Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Hvis man skal svare på det sidste først, kommer det meget an på, hvilken form for tilstand, der har ført til operationen. Da du ikke skriver noget om stofskifteprøverne, går jeg ud fra at dit stofskifte er normalt og dine knuder hverken undertrykker eller øger kirtlens hormonproduktion. Er det korrekt antaget?

Det ved jeg ikke. Jeg ved hvad jeg ville gøre, men jeg kan ikke begynde at vejlede andre på anden måde, end at fortælle om hvad jeg selv ved. Og havde jeg selv i dag en knudestruma, som ikke hormonalt påvirker stofskiftet, ville jeg vente og give det en chance for at se, om væksten af knuderne evt. standser, hvilket ofte sker med alderen.

Jeg ved derimod ikke, hvordan jeg selv ville have det, hvis knudestrumaen som den pt er for dig, Minimax, evt. er så stor at det giver dig åndrætsbesvær, trykker på luftrøret og giver dig angst eller andre svære forstyrrelser i hverdagen. Jeg kan ikke sige, om jeg hellere ville kvæles hver dag end jeg vil have lavt stofskifte.... Det bliver du nødt til selv at vurdere, selv om det lyder som et valg mellem pest og kolera. Måske burde du vente med at plage dig selv med disse overvejelser, til du har fået resultater af scintigrafi og ct? Før disse svar foreligger, er enhver overvejelse mere eller mindre teoretisk. Håber du trods alt får en god dag, Minimax.

Tusen takk igjen for fyldig svar.
Det er ikke funnet noen tydelig årsak til strumaen. Blodprøvene viser ikke høyt eller lavt stoffskifte, betennelse e.l.
Computer røntgen viste at det ikke var noen tegn til sammenklemming av spisrør eller luftrør, eller at struma går nedenfor brystbein.
Journal notat etter scintigrafi sier at det ikke er åpenbare tegn til at de påviste knutene i kjertelen lager for mye stoffskifte hormon.
Blodprøver er normale.
Jeg syns notatet etter scintigrafi er utydelig, og jeg er egentlig like vis på om de er kalde eller varme. Noen synspunkt på det?

Legen som tok FNAC og ul har diskutert tilstanden på teamet og sier at de anbefaler operasjon, og fjerne hele kjertelen pga at det er et svært stort struma.
Sier det er lite sannsynlig med spontan tilbakegang,mest sannsynlig vil den fortsette å vokse.
Hvis jeg ikke ønsket å operere nå, er det akseptabelt å vente med operasjon, og ta kontroll om 1 år.
Er jeg heldig, kan veksten ha stoppet, og hvis jeg ikke har stort ubehag, kan jeg leve med det, og kontrollere 1 gang pr år.
Men han gjentok at jeg aller mest sannsynlig må fjerne den en eller annen gang.

Den andre legen som har henvist til bildeundersøkelsene, anbefaler ul kontroll om 6 mnd, og dersom det ser fredelig ut, fortsette med årlig kontroll i 5 år.

Jeg blir derfor forferdelig i tvil i hva jeg skal gjøre.
Kjenner at jeg ikke klarer å slå meg til ro med dette. Har ikke smerter eller pustproblemer, men tydelig ubehag og "klemme" følelse. Samtidig så er både operasjonen skremmende, og ikke minst det å få lavt stoffskifte etterpå.
Har mest lyst å fjerne kjertel OG være uten behandling/problem etterpå
En frustrerende situasjon