Hei igjen Gekko.
Jeg antar jeg har vært omtrent der du er nå. Andre har også det, men om du ber to unger skrive om hva de opplevde i sin felles ferie, så får du to versjoner.
Sånn er det her også - og i tillegg har vi ikke vært på samme ferie.....
Så burde jeg valgt noe annet enn "ferie" - men det er sjelden unger er der vi er......

Lavt stoffskifte belaster hele organismen. Det er ikke slik man kan få inntrykk av, at lavt stoffskifte er et kjertelproblem, det er hele kroppens problem, og hele hodets problem. Altså både det kroppslige og psykiske belastes.
Hos noen rammes en del av kroppen, hos andre en annen del. Og noen synes det ene er verre enn det andre.
I tillegg er det slik at det gradvis blir mindre og mindre av disse stoffskiftehormonene, fordi kjertlens produksjon er avtagende. Dette fører til at de problemene man har er under et vedvarende press i retning av det verre, og i tillegg kommer det nye.....

Det er også vanlig å oppleve dager med bedring innimellom.
Det kan skyldes at kjerteldestruksjonen frigjør ferdiglagde hormoner etterhvert som nytt vev angripes.

Man oppdager jo ikke dette før det allerede er langt på vei.
Så går man til legen, og får beskjed på å vente.......
Det som kan skje da, er at symptomer kan befeste seg å bli vanskelig å bli kvitt.
Legen vil vente med å behandle, men spør : Hvor lenge det er fornuftig å vente med å behandle et brukket ben ?
Sammenlikningen mener jeg er relevant. Kjertelen er brukket, den er foralltid defekt. Det viser den høye anti-TPO.
Denne er meget høy og levner dessverre ingen tvil.
Alt over 100 er sikker påvisning av antistoffer, men selv med dine 1300 kommer du ikke i rekordboken.
Alle har et søskenbarn på Gjøvik vettu
Denne testen er ikke så perfekt. Den viser ikke hvor fort det går. Det kan gå fortere på 100 enn på 1300. www.furst.no foreslår et par år.

Når kjertelen er helt ute, vil du trenge å erstatte hele produksjonen, som er CA:! 150-200µg T4/dag.
Men nå, er det etter min mening om å gjøre at du starter behandlingen.
Kom igang med den, så vil du måtte regulere dosen ettersom kjertelen taper produksjonen.
Det er vanlig å begynne med 25µg/dag og øke etterhvert som kjerteldestruksjonen går sin gang.