Viser søkeresultater 1 til 10 av 88
Hybrid View
-
25-02-10, 20:21 #1
Sv: Legen har friskmeldt meg, men jeg er fortsatt like sliten...
S-TIBC er vel evnen du har til å binde jern.
men den påvirkes av flere faktorer og kan ikke tolkes alene.
Intak av jernpreparater påvirker resultatet flere døgn før måling, og den MÅ tas om morran.
Den blir også høy ved jernmangel, og ved påvirking av østrogen.
Og da skjønner du, har ikke jeg greie på mer - annet enn at den blir lav ved alkoholisme, så kanskje du skal begynne å drekka litt
Håper noen er mer seriøse enn meg......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-02-10, 08:44 #2
Ja kanskje jeg må øke rødvinsforbruket mitt betraktelig... og så jeg som blir full etter to slurker vin

Jeg tar forresten ikke jernpreparater, tar kun en multivitamintablett. Og den lot jeg ligge de siste 4-5 dagene før jeg tok blodprøvene, for det har jeg lest et sted. Ikke noe østrogen heller, og prøvene ble tatt kl 9 om morran... fastene.
Men kan dere se at det er målt B-12 og Vitamin D? For med mindre de heter noe annet på lista mi, så kan jeg ikke se at de er målt... og det ba jeg spesielt om.
Og ser dere noe test for antistoffer der?
Jeg merker at jeg blir så forbannet på det kvinnemennesket altså :evil:
Skal bestille meg ny time over helga, hun skal få slite med meg helt til hun gir opp legeyrket og får seg jobb i kassen på Rema!Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 10-12 år siden. Jeg følte meg ikke syk på den tiden, bare litt trøtt, og prøveresultatene var helt greie etter at jeg ble medisinert.
For 3 år siden kom smellen...
-
26-02-10, 12:11 #3
-
26-02-10, 16:05 #4
B12 heter Kobalamin på fint.
Den er i laveste laget - de som har stoffskifteproblemer bør ha denne mye høyere. Gjerne over 650 også.
Det er nesten bare sprøyter som kan få denne opp.
Med piller må en ta megadoser i lang tid. Flere 1000µg/dag.
Ferritin er også av de vi bør ha høyere, helst over 70 har jeg sett et sted.
D-vitaminprøven heter S-25-OH D3.
Den er ikke tatt.
Så du kan fortsatt bruke kjeften
Fanteri - du kunne jo trukket litt på skuldrene og sagt noe sånnt som at jo - de begraver jo sine feil de også
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
27-02-10, 10:24 #5
Aha, så det er Kobalamin som er B12. Ja, den er jo ikke spesielt høy, så den skal jeg krangle om. Noen som har lyst til å vedde på om jeg får legekråka til å sette B12-sprøyter på meg?

Ferritin har gått kraftig ned, den har vært 134 før. Den gang var det en stjerne bak den, men det skjønner jeg ikke når referanseområdet er fra 15-250.
Hvorfor er det så viktig at Vitamin D blir målt?
(bare så jeg har et godt argument når jeg skal krangle om den)
Fanteri, hadde du kranglet mye med den legen din før hun kom med den uttalelsen?
Jeg er egentlig veldig glad hun ikke valgte å bli veterinær, for vi kan da tross alt si ifra når vi blir feilbehandlet...Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 10-12 år siden. Jeg følte meg ikke syk på den tiden, bare litt trøtt, og prøveresultatene var helt greie etter at jeg ble medisinert.
For 3 år siden kom smellen...
-
27-02-10, 11:30 #6
Ferrritin høre til gruppen Akuttfaseproteiner.
Den markerer når det er aktiv infeksjon i kroppen og kan da bli flere hundre.
Jern er jo en nødvendighet, men er gift for cellene, så jern lagres mellom dem.
Det er denne bindingen Ferritinet viser.
Det er noe usikkerhet i målemetoden og høye verdier bør støttes av andre målinger, og av gjentatte målinger.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
27-02-10, 23:53 #7
Fra forumene i USA vet jeg at omtrent alle endokrinologer tar prøver på d-vitamin på pasientene før de tar noen andre prøver. Der må det være mist 42 ng/l eller hva det var som er 80 nanomol per liter her.
en del mennesker har genetiske variasjoner i D-vitaminreseptoren som gjør at de trenger mye høyrere nivåer enn andre. Slike forandringer er ikke uvanlige hos graves-pasienter. Og da kan man jo koble det med påstanden at lav TSH gir benskjørhet, mens det er heller dem med D-vitaminreseptoren som har/hadde graves som gjør tuslag her, for de vil få mangel med vanlige D-vitaminnivåer (som er lave her i Norge fra før). De trenger nemlig mye mer....
Nedre grense her er så lavt som 21 nanomol til 60 nanomol og det er ike oppdatert mot nyere viten.
De begynte først å forske på D-vitamin rundt 1990.
Lavt D gir også smerter i kroppen og kraftløshet i musklene og depresjon og høyt PTH og thyreoideahormonene virker ikke.
Lavt D-vtiamin gir hyposymptomer,
Lignende tråder
-
Fortsatt nikotin.....
Av i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 04-09-07, 21:26 -
Går på Levaxin, men sliter fortsatt....
Av Jente77 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 7Siste melding: 11-01-07, 19:40 -
Hjernen min er fortsatt veldig tåkete
Av Dolphin i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 3Siste melding: 22-12-06, 12:06 -
Er så frustrert over at jeg mister fortsatt uendelig mye hår
Av linnmathea i forumet Lavt stoffskifte, hår og neglerSvar: 8Siste melding: 02-09-06, 18:58

Svar med sitat

Bokmerker