Viser søkeresultater 221 til 230 av 954
-
22-03-10, 18:08 #221
Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Legger meg temmelig tidlig, men sitter gjerne foran pc eller tv før jeg legger meg. Det er vel kanskje ikke noe sjakktrekk? Men sovner som en stein med en gang jeg legger meg. Våker rundt tre. Det er kanskje verdt å prøve en slik lampe? Kanskje jeg kan låne i forbindelse med jobb? Verdt å sjekke

Forresten, så tenker jeg at jeg noen dager kanskje ikke har behov for hele hc-dosen? I dag har jeg ikke kjent noe særlig behov for det. Er det smart å la være å ta hele dosen? Kanskje jeg gør noe dumt om jeg unnlater å ta feks 5 mg? Andre dager trenger jeg en del mer enn den vanlige dosen, og da tar jeg opptil 5 mg ekstra -som i forb med menstruasjon.
Og apropos mens, syklusplagene er merkbart mildere nå enn bare for to måneder siden.
-
22-03-10, 19:16 #222
Sv: HJELP! Har jeg trøbbel med binyrene?
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
23-03-10, 08:54 #223
Å ja, Anisa! Den grafen har bodd i kroppen min lenge!
Men jeg merker at tilskuddet av DHEA gjør mye positivt. Jeg har mer energi på kvelden. Det er som jeg har lest andre steder på nettet, akkurat som om DHEA var den siste lille biten som skulle til for å gjøre meg bedre. og energi på kvelden, det har jeg ikke hatt på mage år. Bortsett fra den perioden for ett år siden, da jeg startet med Thyroid og kjente at jeg ble bra. Men så kom jo binyrene og satte meg etttertrykkelig tilbake.
Dette er et kjempekomplisert hormonspill som de fleste leger ikke kan noe om, og heller ikke VIL medisinere oss for. Samtidig tenker jeg at dersom vi ikke behandles med de hormonene vi trenger, hva er resultatet da? Lange sykemeldinger, lange sykdomsforløp som i verste fall aldri blir helt bra, tilslutt kanskje uføretrygd? Er det er godt liv å bli tilbudt? Jeg synes ikke det. Og jeg synes jo ikke det henger på greip, sammenliknet med hvordan vi tilbys piller opp og ned i andre sammenhenger. Når det er snakk om psyke, for eksempel. Eller kolesterol som er for høyt, etc etc. Så det handler vel mer om at dette med hormoner er terra incognita for leger, gjør det ikke?
Jeg glemmer nok aldri min forrige lege som hadde gått på mange kurs og visste "alt" om thyroide sykdommer, men altså ikke visste noe om T3, og ropte til meg at hormonbehandling drev man ikke med i Norge. Så hans reaksjon er vel fastleger (og endokrinologer er jeg redd, minus det med T3) i Norge i et nøtteskall.
Jeg merker også at jeg er hyperfølsom for stress. I helgen hadde jeg to dager med stressaktiviteter. Og nå har jeg sovet dårlig i to netter. Og mistenker at dette henger sammen med stresset i helgen. Jeg antar at jeg kommer til å være hyperfølsom for stress lenge etter at jeg har sluttet med HC. Så det er bare å innrette seg, med store vide tidsfrister, ikke for mye på programmet hver dag. Og lære og jobbe aktivt med stresshåndtering enda mer. Og ikke innbille meg at jeg er superkvinne ennå, selv om jeg orker mer og mer...• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
23-03-10, 11:06 #224
Vigdis...det er så godt lese at du sakte, men sikkert blir bedre....håper Rufus også....
Personlig lurer jeg på å skaffe meg DHEA selv, men kanskje ikke så lurt.
I serum ligger jeg under refverdi..i spytt helt på den nedre grensen..
Jeg har nå spist THYROID i ca.6 uker, og merker ikke noe positivt enda........
og samtidig har jeg jo fått tak i hydrokorison,,men "skroget mitt vil ikke" !!Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
23-03-10, 12:49 #225
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
23-03-10, 12:59 #226
Det kan nok være lurt med DHEA hvis du ligger lavt, Gunnda. Disse hormonene er jo som en hel familie, brister den ene, skranter den andre.
Jeg tror du må utvise mer tålmodighet! Etter 6 uker skjedde det ikke så veldig mye for min del. De store sprangene har skjedd nå etter jul, altså etter 10-15 uker etter påbegynt HC. Bruker du Florinef? Nora mener at mange blir bedre etter Florinef. Vær tålmodig og se etter de små forskjellene: mindre overfølsomhet for lyder, at du orker bittelitt mer, at humoren er litt bedre, mindre svimmelhet, mer muskelstyrke etc. Jeg tror at om en måneds tid er du mye bedre enn du er nå. Da jeg var på det dårligste var det som om kroppen min ikke klarte å holde seg oppe, knærne føltes som gummi som kunne gi etter når som helst. Etterhvert som jeg ble sterkere, kjente jeg at jeg gikk på en annen måte, gummifølelsen forsvant. Men du er jo dårligere enn jeg var på det verste. Og du har vært syk lengre enn jeg har. Så kanskje tar det litt lengre tid for deg? Jeg vet ikke.• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
-
23-03-10, 13:36 #227
Det samme gør jeg - deler kapslerne i 3 dele. Jeg har købt 500 tomme kapsler og bruger dem til formålet, så ikke noget af det "dyrebare pulver" går til spilde. Jeg selv bruger dog 7-KETO DHEA, der er et metabolit af DHEA. Det er lige så effektivt og har samme terapeutiske virkning som DHEA, blokerer for overflow af cortisol lige så effektivt, men kan ikke konverteres til kønshormoner (jeg har ikke brug for at blive endnu mere "hårdtslående" end jeg er i forvejen
).
Hvis du kigger på grafen (igen)...

... kan man ikke undgå at bemærke, at for hver et trin op mod NORMAL med DHEA, flyttes også de andre "kurver" (uanset op eller ned i forhold til NORMAL) tilsvarende mod NORMAL, til du på et tidspunkt når frem til, at alle de tre hormoner (igen) ligger indenfor NORMAL.
Undervejs i denne proces kan det ikke undgå at påvirke behovet for Thyroid og HC, der vil reduceres noget i takt med, at behov for gensidig kompensation kirtlerne imellem vil blive mindre. Men da din skjoldbruskkirtel jo ikke selv producerer/regulerer thyroxin, vil du fortsætte med tilskud af Thyroid, og med periodisk binyrestøtte, idet det med Thyroid-tabletter ikke er muligt at finjustere behovet, som en sund kirtel ellers selv gør. Derfor vil binyrerne fortsat kompensere for de dage/perioder hvor kroppens behov for Thyroid (homøostase) bliver større end man kan foregribe med tabletterne (sorry for lidt hjemmelavet forklaring). Det mener jeg alligevel er "billigt" sluppet, for at få sit liv tilbage.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
23-03-10, 15:27 #228
Kevlin: Jeg har ikke sluttet med HC. Jeg skal nok være helt "normal" en stund før den skal trappes ned. Og vi skal jo ikke gå på HC resten av livet, dersom det ikke er nødvendig. Binyrene skal jo begynne å lage kortisol selv etterhvert. Jeg startet på HC i slutten av oktober. Så jeg synes det har gått raskt fra null til der jeg befinner meg nå, selv om jeg ikke er helt i hundre ennå. Men jeg har altså trappet ned HC 2,5 mg etter at jeg begynte med DHEA.
Om da jeg startet på Thyroid: jeg tror jeg kjente binyrene før jeg startet på Thyroid. Sitat fra helsedagboka mi:Så starter jeg på Thyroid 7. mars, 1 grain til å begynne med. Etter ca en og en halv måned med mer energi kommer nedturen. Så jeg gjetter på at starten på Thyroid ga meg det trøkket jeg savnet i åresvis. Men at binyrene lå der og strevde. Når jeg ser tilbake på historien min, har binyrene strevd lenge. Jeg fikk en gjenopplevelse av tiden etter fødsel i høst da binyrene slet som verst og jeg spiste for lite thyroid på oppstart av HC. Jeg hadde det akkurat slik etter fødsel! Og lurer veldig i dag om de overhodet tok noen stoffskifteprøver av meg da. Jeg hadde en svulst på skjoldbruskkjertelen som drev og vokste seg stor da. Og jeg har Hashimotos. Jeg må ha vært stappfull av antistoffer. Jeg håper de tar bedre vare på de fødende enn det jeg i ettertid ser at jeg ble.27.02.09
Trent og gått mye i dag. Bang, plutselig er jeg kraftløs! Sånn har jeg IKKE hatt det før.
Helt slått ut, aller mest kvelden. Nå er kl 22, jeg føler at jeg nesten ikke klarer å skrive dette. Har bare lyst til å grine, av slitenhet. Jeg er ikke deprimert. Føler at jeg ikke har energi. Jeg tror jeg kommer til å trappe opp dosen (levaxin) fra i morgen. Vært på teater, fikk nesten ikke med meg noe. Ville sove, legge meg ned. Tenkte at nå ramler jeg av stolen, besvimer. Føler jeg er på siden av meg selv. Mars: 02.03
Kl er 12 på dagen, har spist lunch. Skjelven i kroppen. Trøtt til tross for at jeg har sovet som en stein i natt. Problemer med konsentrasjon. Svimmel. Merker at jeg klarer ikke holde tråden lenge når jeg jobber. Lange pauser hele tiden. Tror snart jeg pauser mer enn jeg jobber. Blir sliten av ingenting. Merkbart dårligere siste uka
Anisa: ja, denne grafen er interessant, det er mye å lese der. Men jeg har jo virkelig kjent på kroppen i det siste hvor vesentlig DHEA er. Både hvis du har for lite, og hva som skjer når du får tilskudd.
Hvor kjøper du tomme kapsler? Jeg sparer pulveret i en tom c-vitaminboks.• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
-
23-03-10, 15:42 #229
Prøv kigge her: http://www.value-healthcare.co.uk/st...roducts_id=120 (de er "vegetarian", men du kan klikke dig videre til andre kapsel-produkter). Kommer fra UK. Findes også i Danmark, men her er de udelukkende animalske, så vidt jeg ved: http://shop.duft-natur.dk/search/tom...&qf.x=0&qf.y=0

EDIT: også på Ebay:http://cgi.ebay.com/500-EMPTY-GELATI...3%3A1|294%3A50
Også masser på Iherb: http://www.iherb.com/search?kw=empty%20capsules• Tak for at du læste mit indlæg.
-
23-03-10, 18:20 #230
Yes.

Da blir det DHEA på meg også. Snakket med legen i dag og han skal skrive ut 10 mg til meg. Han mente jeg burde starte på 25, men på grunn av Vigdis' erfaringer, starter jeg lavere.
Jeg tar jo pregnenolone (25mg) og progesterone (ca 30mg). Legen sa at jeg ikke behøvde å slutte med dette selv om jeg begynte med DHEA. Så da får jeg stole på det.
Er lei for at du ikke merker så mye ennå, Gunnda. Men du kan nok også ha behov for flere hormoner, som Ruth sier. Det tok jo også lang tid for meg før jeg var sikker på om jeg merket noen positivt etter at jeg begynte med Thyroid. Nå er jeg på hele 6 grain, og nå begynner ting å bli merkbart bedre. Men er ikke fornøyd ennå, nei! Nå må jeg jo vente å se hvordan jeg responderer på DHEA, men håper og tror at kurvene vil peke oppover for meg.
Lignende tråder
-
Hva er binyretretthet?
Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 21Siste melding: 19-05-13, 15:27 -
partiell binyrebarksvikt i tidsskriftet
Av nora i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 13-12-11, 21:20 -
Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
Av Rufus i forumet HydrocortisonSvar: 14Siste melding: 29-09-09, 17:49 -
Hvor lav t4 kan man ha og fremdeles leve?
Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 19Siste melding: 25-09-06, 09:50 -
Hvordan leve med høyt stoffskifte? (litt langt)
Av nemi_137 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 7Siste melding: 06-08-05, 10:35
Svar med sitat

Bokmerker