Viser søkeresultater 1 til 10 av 954

Hybrid View

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Standard Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Jeg brukte aldri DHEA. Legen nevnte det, men jeg vile heller prøve de andre hormonene. Jeg målte hormonnivået forrige måned, men vet ikke svaret ennå.

Dosering pr i dag:
    06: 12,5
    09:30/10: 10
    14: 5
    15:30:2,5
    19:30/20: 5

Jeg er som regel best form på kvelden, derfor går det ofte bra at det går en stund mellom dosene da. Jeg er dårligst form tidlig på dagen.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard

Da er vi motsatt, Rufus! Jeg har alltid vært morramenneske. Men aldri så ekstremt som nå. Takk for tabellen! I dag skal jeg teste ut å ta tablettene utover kvelden, og gjøre det en stund for å se om det det gjør en forskjell. Jeg er ikke sikker på om kroppen har så godt av de ekstreme svingningene heller, med god form føsrt, så kjempedårlig noen timer senere. Vi må visst være vår egen lege! Min lege vet så lite om dette, det er helt tydelig.

Jeg har nå testet å ta HC utover kvelden. Det var noe ganske annet. Så da fortsetter jeg med det, og blir et litt mer aktivt menneske utover kvelden også!

Jeg har nå fått ny Hydrocortisone Russel 10 mg med 25 tabletter i esken fra Sanofi Aventis. Pris 129,70. Cortef, samme mengde, 283 kr. Så det blir jo litt billigere gjennom ett år! Takk Anisa og Rufus!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

DHEA--Skriver det følgende her, da det i utgangspunktet skyldes binyrer kjørt i grøfta!!
    Ja, det er jo flere av oss som ligger lavt mht DHEA også, og har tatt i bruk progestoron og/eller progleolone.
    Jeg startet opp med "Progesto Care" for 3-4 mnd siden.
    SÅ får jeg blødninger for ca .en mnd siden, og det syns jeg ikke er hyggelig.
    Jeg hadde mens til jeg var 55 år, slutt sommer 2007, så vet ikke om jeg tør fortsette. Noen med erfaring fra lignende..eller kunnskap/tanker ? Kanskje det ikke er så uvanlig tida tatt i betraktning??
    (Har vært hos gyn. nå, men turde ikke si jeg hadde tatt hormontilskudd.
    Venter på prøvesvar.)
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

gunnda Jeg har tatt Pregnenolone og Progesteron i flere år nå. Min mens stoppet ved ca 49 år og jeg har ikke hatt blødninger siden - til tross for disse hormontilskuddene. Jeg er nå 54 år. Det kan selvfølgelig oppleves individuelt, men kan det ha andre årsaker til at du nå får blødnnger?
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    61
    Meldinger
    409

Jeg tar progesta care og pregnenolone hver kveld etter dusj,
    har funnet ut at det følger syklus for jeg begynte midt i første gang og fikk da to korte perioder,
    når jeg har anbefalt opphold kommer mens etter 2 dager,
    tror nok det kan være litt individuelt om man påvirkes av det,
    kansje det kom et etterslep som hadde kommet allikevel?

Jeg har ingen store åpenbaringer,
    det beste som har skjedd er at jeg har blitt tørr om natten,
    ingen skifte av t-skjorter eller pysjamas flere ganger pr natt og det i seg selv hjelper godt på nattesøvn og dagen derpå,
    ellers føler jeg meg bare mer lugn, fått lengre lunte.

Litt kløende utslett mellom og under bryster uten at jeg har prøvd å definere hvorfor,
    passer bare greit å smøre det med litt hydrokortison.
    Det går jo an å ta litt mindre av gangen, man må ikke ta hele dosen som korken slipper ut,
    kansje greit å prøve litt mindre i en periode?
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Sitat Opprinnelig skrevet av Pebles Vis post
    Litt kløende utslett mellom og under bryster uten at jeg har prøvd å definere hvorfor,
    Rart du sier det, for det har jeg også fått i det siste - uten at jeg aner hvorfor, og uten at jeg smører noe der. Når jeg er hjemme er det mest behagelig å gå uten BH, og med et håndkle under brystene. Hva i alle dager er dette da? Jeg har trodd at det er fordi jeg kanskje "svetter" litt og at det blir klamt, men det kommer også når jeg ikke føler meg varm.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Sitat Opprinnelig skrevet av Pebles Vis post
    Jeg tar progesta care og pregnenolone hver kveld etter dusj,
    Er 99% sikker på at jeg har lest at man ikke skal smøre seg med ProgestoCare rett etter dusjing.
    Tenkte det hadde noe med opptaket og gjøre...
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Blodprøver, noen som vet noe om dette?

Jeg sitter med to av testene tatt i oktober. Og forsøker å forstå.

S-LH 40.5 (ref 2-12)

Fürst: Tolkning: Lave verdier kan sees ved sykdom i hypofyse/hypothalamus (sekundær gonadesvikt). Hos kvinner vil stress av enhver art kunne medføre amenoré. Det er en sekundær gonadesvikt pga funksjonell reduksjon i LH/FSH-sekresjonen. Høye verdier kan sees ved sykdom i ovarier/testikler (primær gonadesvikt) pga bortfall av kjønnshormonenes negative feedback effekt på hypofysen.

S-FSH 50.3 (ref 2-12)

Tolkning: Lave verdier kan ses ved sykdom i hypofyse/hypothalamus (sekundær gonadesvikt). Hos kvinner vil stress av enhver art kunne medføre amenoré. Det er en sekundær gonadesvikt pga funksjonell
    reduksjon i LH/FSH-sekresjonen. Høye verdier kan ses ved sykdom i ovarier/testikler (primær gonadesvikt) pga bortfall av kjønnshormonenes negative feed-back effekt på hypofysen. Hos menn kan skade av det germinative epitel (Klinefelters syndrom, orchitt, strålebehandling o.l.) gi FSH-stigning pga bortfall av inhibin. Inhibin er et proteinhormon som produseres i gonadene og som hemmer FSH-sekresjonen.

Betyr dette at jeg har primær gonadesvikt? Har hatt så mange spørsmål hos legen at dette har jeg oversett. På http://www.laegehaandbogen.dk/defaul...?document=1183 virker det som om dette handler om menn..
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Lignende tråder

1. Hva er binyretretthet?
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 21
    Siste melding: 19-05-13, 15:27
  2. partiell binyrebarksvikt i tidsskriftet
    Av nora i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 13-12-11, 21:20
  3. Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
    Av Rufus i forumet Hydrocortison
    Svar: 14
    Siste melding: 29-09-09, 17:49
  4. Hvor lav t4 kan man ha og fremdeles leve?
    Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 19
    Siste melding: 25-09-06, 09:50
  5. Hvordan leve med høyt stoffskifte? (litt langt)
    Av nemi_137 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 06-08-05, 10:35

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn