Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
-
21-02-10, 21:34 #1
Burde jeg ta tak i dette?
Jeg har tatt blodprøver for noen månder siden og fikk beskjed om at alt var ok. Prøvene ble tatt som en rutinekontroll. FT4 var da 13,7 mens TSH var 1,5.
Ettersom jeg skjønner så burde TSH vært noe høyere, men likevel så oppfattes dette som normale verdier. Nå hadde jeg normalt ikke reagert, men ettersom jeg ramlet over en symptomliste for lavt stoffskifte, så begynner jeg lure litt....
Dette er hva som "plager" meg.
*Store konsentrasjonsvansker (fikk faktisk diagnose adhd -uoppmerksom type, for noen år siden).
*Jeg har veldig vanskelig for å gå ned i vekt og veier 15 kg for mye. Dette på tross av at jeg spiser ganske store mengder Ritalin og periodevis inntar svært lite fast føde. Vekta står stille.
*Jeg har ganske lavt blodtrykk, men innenfor normale verdier. Hadde mye migrene før, men dette har gitt seg etter bruk av Ritalin, merkelig nok. (Tipper det kommer av at blodtrykket da blir noe høyere?).
*Jeg har ENORME mensturasjonsblødninger og skal opereres for dette snart.
*Jeg kan i normaltilstand (dvs uten Ritalin) fint sove i 12-14 timer i strekk, og er generelt passiv og tiltaksløs da.
*Jeg har lite matlyst.
*Jeg fryser mye. Er alltid kald på hender og føtter.
*Jeg er mye på do og tisser.... sikkert 15 ganger pr dag. Magen er treg og løs om generelt varierende.
*Jeg er konstant tett i nesa, men er operert for dette før...(fikk bihulebetennelse hele tiden).
Lista kan fortsettes....
Nå skal det sies at Ritalin har revolusjonert livet mitt på mange måter. Greit så smatt jeg kjapt igjennom utredningen, men jeg er likevel en person med adhd uten noen former for tilleggsvansker, hvilket er litt uvanlig. Jeg sliter selvfølgelig ikke med trøtthet lenger i og med at Ritalin i seg selv fungerer som speed, og konsentrasjonen er helt super mens matlysten som før var dårlig, nå er fullstendig fraværende (vekta står likevel bom stille noe som er snodig når man spiser sentralstimulerende og inntar lite mat).
Det bør nevnes at problemene ekskalerte etter at jeg fikk barn.
Jeg spør meg selv litt nå, om dette henger helt på greip.... Kan stoffskiftet også være det som gjør meg så "far out" og fraværende? Lurer på om verdiene mine står i stil til symptomene, eller om dette er en helt hinsides teori og sjekke ut hos legen?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
22-02-10, 10:46 #2
Sv: Burde jeg ta tak i dette?
Hei kokkos.
Du har jo symptomer som peker i retning av at lavt stoffskifte kan være en årsak.
TSH er slik den skal være, men dette er ikke et stoffskiftehormon.
fT4 er et prohormon som kroppen danner sine stoffskiftehormoner av (fT3).
Prøven kan ikke svare sikkert på om stoffskiftet er høyt eller lavt, men fT4 er en forutsettning for at det kan dannes stoffskiftehormoner.
Det produseres av skjoldkjertlen og den viser hvor godt kjertelen produserer.
Derfor er denne verdien en kjertelsjekk - og ikke så godt egnet til å vurdere stoffskiftet.
En annen viktig kjertelsjekk, er anti-TPO. Denne kan si noe om kjertelen er under ødeleggelse av autoimmune prosesser.
Kjertelsykdom :
Kjertelen er forutsettningen for et stoffskifte - mange skjelner ikke mellom kjertelen og stoffskiftet.
En kjertelsykdom kan ødelegge kjertelen, og da sitter man igjen med en kropp som hungrer etter stoffsikftehormoner.
Mistenker man feil her, har man målinger som retter seg mot kjertelens produkter eller mot sykdom som kan ramme kjertelen.
Stoffskiftesykdom :
Foregår i kroppen. Det kan være ute i alle cellene. Det kan være i kroppens behandlingskjede som lager stoffskiftehormoner av den T4 som kjertelen produserer.
Kjertelen kan være iorden, men den kan bli hemmet i sin produksjon av ernæringsmessige feil i kroppen.
Her retter blodprøvene seg mot å gi svar på hvordan kroppen finner seg til rette under det rådende stoffskiftet.
Reguleringsfeil :
Man har også forhold i hjernen som produserer TSH som han gjøre at denne reagerer unormalt på stoffskifteendringer så kjertlen ikke produserer korrekt.
Ditt forhold er jo en TSH mitt i normalområdet og en fT4 i den lave enden.
Slik skal det ikke være !
TSH skal være høy, når fT4 er lav.
Dette kan peke i retning av siste gruppe.
En bør vel undersøke om det kan være såkalte sentrale forhold, altså forhold rundt hypofyse/hypotalamus.
De har sitt eget prøvesett, og legen bør vite dette.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
22-02-10, 12:08 #3
Etter å ha lest mye på nett i går, så bekrefter du det jeg trodde... Kom også over en artikkel her inne som jeg syntes var veldig interessant.
http://www.sciencedaily.com/releases...0312165726.htm
Man kan jo spørre seg selv hva som kom først av høna og egget...
Takk for tilbakemelding! Jeg skal bestille time og få tatt prøver nå.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
22-02-10, 15:14 #4
Intressant link.
Det finnes mange såkalte "diffrensialdiagnoser" til hypothyreose.
Etter min oppfatning av begrepet er dette regelrett feildiagnoser folk havner i fordi de har sammenfallende symptomer.
Noen kommer ikke ut av feildiagnosen før fT4 er svært lav eller TSH er over 10.
De som får smerter fra kroppen kan havne i fibromyalgi diagnoser.
De som får tretthetssymptomer havner i ME diagnoser.
De som får psykiske vansker havner på lykkepiller.
De som blir urolige.......
Det finnes flere fallgruber.
Jeg mener det kommer av at man ikke ser på en fT4 langt nede i området som et stoffskifteproblem.
Det er klart at ikke alle med nevnte symptomer blir bedre på stoffskiftemedisiner, men her i Norge nekter man å bruke det utvalg som finnes på verdensmarkedet. Kun en eneste er godkjent - og kjent.
Resten nektes man som pasient å forsøke, selv etter mange år med utilstrekkelig effekt. Jeg måtte ut av tvangstrøya på egenhånd og fikk meget god effekt av en medisin som jeg ble nektet å forsøke av samtlige leger jeg spurte.
Du har et lavt antall stoffskiftehormoner i blodet ditt, og hvorfor er jo spørsmålet man først må stille seg.
Ikke bare putte deg i en av båsene og feks. gi deg lykkepiller - det hjelper kanskje på "ditt" intrykk av sykdomspåvirkningen, men hjelper jo ikke for sykdommen.
Legene treffer ikke alle stoffskiftesyke med dagens syn og den tolking som brukes av blodprøvene.
Det fører til at man TROR at 90% av alle som har stoffskifteproblemer har fått dette autoimmunt - altså at kjertelen er ødelagt.
Om de hadde løftet nesen litt høyere hadde flere havnet i rett diagnose.
Veldig mange som går på stoffskiftehormoner klager over symptomer som "brainfog" og initiativløshet. Kan hende Rittalin hjelper noen ?
For stoffskiftemedisinen evner ikke dette.
Effedrin har noen forsøkt og hatt god effekt av, men det er ikke godkjent behandling såvidt jeg vet.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
22-02-10, 16:33 #5
Jeg snakket med legen i dag, og fikk beskjed om at de kun så på om jeg hadde forhøyet TSH fordi det var så sjeldet de andre typene forekom. Han hadde aldri sett det før, sa han. Jeg hadde også hatt verdier på FT4 helt ned til 11,2 i 2008, men dette var ikke noe å bry seg om. Jeg får inntrykk av at de avskriver dette med lavt FT4 som genetisk, og noe man bare må leve med.
At Ritalin vil gi en viss effekt for alle, det er jeg ganske sikker på. Det er jo kjent som "iq-dop", og de aller fleste presterer bedre med Ritalin (kjenner flere "normale" som har testet). Det fungerer jo også som "speed" for kroppen, så man blir ikke fysisk sliten på samme måte, og man føler seg aldri trøtt (før det går ut av kroppen vel og merke). Jeg er nok ikke feildiagnosistert, men jeg tror likevel at jeg kunne klart meg med langt mindre Ritalin, om jeg ikke fikk hodepine uten og faktisk klarte våkne skikkelig før 12 på ettermiddagen.
Jeg luftet for legen dette med at Ritalin hadde hatt en underlig effekt i form av å fjerne hodepinen i stedet for å øke den, som er en normal bivirkning fordi Ritalin øker blodtrykket. Dette hadde han ikke noen forklaring på. I og med at det samme skjedde da jeg prøve effidrin for noen år siden, så antar jeg at det er lavt blodtrykk som gir hodepinen. Jeg kan våkne opp med hodepine, ta to piller, og vips.. den er vekk til medisinene er ute av kroppen. Så tilbake igjen.
En annen ting er at jeg på Ritalin fint kan klare meg med 800 kalorier om dagen (skal man slanke seg, så anbefales 1500), men jeg går fortsatt ikke ned i vekt. De fleste ville ha rast av seg kiloene med denne metoden, men nei.
Jeg er litt oppgitt... han ga likevel en liten åpning for å sjekke det ut ved en senere anledning.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
24-02-10, 21:20 #6
Hvor i landet bor du?
Nordpå ser de nemlig alltid på TSH.
Når på døgnet fikk du tatt blodprøvene?
His det var ettermiddagen, sånn ved 1-3-tiden, så var TSH om morgenen det dobbelte.
og nå senker de grensen foe TSH ned til 2,5 i Sverige, og der ville du da isåfall kunne startet på levaxin.
For du ha masse typiske symptomer på lavt stoffskfte, og din ft4 var nede på 11 sa du.
-
25-02-10, 09:38 #7
Som jeg ser det er du fanget mellom stoler.
Mange stoffskiftesyke får ikke behandling fordi sykdommen gjør at kroppens evne til å produsere TSH er svekket så mye at de ikke klarer å produsere TSH i så høye verdier at de for behandling.
Det kommer av at stoffskiftet - det er alt det. Alle kroppsfunksjoner er avhengig av at dette fungerer.
Og en stoffskiftetilstand kan meget vel ha flere årsaker. En kombinasjon av sentrale og primære forhold er helt sikkert mer vanlig enn publisert.
Legen styrer etter tall - ikke mennesker.
Og tall som de lager selv.
fT4=11 kan meget vel ligge utenfor statistikken og være behandlingstrengende. Men de har nå valgt en matematisk modell til å behandle det statistiske materiale som foreligger med slik at 11 faller innenfor.
Prøvelaboratoriet samler et antall prøver fra antatt friske personer og setter nedre og øvre referansegrense ved 2,5percentil. Hvis de fikk beskjed om å bruke feks 5percentil ville 11 falt utenfor og blitt behandlingstrengende.
Så det er en menneskesatt grense valgt mellom kompromier.
Det er ganske klart at slike grenser ikke må oppfattes som absolutter !
Noen ganger i livet kan fT4 falle så lavt uten at det er noe sykelig som er årsaken, men det er jo det hvis den blir værende der !
Genetisk.
Det er vel heller en frenetisk unnskyldning for sin tafatthet ?
Mye puttes daglig i denne sekken, og det meste er tullete.
Hvis man har en reell mistanke finnes det masse tester for dette, så det er bare å sette igang.
Det jeg mener, er at man unskylder seg å gjøre noe ved din situasjon ved å begynne i den enden hvor det er MINST sansynlig at feilen ligger, og hvor det KOSTER mest.
OG HVIS det nå skulle vise seg at de fant en genetisk årsak - hva er da behandlingen ?
Jo, det er enkelt å svare på : Levaxin - for det er det eneste som behandlende myndighet har godkjent......
Hva venter de på ?
Hva venter du på ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
25-02-10, 10:22 #8
-
25-02-10, 11:17 #9
Om det synes jeg IKKE i det heletatt Tily.
For slike utsagn må funderes, ellers er de null verd.
For hva er endokrinologens utsagn verd ?
Hva bygger denne dette sitt intrykk på ?
Er det en verdensstatistikk ?
Er det Norsk statistikk ?
Er det Sykehusets statistikk ?
Omfatter statistikken alle blodprøver, altså også de friske som ikke kom til legen med mistanker om stoffskifteforhold ?
Eller kun de som hadde mistanker ?
Er det legens eget inntrykk ? Jeg mener : BARE et eget inntrykk som dannes i møtet med egne pasienter ?
Om sistnevnte skulle være tilfelle, er det jo meget sørgelig at denne som fagperson ikke forstår å undre seg over at "alle" pasienter har lave verdier.
Det vidreformidles heller et faglig inntrykk av at "sånn skal det være" - og det er jo skremmende !
Denne må man jo forutsette at mottar pasienter som har mistanke om at de har stoffskifteproblemer.
Og det forstås altså ikke at de har ?
Man må jo mer enn undre seg over slikt.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
25-02-10, 12:33 #10
Lignende tråder
-
Alle over 30 burde være døde!
Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 1Siste melding: 06-09-09, 01:28 -
Hva vil dette si
Av Veronika i forumet Høyt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 07-02-08, 00:55 -
Dette er meg :-)
Av snuppa i forumet PresentasjonerSvar: 6Siste melding: 06-01-07, 11:50 -
Små kattepuser burde vite å komme hjem!
Av Sonja Midtlien i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 20Siste melding: 14-10-06, 00:03 -
Er dette bra?
Av Victory i forumet Lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 01-09-06, 23:53
Svar med sitat

Bokmerker