Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
Threaded View
-
01-04-10, 16:44 #6
Sv: Diiodothyronine (T2) og Monoiodothyronine (T1)
Jeg tror T2 og T1 kun dannes av kjertlen.
Men jeg er usikker.....
Det kan være de også dannes av en prosess som i det vesentlige foregår i leveren.
Den kalles for "de-jodinasen" - altså "av-jodiseringen)
Prosessen drives av et enzym (oppløsningsstoff).
Den er ansvarlig for kroppens langsiktige forsyning av stoffskiftehormoner (T3)
og fjerner ett bestemt jodatom fra T4.
På den måten skaffer kroppen sitt grunnleggende behov av stoffskiftehormoner.
T3 dannes jo også av kjertlen, men denne forsyning er hurtigere regulerbar - har bla. annet døgnvariasjoner. Dette skal til for at kroppen hele tiden skal få en passelig mengde.
Og nettopp dette kjertelbidrag kan man jo ikke erstatte når kjertlen ikke fungerer.
Så har jeg ikke sett så mye om de-jodinaseprosessen.
Tidligere så jeg flere steder at man antok at når prosessen hadde fjernet det første jodatom så gikk prosessen videre og tok det neste åsså - og det neste.......
Hvis det er riktig, vil prosessen jo også danne T1 og T2.
Det jeg undrer meg over er jo, at det er flere muligheter til å danne et T3.....
T4 har jo 4 jodatomer, og det er kun når man fjerner ett bestemt at det passer på cellenes receptorer. Det er kun når dette bestemte jodatom fjernes at det virker som stoffskiftehormon.
Og hvorfor skal prosessen danne T2 og T1 ?
Kjertlen gjør jo det.......
Fint om noen kan bidra til oppklarelse av problemet.
Jeg har sett flere steder at T2 inngår som en viktig komponent i dannelsen av det enzym som er med å drive de-jodinaseprosessen.
Selen er også med.....• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
T2 - 3,5-diiodothyronine
Av Anisa i forumet Thyreoidea-hormonerSvar: 8Siste melding: 19-08-11, 14:25

Svar med sitat
Bokmerker