Viser søkeresultater 1 til 10 av 26
Threaded View
-
31-03-10, 20:44 #11
Sv: Hva kan jeg vente meg etter operasjon?
Tusen takk igjen for fyldig svar.
Det er ikke funnet noen tydelig årsak til strumaen. Blodprøvene viser ikke høyt eller lavt stoffskifte, betennelse e.l.
Computer røntgen viste at det ikke var noen tegn til sammenklemming av spisrør eller luftrør, eller at struma går nedenfor brystbein.
Journal notat etter scintigrafi sier at det ikke er åpenbare tegn til at de påviste knutene i kjertelen lager for mye stoffskifte hormon.
Blodprøver er normale.
Jeg syns notatet etter scintigrafi er utydelig, og jeg er egentlig like vis på om de er kalde eller varme. Noen synspunkt på det?
Legen som tok FNAC og ul har diskutert tilstanden på teamet og sier at de anbefaler operasjon, og fjerne hele kjertelen pga at det er et svært stort struma.
Sier det er lite sannsynlig med spontan tilbakegang,mest sannsynlig vil den fortsette å vokse.
Hvis jeg ikke ønsket å operere nå, er det akseptabelt å vente med operasjon, og ta kontroll om 1 år.
Er jeg heldig, kan veksten ha stoppet, og hvis jeg ikke har stort ubehag, kan jeg leve med det, og kontrollere 1 gang pr år.
Men han gjentok at jeg aller mest sannsynlig må fjerne den en eller annen gang.
Den andre legen som har henvist til bildeundersøkelsene, anbefaler ul kontroll om 6 mnd, og dersom det ser fredelig ut, fortsette med årlig kontroll i 5 år.
Jeg blir derfor forferdelig i tvil i hva jeg skal gjøre.
Kjenner at jeg ikke klarer å slå meg til ro med dette. Har ikke smerter eller pustproblemer, men tydelig ubehag og "klemme" følelse. Samtidig så er både operasjonen skremmende, og ikke minst det å få lavt stoffskifte etterpå.
Har mest lyst å fjerne kjertel OG være uten behandling/problem etterpå
En frustrerende situasjon
• Multiknutestruma 2008. Hva kan jeg vente meg etter operasjon?
• Total thyreoidectomi 2013 pga stort multiknutestruma
Lignende tråder
-
Nytt liv etter operasjon
Av gevega i forumet Operasjon for Hashimoto'sSvar: 25Siste melding: 12-02-15, 21:52 -
FT4 og TSH verdier etter operasjon
Av Gulsol i forumet OperasjonssalenSvar: 1Siste melding: 21-01-10, 16:01 -
FT4 og TSH verdier etter operasjon
Av Gulsol i forumet Normalverdiene?Svar: 1Siste melding: 21-01-10, 16:01 -
Astma etter operasjon.
Av haba i forumet OperasjonssalenSvar: 5Siste melding: 26-01-09, 12:57 -
trening etter operasjon?
Av DALIA i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 1Siste melding: 29-04-08, 20:20

Måske burde du vente med at plage dig selv med disse overvejelser, til du har fået resultater af scintigrafi og ct? Før disse svar foreligger, er enhver overvejelse mere eller mindre teoretisk. Håber du trods alt får en god dag, Minimax. 
Svar med sitat
Bokmerker