen) var heldigvis veldig på tilbudssida mht. å finne "riktig" dose som passer MEG. Så jeg føler meg trygg på det akkurat nå..
Tanken hennes bak å legge til levaxin var å få en jevnere døgndose med stoffskiftehormoner... Men jeg hadde liksom tenkt å spre thyroiddosen utover dagen jeg da..
Og det SKAL jeg hvis ikke levaxinskiten virker som den skal!!
Og hun syntes også at jeg hadde økt for fort...
hehe.. jaja.. Kan hende det 
Ellers skal jeg starte meg kostholdsendring, og har kjøpt rugbrød i butikken i dag.. og mye anna sunne saker..
Mhv Jeanette
-
28-04-10, 19:19 #5
Vel, spørs om vi ikke går til samme lege. Og det du ble anbefalt er akkurat det samme som jeg ble anbefalt, (tok 50mcg levaxin) og som nok førte til den bølgedalen jeg har vært i. Har fått veldig lavt stoffskifte noe T4 og T3 også sier, men ifølge legen er jo mine symptomer nå på grunn av overdosering. Så jeg har mine tvil om at dette er så tilpasset deg, er nok heller det de pleier å gjøre.
Skal ikke si hva du skal gjøre, men det fungerte ikke i det hele tatt for meg. Har time igjen i midten av mai, og spørs om ikke den blir avbestilt, gidder ikke betale 800.- for at legen skal fortelle meg at jeg er overdosert når jeg føler meg for lavt dosert. Må ha en time der igjen, men kommer til å skyve den litt fremover tror jeg. Vil jo få problem med at jeg bruker opp Erfa'n for fort. Spørs om ikke Anisa får rett om at hele Balder prosjektet mitt er spill av penger alikevel. Men fikk jo prøvd Erfa i det minste, nå blir problemet å få fastlegen til å skrive ut Erfa hvis det viser seg at det funker.
Ryvita rugknekkebrød er også veldig godt. Grønn eske, den spiser jeg til frokost.
Kroppen min har lenge hatt problemer med å kvitte seg med avfallstoffer. Merker det godt hvis jeg trener, og hvis jeg tar massasje. Tar jeg for hardt i føler jeg meg helt forgiftet med influensasymptomer. Så en slik "kur" som Anisa anbefaler er sikkert veldig bra for kroppen.10 år med Hashimoto's. Les mer i Damens dagbok
-
29-04-10, 10:06 #6
Jeg har også fått beskjed om å etterhvert blande Thyroid og Levaxin på Balder. Men utfra andre begrunnelser: supprimert TSH og for høy T3. Jeg har tenkt å gi det en sjanse, fordi jeg vet at blant annet Nora her på forumet fungerer best på den blandingen. Det er jo ikke sikkert det er løsningen for alle? Så fungerer det ikke, bør jo legen akseptere det.
Ellers så virker det jo som om Heggeli medisinerer med kun Thyroid, så kanskje det er en løsning. Men det kan muligens bli dyrt å starte på nytt...• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
29-04-10, 14:12 #7
Takk for opplysningen.
Har startet opp med levaxin på morgenen i dag, pluss 60 mg thyroid og 30 mg thyroid kl 13. Fikk egentlig beskjed om å ta lunsjdosen mellom 14 og 15... Men når er det egentlig best å ta andre dose
Tok 2 dose i dag da jeg følte jeg var på tur ned, hadde egentlig flaks for jeg tenkte opprinnelig 2. dose 4 timer etter frokost.. som var kl 9( er det ikke 4 timer etter måltider en skal ta stoffskiftehormoner
)
Syns jeg har fungert godt i dag...
selv om jeg en liten stund var i tvil da jeg ble litt trøttere enn vanlig rundt 10 -11 tida.. Men det har uansett vært mye denne uka, så jeg bare husker på følelsen inntil videre. Føler nok at jeg er litt hypo enda, fikk "lov" å ta 15 mg thyroid ekstra v /behov.
Blir spennende om de kan finne ut av hvorfor jeg ble så syk på levaxin; som f.eks selenmangel eller andre "greier"; hun syns det i hvertfall var påfallende hvor bra jeg hadde blitt på thyroid. Syns ikke det er så påfallende og spesiellt jeg da.. Det er ikke akkurat fres over innholdet i levaxinen.
I hvertfall har jeg bestemt at levaxinutprøvinga får en marginal tidsfrist på seg hos meg, hvis de da ikke finner ut at jeg er i totalt underskudd på selen eller noen andre åpenbare greier som får fart i levaxinen.
Er det forresten stor forskjell på innholdet/ konsentrasjonen av hormoner i thyroidtabletten og i blodbanen? Legen mente det ble alt for mye tilskudd av t3 gjennom å ta mye thyroid..
Kan sikkert hende vi har samme legen Damen ; håper du har en bedre dag i dag enn i går.
Blir spennende å høre hvordan blandingseffekten blir for deg Vigdis.
Mvh Jeanette
-
29-04-10, 15:07 #8
Ja, mange leger mener det blir for mye T3 gjennom å ta kun Thyroid. Det er mer T3 i grisens kjertel enn i vår. Samtidig tenker jeg at folk som tok kun Thyroid før den syntetiske levaxin oa ble oppfunnet, de hadde det jo bra? Noen mener det blir tøft for hjertet med litt forhøyet T3.
Doser: prøv deg frem! Selv tar jeg dose en når jeg våkner, dose to mellom kl 11-12 30 og siste dose mellom kl 14 -16. Den siste bør ikke være for sein, med mindre du skal være oppe halve natta! Ta Thyroid fire timer etter måltider? Vel, hvis du spiser med så lange mellomrom? To timer etter siste måltid og en halv til hel time før neste måltid har jeg hørt.
Du sier at du er bedre på Thyroid enn på Levaxin. Det er jo kjemepfint! Grunnen kan blant annet være at kroppen din ikke klarte konverteringen av T4 til T3. Og da fungerer vi mennesker ikke så bra. Jeg hadde det slik. Og lurer av og til på hvor mange som går sånn, mens legen sier prøvene er "fine"! Det er en skremmende tanke....• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
29-04-10, 19:12 #9
Om blandingen Thyroid og levaxin:
Den største gruppen der: fra diskusjoner på forumet på thyroid.about com vet jeg at det er flere som trenger sin ft4 i øvre halvdel, og av den grunn trenger litt levvaxin for å få ft4 opp.
Noen får slike tall av Thyroid alene.
Så er det den andre gruppen, som har det dårlig når ft4 er høy. De har det helt topp med noe lavere ft4 , så lenge som ft3 er ganske høyt. Det kan være høyt innenfor ref.området, eller over.
Nå med den diskusjonen som fulgte Armour-og Thyroid-mangelen, ble bare Thyroid diskutert.
Ikke kombinasjonsbehandling.
Jeg tipper at det er fordi det var så mange som meldte seg på facebook osv. som ikke tåler noe syntetisk thyroxin.
Det var forbausende mange, og mange måtte på akuttmottaket med store problemer.
---Det er også dem som har det greit på levaxin alene, og jeg tipper de greier å omdanne t4 til t3. Merk noen må ha ft4 over ref.området.
De på stop the thyroid madness benekter at noen kan være bra medisinert på t4-medisiner, forresten, fordi det jo mangler t3-komponenten og de har noen begrunnelser.
-
29-04-10, 21:54 #10
Jeg bruker kombinasjon. Og for meg fungerer det som et skudd!! Har jo lurt av og til om jeg bare skulle prøve ren Thyroid, men hvorfor ødelegge noe som har virket så bra
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
Lignende tråder
-
Bestilling av Erfa Thyroid direkte fra Erfa i Canada
Av Siven i forumet Mangel på Thyroid-medisinerSvar: 16Siste melding: 04-06-13, 18:11 -
Lenker til saken om Armour Thyroid, Nature-Throid, Westhroid og Erfa Thyroid
Av Mod i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 0Siste melding: 09-11-09, 10:29 -
Armour Thyroid - dosis, erfaringer
Av Louise i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 25Siste melding: 21-06-07, 23:34

Svar med sitat

Bokmerker