Joda Berit - du tenker, altså er du.
Og jeg syns det er flott at du ikke venter så lenge som jeg gjorde......

Lenger ned enn null kommer den jo ikke
Matematikken stopper det heldigvis der.
Jeg har vel hatt TSH=0 det meste av de 23 åra jeg har vært medisinert.
Etter overgangen til Tyroid i -04 har jeg fulgt ekstra godt med.
Jeg økte svært sakte og når dosen var 1,75Grain ble TSH=0 - nå bruker jeg 3,5Grain og har vært oppe i 5.
Det vil fortone seg fullstendig umulig at jeg skal gå på doser sundt 1,5Grain bare for å tilfreddstille legens tro og antagelser.
Det meg selv jeg skal tilfredsstille - forstå meg rett nå Berit
Jeg skal lære å oppføre meg som stedfortreder for min defekte kjertel og for dens reguleringsmekanisme.
Så hvordan gjør jeg det ?

Når legen skal regulere dosen, blir denne regulert til et statistisk gjennomsnitt av hva mennesker har som har sin kjertel i behold. Som produserer alle sine hormoner, og som er perfekt regulert.
Levaxinere får kun T4 - tyroidere får fremmede hormoner de også.

Mantraet er gjennomsnitt.
Du er helt sikkert ikke gjennomsnittlig - ingen er det, men alle - med sine forskjellige målerultater, er med på å danne det statistiske gjennomsnitt.
De med høye måleresultater trives med det - de med lave trives med det - og de vil IKKE bytte med hverandre !
Jeg mener det sier seg selv at den eneste farbare vei for å finne en god dose for seg selv, er å prøve seg frem.

Når det er sagt, så mener jeg ikek at man bare skal kaste i seg ukritisk.
Man må jo lære hvordan det er å være kjertel først.......
Så pøse på er ikke ordet. Heller smått og godt og leenge mellom hver økning.
Det tar urimelig lang tid før kroppen får merkbar effekt av en doseøkning.
Og det er jo nettopp behandlerapparatets argument - det er for vanskelig - vi er for dumme til å lære det, så legen må gjøre det.
Men tro meg - det går !

Det er jo statistisk slik at TSH er ungefær 1 hos frisk mennesker.
Denne verdi dannes av de frie hormonene av T3 + T4. Kjertlen produserer 20%T3 + 75%T4.
Kroppens stoffskiftehormon er T3. Dette skaffer kroppen seg fra to kilder. Leveren og kjertlen.
Leveren leverer en langsiktig stabil T3 fra omdanningen av T4.
Når så kjertelens bidrag av T3 blir borte, er det innlysende at T4-verdien må økes for også å skaffe tilveie de 20% som kjertlen leverte.
Og hva skjer med TSH da?
Jo, det vet jo alle, når fT4 øker synker TSH........

Altså er konsekvensen for en Levaxinbruker at fT4 må være høyere enn den var når (om) du hadde sykdomsfrie forhold.
TSH er der jo bare til å regulere kjertlen med, og brukes ikke andre steder i kroppen, derfor er denne verdien helt u-intrssant i det vi nå snakker om - finjustering av dosen. Tilpassing av dosen til det best mulige for deg.