Viser søkeresultater 1 til 10 av 954

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: HJELP! Har jeg trøbbel med binyrene?

Å ja, Anisa! Den grafen har bodd i kroppen min lenge!

Men jeg merker at tilskuddet av DHEA gjør mye positivt. Jeg har mer energi på kvelden. Det er som jeg har lest andre steder på nettet, akkurat som om DHEA var den siste lille biten som skulle til for å gjøre meg bedre. og energi på kvelden, det har jeg ikke hatt på mage år. Bortsett fra den perioden for ett år siden, da jeg startet med Thyroid og kjente at jeg ble bra. Men så kom jo binyrene og satte meg etttertrykkelig tilbake.

Dette er et kjempekomplisert hormonspill som de fleste leger ikke kan noe om, og heller ikke VIL medisinere oss for. Samtidig tenker jeg at dersom vi ikke behandles med de hormonene vi trenger, hva er resultatet da? Lange sykemeldinger, lange sykdomsforløp som i verste fall aldri blir helt bra, tilslutt kanskje uføretrygd? Er det er godt liv å bli tilbudt? Jeg synes ikke det. Og jeg synes jo ikke det henger på greip, sammenliknet med hvordan vi tilbys piller opp og ned i andre sammenhenger. Når det er snakk om psyke, for eksempel. Eller kolesterol som er for høyt, etc etc. Så det handler vel mer om at dette med hormoner er terra incognita for leger, gjør det ikke?

Jeg glemmer nok aldri min forrige lege som hadde gått på mange kurs og visste "alt" om thyroide sykdommer, men altså ikke visste noe om T3, og ropte til meg at hormonbehandling drev man ikke med i Norge. Så hans reaksjon er vel fastleger (og endokrinologer er jeg redd, minus det med T3) i Norge i et nøtteskall.

Jeg merker også at jeg er hyperfølsom for stress. I helgen hadde jeg to dager med stressaktiviteter. Og nå har jeg sovet dårlig i to netter. Og mistenker at dette henger sammen med stresset i helgen. Jeg antar at jeg kommer til å være hyperfølsom for stress lenge etter at jeg har sluttet med HC. Så det er bare å innrette seg, med store vide tidsfrister, ikke for mye på programmet hver dag. Og lære og jobbe aktivt med stresshåndtering enda mer. Og ikke innbille meg at jeg er superkvinne ennå, selv om jeg orker mer og mer...
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Vigdis...det er så godt lese at du sakte, men sikkert blir bedre....håper Rufus også....
    Personlig lurer jeg på å skaffe meg DHEA selv, men kanskje ikke så lurt.
    I serum ligger jeg under refverdi..i spytt helt på den nedre grensen..
    Jeg har nå spist THYROID i ca.6 uker, og merker ikke noe positivt enda........
    og samtidig har jeg jo fått tak i hydrokorison,,men "skroget mitt vil ikke" !!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Det kan nok være lurt med DHEA hvis du ligger lavt, Gunnda. Disse hormonene er jo som en hel familie, brister den ene, skranter den andre.

Jeg tror du må utvise mer tålmodighet! Etter 6 uker skjedde det ikke så veldig mye for min del. De store sprangene har skjedd nå etter jul, altså etter 10-15 uker etter påbegynt HC. Bruker du Florinef? Nora mener at mange blir bedre etter Florinef. Vær tålmodig og se etter de små forskjellene: mindre overfølsomhet for lyder, at du orker bittelitt mer, at humoren er litt bedre, mindre svimmelhet, mer muskelstyrke etc. Jeg tror at om en måneds tid er du mye bedre enn du er nå. Da jeg var på det dårligste var det som om kroppen min ikke klarte å holde seg oppe, knærne føltes som gummi som kunne gi etter når som helst. Etterhvert som jeg ble sterkere, kjente jeg at jeg gikk på en annen måte, gummifølelsen forsvant. Men du er jo dårligere enn jeg var på det verste. Og du har vært syk lengre enn jeg har. Så kanskje tar det litt lengre tid for deg? Jeg vet ikke.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Question Sv: HJELP! Har jeg trøbbel med binyrene?

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    .. akkurat som om DHEA var den siste lille biten som skulle til for å gjøre meg bedre. og energi på kvelden, det har jeg ikke hatt på mage år. Bortsett fra den perioden for ett år siden, da jeg startet med Thyroid og kjente at jeg ble bra. Men så kom jo binyrene og satte meg etttertrykkelig tilbake.

Jeg antar at jeg kommer til å være hyperfølsom for stress lenge etter at jeg har sluttet med HC.
    Hei igjen Vigdis

Husker du hvor lenge du var på Thyroid før binyrene "slo til"?

Hvor lenge brukte du HC - og har du (eller skal) sluttet med det?
    Hvorfor det, da?

Spør & Graver AS
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Lignende tråder

1. Hva er binyretretthet?
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 21
    Siste melding: 19-05-13, 15:27
  2. partiell binyrebarksvikt i tidsskriftet
    Av nora i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 13-12-11, 21:20
  3. Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
    Av Rufus i forumet Hydrocortison
    Svar: 14
    Siste melding: 29-09-09, 17:49
  4. Hvor lav t4 kan man ha og fremdeles leve?
    Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 19
    Siste melding: 25-09-06, 09:50
  5. Hvordan leve med høyt stoffskifte? (litt langt)
    Av nemi_137 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 06-08-05, 10:35

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn