Side 6 av 9 Først 123456789 Siste
Viser søkeresultater 51 til 60 av 88
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Legen har friskmeldt meg, men jeg er fortsatt like sliten...

Bønner og linser er bra. Ferdigmat som pølser er ikke så bra. prøv å lage maten selv, med rene produkter. rent kjøtt, ren fisk uten en merkelig stekeskorpe (Findus) som du ikke er sikker på hva den inneholder. Lager du maten selv, kjøttkaker, lammekoteletter, kjøttdeig i tomatsaus, kylling, laks, torsk osv. Da vet du hva maten inneholder.

Lav GI er også lurt å gå etter, både når det gjelder ditt lave blodsukker og binyrer generelt. Da er bønner veldig bra! Og linsesuppe er sunt, billig og enkelt!

Sjokolade, svart te og kaffe er ikke bra for binyrene. Prøv å senke inntaket og se om du etter en stund klarer å kutte ut helt. Jeg var skikkelig kaffekjerring. Nå klarer jeg meg bra uten. Men når jeg sitter med min rooiboosh og min venninne har en kaffelatte, kjenner jeg suget etter kaffekosen...

Dette klarer du bra!
    Og ikke la legen dupere deg og bruke hersketeknikker, ta med kjæresten som støtte
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    58

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Nu har du fået mig til at læse igennem alt du har skrevet på forummet og ved du hvad? Jeg har ikke fundet et eneste ord, vending eller indlæg af dig, som ikke var klogt, smukt og fuldt af indsigt!! Og så siger du, at du har en "elendig selvtillit". Det tror jeg gerne på, når du selv siger det, men så siger JEG, at må bygge på din egen indbildning, fordi alt det du skriver, alle de holdninger du giver udtryk for i det du hidtil har postet på forummet, og alle dine svar til andre vidner om et godt, klogt, empatisk og intelligent menneske du er! Helt ærligt! Efter de maaange år på nettet, hvor jeg har kommunikeret med virkelig mange forskellige mennesker, kan man nærmest "gennemskue" mere om andre, end man kan i det virkelige liv, hvor alle (mere eller mindre) sætter en facade op de skjuler sig bag.

Der er ingen grund til at bebrejde andre mennesker i dit liv og fortid, at de har nedbrudt Puselille-barnets og Puselille-ungpigens selvtillid. De er alligevel for dumme at nå igennem til og ikke værd at spilde tiden på! Men du kunne måske blive ganske irriteret på dig selv for at lade dem fortsætte med at være din selvtillidsnedbrydende? Og så se at komme over det med selvtilliden, fordi hvis der er nogen her, der har alverdens gode grunde til netop at være umagen værd - er det dig, tak!!
    Jeg kan bare si tusen takk, Anisa. Både for hyggelige ord, og for at du gir meg et lite "spark i ræva"

Den dårlige selvtilliten henger nok igjen fra ungdomsskolen, med mobbing og en vanskelig hverdag. Den har vært nesten borte i mange år, for jeg har jobbet hardt med meg selv for å glemme fortiden og komme meg videre... men selvtilliten svikter når jeg møter nok motgang.
    Du har helt rett i at jeg burde bli irritert på meg selv for å la fortiden fortsette å ødelegge for meg. Jeg vet jo innerst inne at jeg har mye å by på, og at jeg ikke er mindre verd enn alle andre.
    Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 10-12 år siden. Jeg følte meg ikke syk på den tiden, bare litt trøtt, og prøveresultatene var helt greie etter at jeg ble medisinert.
    For 3 år siden kom smellen...

Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    58

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Lav GI er også lurt å gå etter, både når det gjelder ditt lave blodsukker og binyrer generelt. Da er bønner veldig bra! Og linsesuppe er sunt, billig og enkelt!
    Når du sier lav GI, så virker plutselig ting mye enklere. Jeg har fortid fra treningssenter, hvor hverdagen besto i flere timers trening, og ekstremt fokus på kosthold og kropp. GI-tabellen var rene bibelen for meg.

Så jeg tror nok jeg skal klare å snu kostholdet mitt i en positiv retning, hvis jeg bare tar det gradvis og ikke går lei på veien

Idag fikk jeg forresten brev fra legen. (Det var det jeg egentlig logget inn for å skrive om, men jeg har jo hukommelse som en senil flodhest...)

Det står i brevet at de har fått svar på den prøven som ble sendt til Oslo for analyse, og den viser at jeg har D-vitaminmangel. Hun ber meg komme og ta tillegssprøver, PTH og ionisert kalsium. Hva er PTH?
    Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 10-12 år siden. Jeg følte meg ikke syk på den tiden, bare litt trøtt, og prøveresultatene var helt greie etter at jeg ble medisinert.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Hei Puselill.
    PTH er ParaTyreoideaHormon, altså det hormonet som utsondres fra bi-skjoldkjertlene.
    Det er 4 (kan være fra 1-10) små kjertler lokalisert utenpå tyreoidea.

Paratyreoidea styrer kalkstoffskiftet.
    I dette inngår jo D3, kalsium, hvor den ioniserte delen er akivt, og magnesium.
    Alt dette bør måles i samme måling for å få et overblikk.

Men mangler du D3 er det bare å hive innpå skikkelige doser. (Etter at du har målt da...)
    Det er jo raskest å få dette på Apotek, men de har jo sørgelig lav styrke på pillene der. Du må ta 10 om dagen for å bøte på en mangel.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    58

Fikk brev fra legen om at PTH og ionisert kalsium var ok, og at jeg dermed har lav grad av vitamin D-mangel.
    Fikk beskjed om å ta noe som heter afi-D i 3-4 måneder, og når jeg søker på nettet ser jeg at det står D2. Jeg trodde det var D3 jeg trengte, ihvertfall etter å ha lest her på forumet. Hjelp?

Har legetime igjen neste uke, så nå gjelder det å være forberedt.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Igjen vet du best selv, Puselille!!
    Du skal ikke ha D2.
    Gå på apoteket og kjøp Nycoplus,10µg=kolekalsiferol....=D3
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

http://www.matoghelse.no/helse/2009/...vitamin-d.aspx

Syns du skal printe ut denne til legen din.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    58

Takk skal dere ha. Nå begynner jeg virkelig å lure på om denne legen min kan noe som helst altså

Da kjøper jeg Nycomed D3 idag, men hvor mye skal jeg ta pr. dag tro?
    I artikkelen (som forøvrig er skrevet ut og lagt klar i veska) så står det jo nevnt doser på 25-50 mikrogram pr dag, og helt opp til 100.
    Den AFI-D2 som legen skal ha meg til å ta er på 0,75mg, men det sier meg jo lite hvis det er slik at D2 er mindre effektivt.

(Forøvrig er dette første vinteren jeg har vært helt uten solarium siden jeg var 18-19 år, så det er kanskje sol som har "reddet" meg om vinteren før. Måtte slutte med solarium i fjor da jeg fikk sånne voldsomme pigmentflekker i ansiktet av det.)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Legen har friskmeldt meg, men jeg er fortsatt like sliten...

Sitat Opprinnelig skrevet av Puselille Vis post
    Den AFI-D2 som legen skal ha meg til å ta er på 0,75mg, men det sier meg jo lite hvis det er slik at D2 er mindre effektivt.
    Kære Puselille

Glem alt om D2-vitaminet, Puselille. D2-vitaminet = ergocalciferol eller calciferol (dannet ud fra ergosterol) fremstilles ved at bestråle svampe, så de danner ergocalciferol. Ergocalciferol findes ikke naturligt i menneskekroppen. Mennesker kan nyttiggøre tilskud af D2-vitaminet i meget ringe omfang. Faktisk er det kun rotter, der kan nyttiggøre D2-vitaminet uden begrænsninger og uden fare for forgiftning.

Det er D2-vitaminet der er anledningen til advarsler mod overdosering med D-vitaminet og det er "fantastisk", at selv helsepersoner viderefører disse advarsler generelt, som om det gælder alle former for D-vitamin, mens det i virkeligheden kun er D2-vitaminet, der kan overdoseres (læs: er toksisk). Rent ud sagt er D2-vitaminet ikke egnet til mennesker og ej heller til berigelse af fødevarer, men desværre bliver det brugt til det sidste pga. den lave fremstillingspris. Personligt køber jeg ikke D-vitamin-berigede fødevarer, medmindre jeg er sikker på, at det er D3-vitaminet de er tilsat.

At D2-vitaminet var anvendt så bredt før berør på, at det var det første D-vitamin-art, der kunne fremstilles industrielt. Nu bør udelukkende det "naturidentiske" D3 (cholecalciferol) ordineres til mennesker. Det er der to grunde til: 1. D3-vitaminet kan så godt som ikke overdoseres idet kroppen forvalter evt. overskud af cholecalciferol tilført oralt som den forvalter overskuddet af cholecalciferol dannet i kroppen under påvirkningen af sollys og enten deponerer det der er brug for, eller skiller sig metabolsk af med det uudnyttede cholecalciferol. 2. Cholecalciferol (D3) indgår i kroppens omsætning/udnyttelse ens, uanset om vitaminet tilføres som tilskud eller dannes selv af kroppens kolesterol i underhuden, der belyses af sollyset. Det gør D2-vitaminet ikke.

Sitat Opprinnelig skrevet av Puselille Vis post
    Måtte slutte med solarium i fjor da jeg fikk sånne voldsomme pigmentflekker i ansiktet av det.)
    Er disse pigmentflekker væk nu? Denne type af UV-inducerede pigmentflekker kan også være respons på hormonel reaktion som følge af binyreinsuffiency.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Siste setning i Anisa sitt innlegg er viktig Puselill !
    Årsaken kan være at ACTH er forhøyet og det bør du jo undersøke.

Side 6 av 9 Først 123456789 Siste

Lignende tråder

1. Fortsatt nikotin.....
    Av i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 04-09-07, 21:26
  2. Går på Levaxin, men sliter fortsatt....
    Av Jente77 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 7
    Siste melding: 11-01-07, 19:40
  3. Hjernen min er fortsatt veldig tåkete
    Av Dolphin i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 3
    Siste melding: 22-12-06, 12:06
  4. Er så frustrert over at jeg mister fortsatt uendelig mye hår
    Av linnmathea i forumet Lavt stoffskifte, hår og negler
    Svar: 8
    Siste melding: 02-09-06, 18:58

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg