Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
Jeg har målt begge D-vitaminmålingene nå, men bare fått svar på den ene enda.
OH-25=70 (stoler på husken)
Etter at dosen i hele 2009 var 50µg/dag.
Jeg har alltid seponert 2-3 uker før hver måling, noe som medførte at jeg brukte 15.oooµgD3 ifjor, altså et gjennomsnitt på 42µg/dag.
Det må jo bare bety at dette er en dose i minste laget for meg.
Ser jo av alle dine innlegg at du er svært godt informert. Godt mulig du kjenner til alt deytte fra før. Man trenger magnesium for å få mest ut av D3 - ( i tillegg til A,B,C og E i miksen). Unngå dl-forbindelser av calsium og magnesium. Forhold 1:1. Vi trenger balansert forhold mellom calsium og magnesium.

Om du ser f.eks. dl-calsium-phosphate på boksen - sett den tilbake. Ødlegger balansen mellom alle andre mineraler/sporstoffer. Begge bør være citrater eller aspartater. (Solary Cal-Mag 1:1 er noe av det bedre jeg har funnet i Norge.)Helst kapsler - noen tabletter er så hardt presset i produksjonen at de kommer ut i samme fasong.

Tilbake til D3. OH-25=70 (måler cholecalciferol) burde være ok på 70. Bør ha nivår mellom 50-80 ng/ml hele året. Den andre testen 1,25-dihydroxy måler calcitrol og er egentlig uinteressant etter min mening.

Liten egen fanesak i tillegg: Unngå soya - mange kapsler inneholder soya som fyllstoff. Soya og endokrine problemer er bare trøbbel. Mer om dette en annen gang.

Jeg kjøper D3 i Sverige der får jeg iallefall 20mcg pr. kapsel. tar 2-3 daglig - kanskje noe mer i vinterhalvåret- Av D3 produktene fra artikkelen i Mat og Hele er det bare Nycoplus D-vitamindråper jeg ville benyttet selv. Alle de andre inneholder enten soya, dikalsiumfosfat, sorbitol, xylitol eller aspartam som er drepende for alle med tyroideasykdommer.