Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
Threaded View
-
01-04-10, 18:07 #5
Sv: Kjernesunn familie – Slik gjør du det!
Gammeldags rugbrød, af den slags der ikke ødelagde helbredet var slet ikke bagt i forme. Forme blev først anvendt da man har opfundet den hurtige metode dvs. den "økonomiske". Det var man nødt til, da den "ny"dej var en ubestemmelig, halvfast og klæbrig masse, der ville flyde helt ud, uden en bageform. Det er hip som hap, om der bages hjemme eller på fabrikken.
Den oprindelige fremgangsmåde: først dyrker man surdej; så rører man en fordej, der får lov til at hvile et døgns tid; så rører man og ælter dejen, der efterhæver koldt et døgns tid. Når den har fået sin tid, formes dejen til runde eller aflange brød (der holder formen uden bageforme) og så bages det i en ovn ved meget høj temperatur, man nærmest kun kan nå op på (i private husholdninger) i gas- eller kulovne.
Den slags brød hindrer ikke god tarmfunktion, ødelægger ikke mikronutrienter i tarmindholdet, og ej heller hindrer optagelse af hormoner, alt for meget og for "råt" eller "halvråt" fiber netop gør. Derfor er alt for meget fiber fra alt for meget groft brød (og andet) ikke det bedste at spise for thyreoidea-syge. Det gælder også raske, hvis thyroxin ligeledes ikke kan trænge gennem "fiber-muren", de kommer i underskud og hvis "masser af brød/fiber" er en fast bestanddel i deres kost, er det kun spørgsmål om tid, før de udvikler mangeltilstande, i lighed med dem vi kender her på forummet. Der er så mange risci forbundet med brød, som det er i dag, at jeg hellere fraråder end jeg anbefaler, men det betyder ikke, at nogen skal gøre noget, bare fordi jeg skriver om, hvad jeg mener er galt med vores brød i dag.
Øv, Nielsigne... det lyder ikke som om du gider give mine links en chance, men springer mit bidrag over og holder fast ved dit. Det er også i orden. Det gør folk bag den "kernesunde familie" også. Med fortegn modsat dit, men lige så overbevist om deres er de, som du er om dit.
Jeg mener selv, i modsætning til "eksperterne" vi ser så mange rundt omkring, at folk skal have lov til at træffe deres egne valg, uanset hvad jeg måtte mene om det. Det er, trods alt ikke dem alle, der er nemme ofre for måden andres erfaringer præsenteres på. Ganske som du selv skriver...
At der anbefales at cutte mælk og mælkeprodukter, gør mig ikke noget - jeg var vokset fra mælk da jeg var ca. 5 år gammel (det gjorde min søn også) og jeg har aldrig savnet den siden. Soya ved jeg er skidt og jeg har aldrig kunne lide det alligevel: væk med den. Andre anbefalinger svarer pænt til, hvad jeg selv trives med.... og således tror jeg andre mennesker handler også: vælger hvad de mener er godt for dem, og fravælger hvad de enten ikke kan lide eller hvad de ikke kan tåle, og så er den ikke længere. Og da slet ikke, når så mange forældre til mindre børn har opdaget, at så snart de har cuttet mælken fra kosten, forsvandt også børnenes mellemørebetændelser og snottede næser, tilbagevendende i lange baner, uanset årstiden. Det var nemlig også min erfaring den gang jeg var mor til et lille barn: nul mælk = nul luftvejsinfektioner. Det var ca. 30 år siden og længe før de "kernesunde" havde præsenteret tanken for den store offentlighed.
Når først den slags generende unåder forsvinder som følge af omlægning af kosten, ja, så lytter man mere opmærksomt til andre anbefalinger og tester dem i eget køkken. Virker det, så er det godt. Virker det ikke, ja, så er der ingen dødsstraf for at vende tilbage til sin gamle kost.
Sådan skulle det gerne være: frihed til selv at vælge/fravælge.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Familie svigter....
Av Anisa i forumet Familielivet med stoffskiftesykdomSvar: 14Siste melding: 03-03-12, 22:26 -
Samliv og Familie
Av Pebles i forumet Familielivet med stoffskiftesykdomSvar: 4Siste melding: 02-02-10, 09:51 -
Er det virkelig slik?
Av Sofiemor i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 7Siste melding: 06-08-09, 18:02 -
Mensen og slik....
Av cathrin i forumet Andre hormonerSvar: 28Siste melding: 21-11-06, 18:39

Svar med sitat
Bokmerker