Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
-
08-03-10, 18:24 #1
Tolking av prøveresultater
Jeg har gått på Levaxin i ca tre år og det har tatt like lang tid å finne riktig dosering. På 175mkrgr føler jeg meg nå ganske frisk. Etter siste blodprøve ønsker legen min at jeg skal gå ned 25 mkrgr i dose fordi han mener t4 er litt for høy, litt over 22. TSH ligger litt over 3. De siste par årene har t4 ligget litt mellom 21 og 19, med unntak av et hopp opp til 26 for ett år siden. TSH har variert fra litt over 7 til litt over 1.
Jeg føler meg bedre nå på 175 enn på 150. Har legen rett i at t4 over 22 kan være farlig? Hva bør jeg si til legen?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
08-03-10, 18:36 #2
Sv: Tolking av prøveresultater
Legen har ikke rett - det er du som har rett pelle !
TSH kan man ikke gå etter når man er på fremmede stoffskiftehormoner.
Og disse virker antagelig (gjør noe det?) like bra som "originalen".
Derfor bør fT4 være litt høyere enn den er hos de som har sin egen hormonregulasje iorden.
Dessuten.
Du spiser kun T4.
Dette skal omdannes til T3 og dekke kroppens behov for stoffskiftehormoner alene.......
For den gangen du hadde (om du hadde da) systemet iorden produserte kjertlen 75% T4 + 20% T3.
De 20% får du ikke lenger - de må kroppen skaffe seg fra den T4 du spiser (om den klarer det da)
Og, kanskje den gode doktor vil forstå at men da må ha litt høyere fT4 enn det friske mennesker har for at det skal bli nok fT3 ?
Det vil jo uvergelig føre til at TSH hos de fleste går mot null.
Så er ikke tifelle hos deg, så et brukbart argumet for deg er jo at TSH er jo fiiiin !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
09-03-10, 10:12 #3
Hei n'Finn,
takk for informativt svar! Da har jeg et argument å ta med til legen.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
09-03-10, 10:57 #4
Hypothyreose medfører at men får litt "tastaturhikke", og mister evnen til korrekturlesing.
Det burde jo vært med en "ikke" i setningen : Og disse virker antagelig (gjør noe det?) like bra som "originalen".
Ikke er jo et viktig ord
Fint at du likevel forsto !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
09-03-10, 11:19 #5
Hej Pelle

Dit TSH "siger" mig, at du nok ville have det endnu bedre på Levaxin-dose på 200 mcg eller endnu højere. Sådan var det også indtil år 1973, før lægerne ved en håndsrækning har vedtaget, at medicindoserne skal halveres, selv om patienterne havde det fint på de høje (den gang almindelige). Du kan læse om det i denne tråd: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9623 - jeg har postet for lidt siden. Kan være det vil give dig styrken til at direkte spørge din læge om han/hun virkelig vil forværre din tilstand, for det er hvad der højst sandsynlig vil ske, som det er sket for mange af dem, der skriver her....
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Tolking av prøver - help anyone?
Av mio i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 02-01-08, 22:37 -
Tolking av prøvesvar
Av komlå i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 15-12-06, 11:17 -
Høy TSH. Ingen leger reagert.
Av lailabye i forumet TSHSvar: 21Siste melding: 07-11-06, 20:18 -
Prøveresultater
Av Moni i forumet BlodprøverSvar: 6Siste melding: 12-08-05, 11:31
Svar med sitat

Bokmerker