Viser søkeresultater 11 til 19 av 19
-
19-03-10, 20:51 #11
Sv: Alt vi ikke kan spise og lav-karbo .... hjelp!
Jeg ble også litt nervøs da jeg leste at vi ikke skulle ha disse grønnsaken første gangen. De har jo så mange andre gode egenskaper, og er noen av de mest helsebringende av grønnsakene våre. Jeg spiser noen fra denne gruppen daglig, men aldri rå. For meg er de en erstatning for poteter, ris og pasta.
Kan ikke tenke meg Får-i-kål uten kål da.
-
19-03-10, 21:55 #12
Men hvordan går det egentlig med kolesterolet når man fråtser i smør, rømme, stekte egg og mye usunt fett? Jeg synes det høres farlig ut jeg!
Har prøvd noen dager på cottage cheese, tunfisk, laks, avocado osv, og kuttet ut ris, pasta og brød. Jeg merker at jeg må tisse oftere, virker som om karbohydrater holder på vannet på en måte og at proteiner løsner det?
Gekko
-
19-03-10, 22:05 #13
Det er jo en helt korrekt observasjon.
For hvert gram karbohydrat kroppen lagrer, lagrer den også 4 gram vann.
Andre forhold ved lavt stoffskifte gjør jo at man da lagrer enda mer vann.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
20-03-10, 06:06 #14
Hej Gekko

Iris' beretning står ikke alene. Der er flere, der har gjort dem lignende erfaringer.... Du kan søge på Carro' tråde og du vil finde endnu mere info om netop dette "kost-fedt-paradoks", hvor fedtfattig kost ser ud til at få kolesterol- og lipid-tallet til at gå amok, mens "kost-fedt-normalt" eller LCHF har den modsatte effekt.
Som jeg skrev tidligere et andet sted: uden nok af fedtstoffer i kosten (sammen med gode proteiner) vil egen hormonproduktion blive svækket. Af fedtfattig kost vil kolesteroltallet stige + kroppen vil forsøge at deponere det sparsommelige restfedt (den har adgang til), som "organfedt" rundt om de indre organer. Denne type "slanke" kaldes "tyndfede", de kan passe buksestørrelser 32/34/36 og alligevel er hele deres indre fyldt med organfedt. Faktisk er det langt sundere at være "alm." overvægtig end at være "tyndfed".
Af "kalorie-tælling" - vil kroppen gå i "hundersnød-mode" og reagere med at omdanne en hel del af T4 til det inaktive rT3, hvormed omdannelsen til det aktive T3 man har brug for, bliver forringet. Desuden både egen (om)dannelse til div. vitaminer/aminosyrer osv. blive hæmmet af mangel på kostfedt. Læs evt. tråden Overvægt og Reverse (omvendt) triiodothyronine (rT3) ? , så vil man forstå hvad jeg mener.
Man tager IKKE på i vægt af fedt! Man tager på af FOR LIDT fedt + af proportionelt for mange hurtige kulhydrater.
Mere info i forummet Kolesterol og Kosthold - fett og kolesterol
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
20-03-10, 09:03 #15
Mine kolesterol og triglyseridverdier har sunket etter jeg for litt over 2 mnd siden startet et lavkarbo/høyfett-kosthold. C-peptid som er et mål p insukinproduksjon er også forbedret. Og jeg har gått ned 6 kg
Legen min er helt med på det, han synes det er fornuftig. Les Annika Dahlqvist eller Sofie Hexeberg.
-
05-12-11, 09:58 #16
Lavkarbo spesial.
Jeg tåler ikke eggehvite, ikke melkeprodukter, eller mais. Ja da var beskjeden om at bare jeg kokte kål ol nok så kunne jeg spise det, godt å høre.
Spiser f.eks bacon med stekte paprika strimler til frolost, så tunfisk salat til lunch, kjøtt/fisk og "nei" grønnsaker godt kokt til middag. Så er det kvelden. Har bakt et brød som jeg tror holder lavkarbo mål. Det hender at jeg tar et stykke brød til kvelden. Så er det avokado som ekstra støtte når jeg blir sulten og ikke vet hva jeg skal spise. Men da er det over på hasselnøtter for de tåler vi vel? Flere nøtter vi kan spise?
Så jeg holder på med lavkarbo spesial FLERE SOM GJØR DET?
Hashimoto's med anti-TPO over 3500 i 2000.
Brukt levaxin over 10 år, ikke frisk. Prøver nu Thyroid og cortef.
-
05-12-11, 16:22 #17
Hei Fruemå

Jeg prøver også å spise lavkarbo, men da gjelder det like mye å spise høyfett for å bli mett. Fett skal være naturlig som f.eks smør og dyrefett, kokos- og palmefett.
Jeg leste nylig i månedsmagasinet VOF (Vitenskap og fornuft) nr 8/2011 om allergier for ulike mattyper, bl.a kan mange som ikke tåler melkeprodukter som smør, tåle klaret smør. Ghee er et klaret smør og fås kjøpt på Internasjonale matforretninger.
Melk - et tveegget sverd
Melk fra husdyr er i høyeste grad et tveegget sverd i menneskets ernæring. På den ene siden er melkeprodukter gode kilder til protein og fett av høy biologisk kvalitet, og de gir et kjærkomment tilskudd av vitaminer, flere mineraler, antioksidanter, en rekke ulike fettsyrer og andre helsefremmende næringsstoffer. På den andre side skaper melk helseproblemer hos mange med manglende evne til å fordøye melkesukker eller -proteiner. En del reagerer på disse makronæringsstoffene eller deres nedbrytingsprodukter som dannes i tarmen under fordøyelsen. melkefett ser derimot ikke ut til å være forbundet med høyere sykdomsrisiko, slik ernæringsmyndighetene hevder.
VOF 8/11, s. 72 av Johnny Laupsa-Borge
Ellers har Sofie Hexeberg gitt ut bøker på flere språk, om å bli frisk med LCHF - også med oppskrifter. Som lege gir hun også råd om lavkarbo og høyfett for å få folk friskere. (LCHF = Low Carb High Fat)
-lig hilsen Elbeth
Jeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
Vi er alle mer eller mindre avvik fra normen.
-
05-12-11, 16:57 #18
Tusen takk for gode råd. Jeg har boken til Sofie Hekseberg, men hun bruker masse egg. Det smør du nevner har jeg hørt om før. Skal skjekke det. Bruker nu melange uten melk og salt. Jeg tåler ikke protinet i melk derfor er det ikke noe håp om å kunne bruke noe av ku produkter. Mitt fett er mange ganger en halv avokado. Heldigvis liker jeg det godt. Bruker gratis diett.no til å finne ut om jeg spiser "riktig". Vi har nok å passe på for å være mest mulig i form. Vel det er i allefall lærerikt.
Hashimoto's med anti-TPO over 3500 i 2000.
Brukt levaxin over 10 år, ikke frisk. Prøver nu Thyroid og cortef.
-
05-12-11, 19:54 #19
Jeg lever lavkarbo, og har gjort det siden tidlig i vår. Jeg startet i første omgang fordi jeg slet så fælt med og kontrollere blodsukkeret mitt på den flotte karbohydratrike kosten ernæringsfysiologer anbefaler. Jeg har ikke noe vektproblem (er kanskje litt for tynn). Mann og sønner gikk også over til lavkarbo, men de spiser mer karbohydrater enn meg. Jeg MÅ holde mine karbohydrater under 10 pr.måltid siden insulinen ikke virker skikkelig, mens de andre ligger på rundt 100-120 karbohydrater til dagen.
Fett er som sagt en viktig del av dette kostholdet, men jeg pøser ikke på med fett. Fettet får jeg naturlig i meg siden jeg velger fete meieriprodukter, mye god olje (det lønner seg og spandere på seg god olje), kokosolje, jeg spiser mye fet fisk, spiser daglig nøtter (jeg spiser 6-7 paranøtter sammen med litt frukt som TV-kos om kvelden) + jeg lager i dag, slik jeg alltid har gjort, maten fra bunnen av. Jeg er veldig glad i å bruke kjøtt som krever lang koketid, og da er de beste kjøttstykkene de som har fett i seg.
Jeg bruker f.eks. sau istedet for lam når jeg lager får-i-kål eller irsk stuing. At det også er rimeligere og velge slike kjøttstykker, er en koselig bonus.
Jeg spiser både blomkål og andre kålsorter, men aldri rå.
Den største forskjellen på min meny nå, og det jeg hadde før, er at jeg konsekvent unngår alle fett-reduserte varer, har kuttet ut/begrenset kraftig alle stivelseholdige varer, korn og sukker. Det jeg har økt, er grønnsakmengden.
Svar med sitat

Bokmerker