Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Threaded View
-
24-04-10, 18:35 #1
Menn får oftere lavt stoffskifte
– Jeg er bitter! Ni år av livet har vært delvis bortkastet takket være leger som ikke gadd å høre på meg. Jeg var trøtt hele døgnet. «Du er deprimert,» sa de. Etter en tid ble jeg alvorlig deprimert, ja, men det var fordi ingen tok meg på alvor, forteller Erlend (27). Han er en av mange menn som er rammet av «kvinnesykdommen» hypotyreose lavt stoffskifte.
Erlend føler seg misforstått og overkjørt av helsevesenet. Det er noe galt når man nesten må grine seg til at legen skal ta en blodprøve. Like ille er det at leger ofte trekker konklusjoner uten å høre på pasientene. Kartet stemmer ikke alltid med terrenget. Slik er det med blodprøver og de såkalte referanseområdene også. Man kan ha alle symptomene på lavt stoffskifte uten at det nødvendigvis vises på en blodprøve. Depresjon og angst er også en del av sykdomsbildet. Det er mange som blir feilbehandlet med «lykkepiller». Hadde jeg ikke fått tyroksin, hadde jeg ikke levd i dag. Ikke det at jeg var «dødssjuk», men fordi jeg ikke hadde orket å leve mer...
Stadig flere menn pådrar seg typiske «kvinnesykdommer» uten at leger eller forskere helt vet hvorfor. En av dem er lavt stoffskifte. Mange leger neglisjerer symptomene. Kvinner har i mange år kjempet for å bli tatt på alvor når de kom trette og smådeppa til legen, og resepten har ofte vært tunge medikamenter. Først da Aftenpostens redaktør Per Egil Hegge tok opp problemet for noen år siden, ble det fart i sakene. Likevel er det fortsatt vanlig at leger vegrer seg mot å sjekke stoffskiftet med en enkel blodprøve. Mange blir derfor både feildiagnostisert og ikke minst feilmedisinert.
Les mer: Matoghelse.noSist endret av Admin; 17-05-12 kl 15:46 Begrunnelse: "Dødt" link rettet opp
Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
Lignende tråder
-
Kvinner går oftere til lege
Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og funksjonelle lidelserSvar: 4Siste melding: 29-01-13, 14:30 -
Progesteron for menn
Av Anisa i forumet ProgesteronSvar: 7Siste melding: 12-12-09, 14:31 -
Oftere synskontroll hos øyelege ved lavt stoffskifte (?)
Av Flower i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdommeSvar: 4Siste melding: 27-05-08, 11:18 -
Snakker kvinner mer enn menn?
Av Anne Ma i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 3Siste melding: 14-07-07, 19:22 -
Stakkars menn...
Av Maia i forumet Lavt stoffskifteSvar: 0Siste melding: 16-01-07, 16:03

Svar med sitat

Bokmerker