Hej Nielsigne (sikke på tværs du er, lissom jeg )
Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
Hvorfor fx gøre alt rugbrød til et problem?
Fordi rugbrød er ikke rugbrød mere.... Da man har "opfundet" rugbrød i gamle dage, har forberedelsesprocessen været anderledes end i dag, hvor man fremstiller rugbrød i ekspressfart (for at tjene flere penge) og selv opskrifter på hjemmelavet rugbrød følger denne "tidsfaktor", så rugbrød bliver mere giftigt end det er sundt.

I gamle dage har man ikke brugt gær, men har dyrket "brødferment" til at hæve brødet og før det var parat, var der ingen bagning af brød. Når bagningen omsider kom i gang, var processen så rolig og så langvarig, at bl.a. fytinsyre (fytin) nåede at blive spaltet (uskadeliggjort) og selv det groveste brød blev letfordøjeligt og ikke længere forsyrede tarmindholdet = fredelig fordøjelse. Det kunne tage op til 3-4 dage (afhængig af årstiden = temperaturen indendørs) fra brødet var sat over, til det var færdigbagt. Bl.a. derfor har man haft faste brødbagningdage i fortidens husholdninger, da processen var så omstændelig, at det var praktisk umuligt at have friskbagt brød på bordet hver dag. Man bagte til flere dage ad gangen og datidens brød var også meget mere holdbart end i dag. Det var den lange ovntid, der gjorde brødet fuldbagt. Det er rugbrød ikke i dag.

I dag tilsættes brøddej diverse hæveremedier inkl. "uforgæret" gær og hævetid/bagetid er kort. Resultat = et kvartråt, tungt og klæbrigt brød på bordet og i maverne. Resultat = sur tarm, hæmmet optagelse af mineraler, forringet optagelse af de øvrige mikronutrienter fra tarmindholdet, oppustede maver og sure opstød, allergier og intolerancer, autoimmun-triggere mod tarmindhold først og dernæst mod tarmens slimhinder = tarmsygdom. Kan man først trille en kugle af brød mellem fingrene, er det ikke egnet til menneskeføde, men det ved vi ikke noget om. Tværtimod, får vi at vide alle vegne, at "brød-skal-der-til". Vi tror på det, fordi ingen husker (eller ved) hvordan sundt brød skal se ud, smage og "føles" i munden og i maven.

Årsagerne til at brød er ikke længere et sundt fødemiddel er profit. For landbruget, for levnedsmiddelindustrien og for bagere, hvor tid er afgørende faktor. Jo kortere tid til fremstilling af et produkt (her brød), jo højere rentabilitet. Vi betaler for det med både penge og med helbred, selv om det sidste sker på så langt sigt, at de fleste kan slet ikke længere opfatte forbindelsen mellem helbredet og "underbagt" brød over mange år.

Jeg selv bare elsker rugbrød, men får jeg mere end to halvskiver om dagen - puster min mave op, jeg får halsbrand og sur/løs mave. Sådan var det ikke altid, men sådan er det nu og jeg kender flere med lignende erfaringer.... Derimod er det helt uden "konsekvenser", når vi spiser de alternative "brød" bagt efter opskrifter til glutenallergikere og dette uden at nogen af os har glutenallergi....

Om andre (gode) grunde til at forsage det klassiske brød kan læses her (Google Books) og på Scdiet.org's hjemmeside kan læses mere om forbindelsen mellem brød og tarmsygdomme her.