Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Threaded View
-
24-04-10, 10:44 #3
Sv: S-ALAT Leverenzymforhøjelse
Tak! Tak! Tak, Vigdis
Men mine motiver bag netop denne tråd er ikke så lyse. Oprigtig beklager 
Det resultat af forskning i tendenserne til at udvikle bestemte sygdomme, som følge af en historie for hypothyreose, særlig hos kvinder, der har fået mig til at finde denne omtale fra gemmerne i direkte anledning af Rufus' s forhøjet S-ALAT(indlæg #276).
Alle kvinder, hvis ALAT er forhøjet "uden åbenbar årsag" (og/eller som har andre "lever-symptomer") bør undersøges vældig nøje for tilstanden i/af deres lever. Og dette burde udføres obligatorisk, lige så snart levertallene er forhøjet + efterfølgende bør en læge følge op på netop "lever-vinklen" lige så regelmæssigt, som der tjekket for stofskiftehormoner.
Det er for trist og nedtrykkende at skrive direkte (her) om hvilke leverproblemer kvinder med hypothyreose-historie er udsat for mere end andre, men undersøgelsen er beskrevet i tråden Kvinder med hypothyreose mere udsat for..... Heller safe end sorry, siger jeg dog og hellere at være på forkant med risikoen, end at opdage evt. alvorlige sygdomme så sent så behandlingen bliver op ad bakke. Desuden er det en del sygdomme, der (generelt) først begynder at give symptomer, når der er så fremskredne, at behandlingen bliver både kompliceret og svær.... så hellere være opmærksom mens tid er.
Man kan meget nemt ende med, at såfremt lægerne ikke er klar over denne risiko hypothyreose-kvinderne er udsat for, at tiden spildes med alskens undersøgelser, der sigter på andet end det (her) "rigtige". Så er det bedre at tage tyren ved hornene og insistere på at tage "det værste først", mener jeg.
Når man, som Rufus, opfordres til at reducere medicindose, kan det medføre så mange "egne" symptomer, at evt. symptomer fra andet (end den påståede overdosering) kan risikere at blive fortrængt og dermed yderligere overset. Så rækkefølgen (mener jeg) bør altid være, at man først undersøger for det værste scenario og først når det er "frikendt" går man videre og udreder for andre eventualiteter.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Svar med sitat

Bokmerker