Sitat Opprinnelig skrevet av nora Vis post
Hei ung mor.

Du lurer på om noen blir bedre?

Jeg ble ca 80% bra, men det varierer.

Jeg insisterer på prøver flere ganger i året, legen sa i høst at 1 prøve i året er nok, men jeg nekter for at der er nok.

Når du er så ung, og har små barn, så kan du få episodeer med mere antistoffer. Bare littegrann positive antistoffer er nok til at du føler deg ille, samme hva legene sier.

Jeg fant ut jeg måtte ha liothyronin i tillegg til levaxin. Det var også enkelt å se på blodprøvene at jeg trengte det, for FT3 var i nedre halvdel.

Som sagt må nesten alle ha både FT4 og FT3 i øvre halvdel av sin referanseområde. Det er mere nøyaktig enn TSH, som ofte er under 1 hvis riktig medisinert, ja endog 0,3 eller sånn.

Og jeg fant ut at hvis jeg tar selen 100µg blir jeg mye bedre. Det senker antistoffene og øker deiodineringne av T4 til T3 som er det aktive hormonet. Det fins ikke noe sånt som reseptorer for T4 engang.

Hva er dine prøveresultater? Pleier du å holde oversikt over dem, for å finne ut hvor du skal ha de diverse verdiene for å føle deg ok?

Følg også med på B-12 og ferritin og andre autoimmune sykdommer. De er hyppigere hvis man først har en av dem.

Det er slett ikke sikkert at en endokrinolog kan hjelpe deg, de er mest opptatt av diabetespasienter og hyperthyreose. Hypo er ikke så interessant, og de vil ha oss alle på en TSH på 1.

hilsen
nora
Dette er det første indlæg, Nora har postet som registreret bruger på Sonjas Stoffskifteforum d. 30. marts 2005, kl. 14:57.

Nora 5 år på Sonjas Stoffskifteforum!

Mange tak, Nora