Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
Threaded View
-
17-03-10, 10:18 #2
Sv: Hypothyreose og insulinresistens
Hei Photobscura.
Siden det er første innlegget ditt, så vil jeg bra si deg at det jeg skriver er min egen oppfattning, og at fagmiljøet ofte ser anderledes på det enn jeg gjør.
Men jeg håper jo at det er jeg som har rett da
Hovedspørsmålet ditt vil jeg svare kategorisk nei på.
Hormonene har en fint samspill og dette er klart bedre når de har verdier som gjør dette mulig.
Så biter det jo ganske mye det andre du forteller.....
En TSH + fT4 måling sier fint lite om stoffskiftet ditt.
Slike blodprøver kan ikke frikjenne deg fra å ha lavt stoffskifte. Dine prøver forteller at du har omtrent like mange stoffskiftehormoner i blodet som gjennomsnittlig - kanskje litt mindre.
Mange klarer seg med det - andre ikke, og det er helt umulig å si hvilken kategori du tilhører. Særlig når man ikke vil høre hva du sier, og tillegge dette vekt i feilsøkingen.
(du forteller jo om symptomer på lavt stoffskifte)
Jeg må spørre : Hvor sansynlig er det at fT4-verdier som statistisk ligger under mitten IKKE er årsaken til dine symptomer som sammenfaller med lavt stoffskifte ?
Hvis man har en masse symptomer som er sammenfallende med lavt stoffskifte, bør man vel begynne en utredning der hvor man har størst mulighet for å støte på feil, og så jobbe seg mot de sykdommer som er mindre sansynlig, til man treffer ?
Det betyr å starte opp med å finne ut om kjertelen har antistoffer.
Det er to enkle blodprøver : anti-TPO og TRAS, som begge kan gi lavt stoffskifte.
Om du ikke har antistoffer.
Kan årsaken være flere.
Sentrale styringssystemer skal øke TSH når fT4 blir lav. Det ser ikke ut som fungerer og en bør da gå vidre på det santrale sporet og gjøre undersøkelser.
Legene leser seg til at dette se sjeldene tilstander - men det er jo fordi de ikke undersøker - og fordi pasienten får en livslang diffrensialdose isteden.
Den kan være ernæringsfundert.
Feks kan man ha jodmangel - som du jo selv har vært inne på.
Men det finnes flere tilstander hvor det er svært uheldig å tilføre kjertlen mye jod. Det er særlig i tilfeller av høyt stoffskifte, knuter og kreft.
Kjertelen kan også danne struma uten disse tilstander, men hvis du ikke har trendenser kan du bare ta jod.
Men i rimelige mengder da - mener det holder med tilskudd på 100µG/dag ?
Det er helt sikkert nyttig for deg å vite så mye som mulig om tilstanden din.
Først da får du stillt de riktige spørsmålne.
Jeg syns jo det er veldig bra om de tar hensyn til din sykehistorie og det du kan berette om symptomer.
Diabetes er jo også en stoffskiftesykdom og ofte autoimmun den også. Bør vel tilsi at de sjekker de antistoffer som er mulig ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Insulinresistens og stofskifte
Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte, insulinresistens og PCOsSvar: 35Siste melding: 13-01-11, 07:03 -
Insulinresistens
Av ung mor i forumet Lavt stoffskifte, insulinresistens og PCOsSvar: 34Siste melding: 14-10-10, 21:04 -
Insulinresistens: 265 kg - 170 kg = 95 kg
Av Mod i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 1Siste melding: 08-03-10, 16:12 -
Armour og insulinresistens
Av atv i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 1Siste melding: 03-08-08, 21:23 -
insulinresistens og diett
Av mali i forumet Helbred og kostholdSvar: 5Siste melding: 28-09-05, 21:06

Svar med sitat
Bokmerker