Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
Threaded View
-
19-01-10, 08:45 #5
Sv: Maten plyndres for næring
Ja alt er så sant som det er skrevet men;
Som gammel bonde må jeg bare si at situasjonen er kompleks samensatt;
utarming av jorden og stadig tilsetning av masse dritt for å kunne bruke jorden til det samme hele tiden,
det henger også sammen med at stadig flere bønder har dårligere tid fordi de må ha ekstra jobb ved siden av fordi driften ikke er økonomisk forsvarlig, henger i hop med at så må dem ha større og bedre maskiner for å gjøre driften effektiv den tiden de har til rådighet, så blir driften mer ensartet fordi man må produsere eks antall tonn av en ting for å få best tilskudd osv osv,
det er en evighets maskin.
Sånn sette er det egentlig jordbruks politikken som er skyld i denne dårlige runddansen samt at de har en merkelig drøm om at alle skal kunne dyrke alt hvor enn i landet de er fra,
jeg lærte gårdsdrift av min far og vi produserte grønnsaker,
vi hadde torvsalg og produserte derfor mye forskjellig(det var den tiden hvor grønnsakene på torvet var ferske og egenproduserte) Vi levde av driften og hadde det godt,
vi driftet jord dvs. hadde vi hatt kål på et jordstykke ett år gikk det tre år før vi hadde det der igjen, mindre sykdom og sprøyting, (kål er veldig utsatt for mange sykdommer) vi vannet kål på natten (Kaldt vann) på den måten unngikk vi klumprot uten sprøytemidler,
Vi hentet all hestemøkka fra travbanen, vi hadde bestandig stor hauger av det som brant et år før vi la det på jordet(masse nam.nam)
Vi hadde områdets flotteste gulerøtter takket være det, porøs fin jord hvor rotgrønnsaker kunne boltre seg uten særlig motstand.
Vi brukte også hestemøkk til brenning for å lage varme drivhus til paprika og agurker samt nysåing og priklestiklinger.
Det aller værste var at det var økonomisk fornuftig, ikke mye utgifter til sprøytemidler (vi var ikke helt anti, vi brukte litt), oppvarming, gårdsredskap etc.
På den måten fikk vi gode innholdsrike grønnsaker med i prima kvalitet og utseende.Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her
Lignende tråder
-
Medisinert, men ikke bra? Maten påvirker hormonene!
Av nora i forumet Helbred og kostholdSvar: 19Siste melding: 01-04-10, 12:41 -
Maten plyndres for næring
Av Anisa i forumet Helbred og kostholdSvar: 4Siste melding: 19-01-10, 08:45

Svar med sitat

Bokmerker