Viser søkeresultater 1 til 10 av 26
-
25-02-10, 11:25 #1
Nettopp fått påvist lavt stoffskifte
Endelig fant jeg dette forumet. Jeg trenger hjelp til å skjønne. Dette kan jeg lite om.
Jeg har i noen år nå hatt alle symptomer på lavt stoffskifte. Alt fra store blødninger (Fikk et jernlager ned på 2 etter fødsel for 8 år siden som ikke ville opp, og begynte derfor med Cerazette. Etter få år på Cerazette så steg Ferritin til nå hele 247 som er for høyt. Kan det skyldes betennelsene?) leddsmerter , hovne vonde fingrer ledd, kroniske betennelser, aldri uthvilt, plagsomme frostanfall også om natten, kvalme (Muligens pga cerazette) vektøkning til tross for et sunt kosthold, hard mage til tider, klossethet, eksem/utslett i huden mm.
Siden siste svangerskap (Fikk svangerskapsforgifting, var normalvektig) Har jeg hatt et svingende blodtrykk.
Smertene i ledd tenkte jeg kom pga plager med bekken mm og det samme den tunge pusten. Legen min mente bestemt at det kom av de kroniske bekkenproblemene og fibromyalgi. Jeg orket ikke til slutt oppsøke legen for jeg tenkte det var ingen vits. Går vel i snitt til legen kun en gang pr år.
Har til nå bitt allt i meg og liker ikke å klage.
Smertene/plagene økte på slik i høst/vinter at jeg holdt på å bli desperat. Lå sammenkrøpt i sengen pga smerter. Jeg gikk opp 7 kg i løpet av kort tid og tungpusten medførte låsninger i brystet. Det igjen medførte problemer med å spise. Må av og til kaste opp da det føles som om brystet låser seg. Jeg var/er helt avhengig av kiropraktor hver uke og to ganger i uken for i det hele tatt å kunne få pustet ut. Tåler lite stress. Jeg ble/er også svært distre/glemsk. Det er slett ikke meg. Til og med synet er påvirket.
Er normalt en person med mye energi også når jeg er/var syk men mistet helt futten nå etter jul. Det å ikke kunne puste ut tar sånn på kreftene.
Til slutt hadde jeg ikke noe valg jeg måtte til legen. (To uker siden)
Da jeg kom inn sa jeg: At nå holder jeg ikke ut: Du har lavt stoffskifte sa hun og da gråt jeg av lettelse. Endelig fikk jeg bekreftet det jeg har ant i noen år.
Svært mange kvinner i min slekt har lavt stoffskifte.
Blodtrykket hadde nå øket til 160/100 til tross for blodtrykksenkende Atacand som jeg fikk pga Cluster/Horton hodepine som jeg ble plaget av etter siste svangerskap.
Det samme er kolestrolet som er økt også det etter siste svangerskap (Arvelig) Min far var idrettsutøver og slank men fikk hjerteproblemer i ung alder. Gjør alt jeg kan hva kosthold angår.
Jeg skal tilbake etter påsken og går nå på 50 mg Levaxin.
Når jeg nå ser mine blodprøvesvar så skjønner jeg ikke dette helt. Ja jeg føler meg helt elendig men synes ikke prøvene ser så ille utifra normalverdiene jeg ser her.
TSH er 4,23 Nesten doblet siden i sommer)
T4 er 15,6 (Den ligger vel innenfor normalverdien? )Sist endret av Fru Fortuna; 25-02-10 kl 13:23
-
25-02-10, 13:32 #2
Sv: Nettopp fått påvist lavt stoffskifte
Heisann, og så fint at du fant forumet da.
Det er vel sånn at ingen kan si om de verdiene du viser til gir symptomer akkurat hos deg.
Man er nødt til å vurdere verdiene dine opp mot en statistikk - et gjennomsnitt i befokningen altså. Og verdiene dine ligger innenfor de yttergrenser man ser i statistikken.
Du kan jo ligge både høyt og lavt i denne.
Hvis du som et eksempel har hatt en fT4 på over 20 når du hadde det bra, vil 15 som du har nå, kunne være symptomgivende for deg (men kanskje ikke for andre).
Derfor er det vanskelig å støtte seg kun til en måling når en vurderer om det er behandlingstrengende.
Tolking av TSH opp mot fT4 kan hjelpe.
Denne er 1 når hjernens kontrollsenter er fornøyd med fT4, så stiger TSH hvis fT4 faller. Det årsaker at kjertelen produsere mer for å ta igjen det tapte.
Det er tydlig at kontrollsenteret ditt vil at kjertelen skal produsere flere stoffskiftehormoner når TSH er over 4.
Så stoffskiftet ditt er lavt til deg å være.
Men hvorfor ?
Og hva er den beste behandlingen ?
Jeg er av den oppfattning at det er viktig å forsøke å finne ut dette før en behandler.
Som oftest er Levaxin nødvendig, men likevel.
Det finnes årsaker som ikke trenger Levaxin, og siden du nevner jern og en mulig overbehandling KAN dette være en årsak i seg selv.
stoffskiftehormoner binder seg til jern danner uløslige forbindelser.
Behandlermiljøet mener jo at 90% av behandlingsnødvenig lavt stoffskifte (Hypothyreose) skyldes noe med kjertelen. Oftest en autoimmun reaksjon som skaper en betennelse i kjertelen, såkalt Hashimotos, eller Thyreoiditt på fint.
Det finnes flere blodprøver for å avsløre slike antistoffer, som man kaller dem.
Og de MÅ jo bare tas før en setter igang med prøvebehandling med Levaxin.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
25-02-10, 13:41 #3
Hei og tusen takk for svar. Når jeg ser verdiene som ble tatt i jan i fjor og sist sommer så har verdiene forandret seg.
Jan 2009 T4 13,4, TSH 2,73
Juni 2009 T4 17.0 TSH 3,65
Og nå T4 15,6 TSH 4,23
Vet ikke om det sier noe? Symptomene har som sagt forverret seg kraftig siden i sommer.
Ang jern. Så ble jeg ikke behandlet annet enn å bli satt på Cerazette som inneholder gestagen for å unngå de kraftige blødningene som jeg hadde. Operasjon var vurdert. Det i seg selv skulle ikke tilsi den ekstremt forhøyede ferritinen. Jeg er klar over at forhøyet ferritin gir tretthet og leddsmerter. Men forklarer ikke de andre symptomene.
Jeg er forøvrig frustrert over mangel på informasjon fra legen. Du har lavt stofskifte og høyt blodtrykk og skal behandles. Ferdig med det.
-
26-02-10, 12:32 #4
Kom til å tenke på en ting til. Helt til mitt siste svangerskapet så lå mitt kolestrol på rundt 3.
Symptomer på lavt stoffskifte begynte da og kolestrolet har de siste årene vært rundt 7. Jeg har ikke forandret kostholdet og lever som sagt sunt.
Kan det etterhvert høye kolestrolet være en sammenheng med det lave stoffskiftet?
-
26-02-10, 13:26 #5
Ja, bl.a. høyt kolesterol, høyt prolaktin, lav ferritin, lav D3, lav B12 -
alle er parametre på lavt stoffskifte!Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
26-02-10, 16:15 #6
Ja, som gunnda nevner, så er dette det jeg kaller sekundære prøver.
Altså prøver som ikke direkte regnes til stoffkifteprøver av legen, men som jo med all tydelighet viser hvordan kroppen reagerer under det stoffskiftet den arbeider under.
Karotener, Homocystein og SHBG med flere hører også med.
Ikke alle vil reagere på det lave stoffskiftet, men man får en pekepinn på hva man sliter mest med på den eller de som reagerer.
Etter mitt syn er disse mye viktigere enn selve mengdeprøvene (fT4 og de andre kjerteltilknyttede hormonene) når man ikke lenger skal ta hensyn til kjertlen.
De kan jo ikke si noen verdens ting om hvordan DU føler deg, så be om disse også.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-02-10, 17:57 #7
Igjen takk for fine og ikke minst lærerike svar.
Utifra det dere nevner om sekundære perøver så er det mye som tyder på at jeg har hatt dette i kroppen en stund. Men det toppet seg nå i høst/vinter.
Nå er det som om jeg skulle ha ME. Er totalt utmattet og får ikke puste ut.
Vet ikke om dere kan lese noe ut av TSH 4,23 (Nesten Fordoblet siden jan-09) og F4 som er 15,6.
-
26-02-10, 21:51 #8
Langt de fleste tilfeller av lavt stoffskifte som oppdages, skyldes problemer med kjertelen. Aller oftest danner immunsystemet vårt antistoffer mot selve kjertelvevet, slik at kjertelens produksjonsevne ødelegges.
Disse antistoffene måler man i blodet med ati-TPO.
Da faller fT4 med det resultat at TSH stiger.
I ditt tilfelle kan et system i balanse vært TSH=1 når fT4=20.
Hvis kjertelen ikke orker å levere mer enn 15 er det da helt naturlig at TSH=4.
Så du bør jo sjekkes for antistoffer.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-02-10, 23:42 #9
Tusen takk igjen. Det du forklarer meg burde jo legen ha forklart til meg.
Nå i ettertid ser jeg at jeg i noen år har hatt et h.... Jeg har helsefaglig bakgrunn og innser at jeg vet svært lite om dette. Jeg har alikevel holdt fast ved at det måtte være noe galt uten å komme videre.
Det må være mange som er i samme bås som meg som går år etter år med svært slitsomme symptomer.
Jeg er utrolig lettet over at legen min endelig har innsett at jeg har lavt stoffskifte. Det gjør at jeg kan holde ut de få ukene til neste time.
Jeg har alltid vært en energisk person og derfor er det ekstremt slitsomt at jeg må legge meg nedpå flere ganger pr dag og hive etter pusten.
-
27-02-10, 00:23 #10
Ak ja! I de gode, gamle (lykkelige) dage inden de forfinede TSH-prøver var opfundet, har man betragtet forhøjet eller højt kolesterol netop som en anledning til at undersøge patienterne for evt. problemer med skjoldbruskkirtlen. Så jo, det hænger sammen.
Du skriver et sted - Fru Fortuna - at du skulle have arveligt betinget højt kolesterol? Men så skriver du, at indtil dit sidste graviditet lå dit kolesterol på kun 3. Det kan så ikke være familiær hyperkolesterolæmi, da denne er medfødt og melder sig allerede i barndommen, så vidt jeg har forstået.
Hos de fleste andre stiger kolesteroltallet jo længere de lever på salt- og fedtfattig kost, hvilket er direkte modsat af, hvad der anbefales af mainstream-medicin. Jo mere fedtfattigt, jo mere kolesterol dannes i leveren, jo højere stiger CRP-tallet for blodets lipider og jo mere organgfedt deponeres inde i kroppen. I det hele taget er fedtfattig og saltfattig kosthold noget af det værste for os med hypothyreose. Med for lavt kolesterol går der total uorden i alle kroppens hormoner, ikke kun thyreoidea-hormoner. Men måske vil du hellere selv læse lidt om vores erfaringer i underforummet Kolesterol?
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Jeg ønsker å få påvist lavt stoffskifte!!!
Av Nettverk i forumet Lavt stoffskifteSvar: 226Siste melding: 17-08-09, 16:33 -
Nettopp fått diagnotisert høyt stoffskifte.
Av Howdy i forumet Høyt stoffskifteSvar: 0Siste melding: 28-06-07, 11:48 -
Vi har fått vite at jenta vår på 3,5 år har lavt stoffskifte
Av mamma til 4 i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 6Siste melding: 22-12-06, 20:58 -
Når jeg nå har fått vite at jeg har lavt stoffskifte...
Av lilly i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 05-09-05, 16:24 -
vedvarede blødninger etter påvist lavt stoffskifte
Av porselen i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 06-08-05, 22:12
Svar med sitat

Bokmerker