Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Standard Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Rufus? Kan du poste alle dine ALAT-resultater her, fra første gang prøven var taget?
    S-ALAT <45 28.04.09: 17, 25.11.09: 81*, 23.03.10: 125*, 16.04.10: 161*

Jeg gikk over til Thyroid i slutten av september. LIke før begynte jeg med hc tabletter, hadde brukt krem et halvt års tid før det.

Jeg går på Balderklinikken. Legen hadde diskutert med andre leger, bla Omda l, forsod jeg det som.

Rett skal være rett, han sa jeg fikk ta kontakt om jeg ble dårlig. Men jeg er ikke interessert i å bli noe verken trøttere eller mindre opplagt. Han sa jeg kunne regne med det.

Jeg innser at jeg kan være overdosert uten å føle deg selv, men liker ikke dette noe...

Men takk, dere

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg syns det er pussig jeg da Rufus.
    Det jeg har sett om stoffskiftets påvirkning på ALAT er at lavt stoffskifte kan gi let forhøyede verdier. Overvekt kan også gi lett forhøyede verdier. (vet det ikke er det). Høyt alkoholkonsum over lang tid og hepatitter og andre infeksjoner.
    Mer kan ikke jeg om det.
    Er det tatt en infeksjonsstatus da ?

Så skjønner jeg at du ikke liker situasjonen, men den er ikke alvorlig. Den kan bli det, men er ikke.
    Være overdosert uten å merke det selv ?
    hm..........
    Det kommer skeptikeren i meg : Det tror jeg ikke på !
    Man kan ikke være deprimert uten å vite det - tross at man opererer med begrepet "skjult depressjon".
    Det jeg antar kan ligge bak uttalelsen, er heller at de forskjellige celler i kroppen aksepterer stoffskiftehormonene ulikt.
    At du doserer så du i hovedsak føler deg vel, kan medføre at enkelte celler får for mye. (eller for lite)
    Egendosering vil alltid være et kompromis mellom ytterpunkter - og skal etter min mening også være det.
    Og det er også vi som som skal avgjøre hvor kompromiet skal ligge.
    Iallfall ikke blodprøver basert på en statistikk over friske mennesker.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Jeg har liggende lidt info om netop forhøjede leverenzymer "uden åbenbar årsag". Jeg poster det i Diverse-forummet om 1-½ time.
    Takk for artikkelen, Anisa! Skal studere den mer nøye senere i dag. Men jeg skjønner hvorfor legen er bekymret for leveren. Jeg har moderat forhøyelse av leverenzym, ser jeg. Summen av alle vitaminer og medisiner kan ha blitt for stor da? Ihvertfall er det ikke alkohol som gjør det. Heller ikke jern, tror jeg. Har ofte glemt å ta jerntilskud siste måned. Ser at jeg bør sjekke GGT, antakeligvis.

Legen mente at t3 trolig utgjorde den største belastningen. Nå har jeg allerede gått ned 0,25 grain siden i går. Legen ville ha meg ned 1 grain på 4-5 uker. Jeg synes det er for fort. Men jeg må ta det i mitt tempo. I går økte jeg til 20 mg dhea. Først gav legen klarsignal til det, men senere da jeg nevnte det for han, sa han at det kanskje ikke var smart, og bad meg gå ned til 15 igjen. Jeg tror jeg skal være litt ulydig - ihvertfall en uke eller to. For dhea er det jeg definitivt har hatt best utbytte av. Brukt det i snart en måned og det har hatt super effekt! Så om jeg prøver å gå på 20 mg, vil det kanskje være lettere å gå ned på thyroid og kanskje hc, også. Kunne heller senke progesteron og pregnenolon som jeg ikke har hatt merkbar effekt av?

Må nok ta en prat med legen...

Finn: Infeksjonsstatus, hvilke prøver tenker du på da?

Rufus
    Sist endret av Rufus; 23-04-10 kl 05:49 Begrunnelse: tilføyelse

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det er eget skjema for infeksjonsstatus og der kan man krysse av for aktuelle prøver. Det er mange kryss å velge i der, så en må gjøre et passende utvalg.
    Jeg mener det kan jo være noe annet og syns det bør gjøres når man ser en slik tendens i leverprøven.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Jeg mener å huske fra tråden til anitab at Dr. Peatfield selv brukte svært høy dose med Armour , 6-7 Grain.
    Jeg ville tro at HAN visste om det , hvis det i seg selv ville være en fare for leveren.
    Er enig med dem som anbefaler å lete i andre "kriker og kroker".
    HVIS det til slutt slulle vise seg at totalt inntak av hormoner er synderen, tenker jeg som du selv gjør,jeg ville kutte noe annet først..når du føler deg ""bra"" med den dosen du har. Veldig slitsomt å slippe seg "lav" for så evnt. bygge seg opp igjen. Det er heller ikke en god medisin for binyrene.
    Håper du får en rask og logisk løsning, Rufus!!!
    Sist endret av gunnda; 23-04-10 kl 10:18 Begrunnelse: En FOR stygg stavefeil!!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

For høy dose Thyroid eller annen tyroksinmedisin kan også være skadelig for hjertet? Men har du for høy dose, Rufus? Jeg vet ikke!

Rufus: jeg kan bare snakke for meg selv. Jeg fikk jo også beskjed om at jeg var overdosert, både på Thyroid og HC, dog uten forhøyet ALAT. Og jeg har nå gått ned 1 grain Thyroid på en og en halv måned. Og føler meg nå helt fin. Men å gå ned på HC var helt mislykket, jeg ble dårlig, orket ingenting. Så nå er jeg tilbake på min gamle dose med HC på 32.5 mg.

Så jeg er enig med deg, å bli lav om det ikke er nødvendig, det er bare fælt.
    Du føler deg ikke hyper. Men kan vi alltid kjenne om vi gradvis blir hypre? Jeg kjente jo at jeg var hyper først da jeg begynte med DHEA.

Så, hva skal du gjøre, Rufus? Et skikkelig dilemma dette her!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    For høy dose Thyroid eller annen tyroksinmedisin kan også være skadelig for hjertet? Men har du for høy dose, Rufus? Jeg vet ikke!

Rufus: jeg kan bare snakke for meg selv. Jeg fikk jo også beskjed om at jeg var overdosert, både på Thyroid og HC, dog uten forhøyet ALAT. Og jeg har nå gått ned 1 grain Thyroid på en og en halv måned. Og føler meg nå helt fin. Men å gå ned på HC var helt mislykket, jeg ble dårlig, orket ingenting. Så nå er jeg tilbake på min gamle dose med HC på 32.5 mg.

Så jeg er enig med deg, å bli lav om det ikke er nødvendig, det er bare fælt.
    Du føler deg ikke hyper. Men kan vi alltid kjenne om vi gradvis blir hypre? Jeg kjente jo at jeg var hyper først da jeg begynte med DHEA.

Så, hva skal du gjøre, Rufus? Et skikkelig dilemma dette her!
    Nei, jeg vet ikke helt hva jeg gjør.

Overdosering kan vel gi slikt utslag? Det eneste symptomet på eventuell overdosering er at jeg er varm. Som jeg har nevnt før, har jeg vært varm tidligere. Husker at jeg i noen perioder var så varm at jeg gikk med t-skjorte under vinterjakken. Det var før jeg ble syk. Men skjønner også at det kan ha vært fordi kjertelen periodevis utsondret for mye hormon pga Hashimtos..? Så det kan jo tenkes at jeg er overdosert??? Men jeg har hatt, og har fremdeles, mange symptomer på underdosering samtidig, så jeg vet ikke. En del av disse symptomene kan komme fra binyrebarken.

Du har rett, Gunnda. Dr Peatfield bruker 6 grain...

Jeg bør få legen til å sjekke eventuelle andre infeksjoner eller bakenforliggende sykdom. Tar kontakt med han neste uke. Har gått ned en kvart grain, men vil ikke gå ned mer nå.

Det var ikke snakk om å gå ned på hc. Jeg spurte legen om Roussel hc ville belaste leveren mer enn Cortef. Han kunne ikke svare på det, men skulle høre med andre leger. Men fikk ikke noe svar da jeg snakket med han igjen. Dersom Cortef er en mindre belastning på lever, bytter jeg gladelig.
    Tror dere at Cortef er bedre for meg?

Rufus

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
    Takk for artikkelen, Anisa! Skal studere den mer nøye senere i dag. Men jeg skjønner hvorfor legen er bekymret for leveren. Jeg har moderat forhøyelse av leverenzym, ser jeg. Summen av alle vitaminer og medisiner kan ha blitt for stor da?
    Både og.... Rufus. Det er ikke til at vide på forhånd, hvad, hvordan og hvorfor dit ALAT-tal er blevet forhøjet. Det er ikke lægens omtanke jeg har problem med, men mere at rækkefølgen af forsøget på afklaring af grundene til ALAT-forhøjelsen er "gale". Andre leverproblemer bør udredes for og elimineres, før man går i gang med at "teste" ALAT gennem reduktion af hormondosering. Jeg har forsøgt at forklare nærmere i ALAT-tråden: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9998. Og jeg er (meget) ked af, at måtte berøre dette emne fra den side, jeg gør her.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Jeg sender en mail til legen og ber om å få ta flere blodprøver (for jeg antar at det holder med blodprøver?).

Takk

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
    Så det kan jo tenkes at jeg er overdosert???
    Jeg er nok overdosert ja!

Siden sist har jeg gått ned en halv grain Thyroid uten å merke noe negativt. Det vil si at i tre dager etter senkningen følte jeg meg elendig, klarte ikke snakke rent og var uendelig trøtt og sløv. Men det var bare en reaksjon, jeg er som før nå. Jeg kan fortsette nedtrappingen. Venter ennå på å få tatt flere levertester, men jeg er mindre bekymret nå.

Jeg skal ned en halv grain til de neste to-tre ukene fram til neste legetime. Tenker det skal gå bra.

Slik jeg tenker på det nå er at jeg trenger mer DHEA fortsatt. Kunne tenke meg 25 mg. Men jeg gjør ikke noe med det ennå. Men det er det som har gitt meg mest positiv effekt. Det og hydrokortison.

Som Vigdis har pekt på er det en neste umerkelig overgang fra underdosert til overdosert. Når de andre hormonene ikke henger med, kan ting bli litt skjevt. Da må jeg bruke våren og forsommeren på nedtrapping, tenker jeg.

Rufus

Side 26 av 96 Først 123456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536373839404142434445464748495051525354555657585960616263646566676869707172737475767778798081828384858687888990919293949596 Siste

Lignende tråder

1. Hva er binyretretthet?
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 21
    Siste melding: 19-05-13, 15:27
  2. partiell binyrebarksvikt i tidsskriftet
    Av nora i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 13-12-11, 21:20
  3. Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
    Av Rufus i forumet Hydrocortison
    Svar: 14
    Siste melding: 29-09-09, 17:49
  4. Hvor lav t4 kan man ha og fremdeles leve?
    Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 19
    Siste melding: 25-09-06, 09:50
  5. Hvordan leve med høyt stoffskifte? (litt langt)
    Av nemi_137 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 06-08-05, 10:35

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn