Viser søkeresultater 1 til 10 av 143
Hybrid View
-
11-03-10, 12:06 #1
Sv: D-vitamin - stoffskiftepåvirkning ?
Hei n'Finn, jeg synes jo at det er høyinteressant dette med D-vitamin og jeg har fulgt med på hva du sier om det spredt ut på de ulike forumene. Jeg har mistenker meg for kanskje å ha noe galt med stoffskiftet, og jeg har dokumentert D-vitaminmangel vist på blodprøve.
Nå som jeg driver med informasjoninnhenting ifht stoffskiftesykdom, så ser jeg også at du er tilhenger av Armour kontra T4. Jeg har sett videosnutt av Hertoghe som sier at Armour har den beste effekten av medisinene, og det samme sies på STTM. De gjør et poeng utav at Armour, eller sikkert også Erfa og lignende preparater, inneholder "T1, T2 og calcitonin". På wikipedia indikeres det vel så at calcitonin har en indirekte virkning på D-vitamin reguleringen via kalsiumnivået: http://en.wikipedia.org/wiki/Calcitonin . Så vet jeg at du sier at D-vitamin tilskudd i store doser har gitt bedring ved din sykdom, og at Armour har gjort det. Og kan dette ha samme årsak, hvis Armour inneholder noe som regulerer D-vitamin også?
Jeg har prøvd å søke på T1 og T2, men jeg er nok ikke så god på det fordi jeg ikke klarer å finne særlig mye om det. Ofte er det slik at ord på fire bokstaver og under filtreres ut av søkemaskinene fordi det gir for mange treff og for upresise treff. Men kanskje har du hørt om det, og har noe å fortelle meg?
-
11-03-10, 12:23 #2
Du kan se over i forummet Thyreoidea-hormoner, selv om der endnu ikke ligger så meget info, men det kommer nok lidt efter lidt.
Du kan også google efter monoiodothyronine (=T1) og diiodothyronine (=T2) og se hvad der dukker op.
Monoiodothyronine
Monoiodothyronine is an iodothyronine metabolite. It has unknown physiological functions.
PubChem ID: 123785
Structure (SMILES): C1=CC(=CC=C1O)OC2=C(C=C(C=C2)CC(C(=O)O)N)I
Also known as: 3-Iodothyronine, 3-T1, O-(4-Hydroxyphenyl)-3-iodotyrosine, iodo-Thyronine
Metabocard for Monoiodothyronine
Diiodothyronine
Until recent years, Diiodothyronine (T2) was considered an inactive metabolite of thyroid hormones thyroxine (T4) and triiodo-L-thyronine (T3). Early studies dealing with the biological activities of this iodothyronine revealed its ability to stimulate cellular/mitochondrial respiration, essentially by a nuclear-independent pathway. Mitochondria and the energytransduction apparatus seem to be major targets of T2, although outside the mitochondria T2 also has effects on carriers, ion-exchangers and enzymes. Recent studies suggest that T 2 may also affect the transcription of some genes, but again the underlying mechanisms seem to differ from those actuated by T3. The accumulated evidence permits the conclusion that the actions of T2 do not simply mimic those of T3 but instead are specific actions exerted through mechanisms that are independent of those actuated by T3 and do not involve thyroid hormone receptors. In addition, very recent evidence leads us to suggest that T2 may be a potentially useful agent for the treatment of diet-dependent overweight (and the consequent hypertriglyceridemia and high cholesterol level) without inducing thyrotoxicosis. (Medical Hypotheses (1988), 27(4), 303-11.)
PubChem ID: 123675
Formula: C15H13I2NO4
Structure (SMILES): C1=CC(=CC=C1O)OC2=C(C=C(C=C2I)CC(C(=O)O)N)I
Also known as: 3,5-Diiodo-L-thyronine, 3-[4-(p-hydroxyphenoxy)-3,5-diiodophenyl]-L-Alanine, Diiodo-L-thyronine, L-3,5-Diiodothyronine, L-Diiodothyronine, L-T2, O-(4-Hydroxyphenyl)-3,5-diiodo-L-tyrosine, l-o-(4-hydroxyphenyl)-3,5-diiodo-tyrosine
Metabocard for Diiodothyronine• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
11-03-10, 13:07 #3
Det er lite om dette, og det er vanskelig.....
http://www.google.no/url?sa=t&source...f74kY6Zf0Qbg5Q
Denne påstår at T2 påvirker fettomsetningen - altså at en av T2-formene er metabolsk aktivt.
De-jodinasen som danner stoffskiftehormonene er enzymstyrt, og enzymet trenger både T2 og selen for å produseres.
Man har også oppdaget at det er to slike prosesser D2 (de-jodinase2)
Og er noen forsker også på dette.
Så det er mye å søke på.....• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-03-10, 13:23 #4
Tusen takk begge to, da har jeg fått mange flere spor å gå etter. Det er noe av en X-faktor i Armourlignende medisin dette her, tenker jeg.
-
18-05-10, 13:25 #5
Hvordan går det med deg n`finn? Har du noen nyheter å tilføye i dette temaet?
Jeg leser historien din med stor interesse fordi jeg har hatt mine "lavt stoffskifte"-symptomer om vinteren før vår vanlige "sommerferie" (som vi har pleid å ta om vinteren til sydligere strøk) hvert år de siste 5 år - verre og verre.
I vinter ble det ingen ferietur og jeg gikk på en smell så det sang. Nå er jeg under utredning for lavt stoffskifte og i et "forsøk" med 50microgr levaxine. Kjenner meg forsåvidt bedre, men kan ikke slippe tanken på at dette har mer med vinter og mangel på sol å gjøre enn med lavt stoffskifte direkte...? Dette har jo vært en årlig vinterforeteelse!!! Tidligere vintre har jeg tatt ganske bra med trantilskudd (vanligvis triomega A+D for women eller bioSport) - blant annet på grunn av tilbakevendende musarm (også om vinteren!), men det falt også ut i vinter på grunn av dårlig almenntilstand og generell håpløshet ("ingenting virker likevel"). Og om våren har jeg pleid å bli bedre.
Dessverre var jeg så utafor hos legen da jeg endelig ble tatt alvorlig at jeg ikke fikk med meg prøvene mine... Skal seff. be om å få dem ut og se om det ble tatt noen d-vitaminnivå da.Sist endret av smgj; 18-05-10 kl 14:59
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
18-05-10, 23:08 #6
Det jeg har som eventuelt er nytt, er at D3-dosen min må være mye høyere enn anbefalt. Jeg forsøkte å gå på 50µgD3 og det kunne ikke opprettholde min D-vitamin status. Den sank mye.
Nå har jeg tatt 150µgD3 i snart 2mnd. Ikke målt enda, men regner med at den har kommet seg nå. (målingen er S-OH-25D3).
Så er jeg jo enig med deg i analysen du gjør om årsaken til årstidsproblemene.
Jeg mener også at det for deg ikke er så viktig å måle før du setter igang med inntak av D3 - det trenger alle "her på berget".• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
19-05-10, 07:50 #7
N`Finn - hvordan D-Vit. er det du bruker? Og bør man sjekke sin D-Vit. status før man bruker tilskudd?
-
19-05-10, 08:13 #8
Nå ser jeg at jeg har "stukket hånden i et ormebol" ved å forsøke å forstå noe av stoffskiftet. Jeg fant disse tyske sidene. Jeg vet ikke om dere er bedre i tysk enn meg så jeg legger inn link til googletranslated til engelsk. Her står det om D-vitaminets sammenheng med autoimmune sykdommer (spesielt Hashimoto's)...
http://translate.googleusercontent.c...JUAPvex63Ni0hg
http://mpkb.org/home/publications/pr...oimmunity_2008
http://poisonfluoride.com/pfpc/html/...__thyroid.htmlDiagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Svar med sitat

Bokmerker