Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    171

Standard Vanskelig å etablere seg i dag gitt...

Er temmelig oppgitt nå gitt. I flere år har jeg og min bedre halvdel spinket og spart for å bli kvitt gjeld. Vi har aldri vært på ferie, eier ingenting av verdi og har virkelig ofret mye for å få unna gammel moro.. Da vi begge ble arbeidsledige for 7 år siden fikk ikke noen av oss arbeidsledighettrygd fordi jeg jobbet deltid og ikke hadde opptjent grunnbeløpet og min kjære hadde studert året før. Så vi ble sittende med null i inntekt og 1 barn. Sosialkontoret ba oss bruke sparepengene og vi måtte ta ut BSU penger og til og med bruke min sønns sparekonto for å få det til å gå. Når vi omsider fikk jobb igjen ville jo da sosialen ha tilbake det de hadde lånt oss, og da ble det jo ikke rom for sparing her heller og regnigner vi ikke fikk betalt som arbeidsledige var nå blitt skyhøye. Dette har vi brukt 7 år på å komme vekk fra! Og vi er stolte over å ha klart det.

Vi føler jo at vi kaster penger ut av vinduet slik vi bor nå. Vi leier en gammel rønne for 8000 kr i måneden. Vi har funnet et hus med utleiemulighet. Vi kan bo i første etasje og kjelleren, og leie ut andre etasje for 5000kr. (er allerede utleid) Banken vil veldig gjerne gi oss lån, men pga nye regler etter finanskrisen MÅ ALLE her i østfold i alle fall ha enten 10% egenkapital eller kausjonist på de første 10% av lånet. Vi fikk de resterende 10% i en annen bank. Men dette ble ikke godkjent. Da måtte det i så fall være fra husbanken.
    Men husbanken er visst litt snåle her, og de har 1 måneds behandlingstid.

Så var det dette med å finne en som ville være kausjonist på 160 000.- Sannsynligvis noe vi ville blitt ferdige med på 1 1/2 år.. Men vi har ingen. Ingen i vår familie eier egen bolig. Og de som eide egen bolig sitter i uskiftet bo, og kunne ikke være likevel. Så da sitter vi her da.

Er så kjedelig. Vi har en stabil og sikker økonomi. Begge har hast jobb og tjener godt. Til høsten flytter eldstegutten hjem til oss, og mellomste guttefanten begynner på skolen. Det hadde vært så deilig å få flyttet og fått det stabilt før skolestart.

Så vi har brukt 7 år og gledet oss villt til vi skulle komme til dette punktet. Endelig være gjeldsfri og få muligheten til å søke om boliglån.. etablere oss og skape en trygg og sikker hverdag. Men i stedet må vi begynne å spare på nytt, og vente i et par år til, fordi vi ikke skjenner noen som kan hjelpe oss... huff.. det er ikke lett..

Nå håper jeg virkelig i alle fall at husbanken kan si ja om noen uker. Ellers må vi jo bare pent finne et annet sted å leie for et år eller to til. (Huseieren skal antagelig restaurere hele huset og flytte inn selv til høsten..)

Beklager... måtte bare lufte litt boligfrustrasjon... Det er greit for dere å gjøre sånn her ->
    Under prøvebehandling med Levaxin. Sekundær hypotyreose.
    Dagbok

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard Sv: Vanskelig å etablere seg i dag gitt...

Har dere prøvd å kontakte kommunen direkte--ikke sosialkontoret- prøv teknisk etat, og evnt. videre derfra.
    Kommunene har et beløp til disposisjon for å hjelpe dem som skal etablere seg for første gang. Jeg tror dette også er midler fra Husbanken, men det er kommunene som disponerer det. Dette er noe annet enn de vanlige Husbanklån.
    Dette var iallfall en ordning for noen år siden.
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    171

Standard Sv: Vanskelig å etablere seg i dag gitt...

Sosialen har vi ikke kontakt med lenger.. det var for 7 år siden det.. Mulig jeg har ordlagt meg veldig feil her i "stresset" mitt..

Vi leverte søknad til husbanken her for 2 dager siden. Men fikk opplyst at det var en måneds behandlingstid og at det er vanskelig å få penger derifra. Husbankens startlån blir disponert av kommunen. Jeg hentet i alle fall søknadspapirene på rådhuset ;)

Nå kommer jo vi til å klare oss uansett. For vi har mulighet til å spare et par år. Men kunne ønske at barna mine begynte på skole og kunne fullføre årene der. Er så kjedelig å flytte hele tiden. Siden ungene kom til verden har jeg allerede flyttet 4 ganger. Har ikke lyst og ende opp med å flytte 5-6 ganger før vi finner vårt eget som vi kan bo i resten av oppveksten deres. Jeg hadde selv en stabil oppvekst og det er mitt største ønske for barna mine..

Syntes veldig synd på de som ikke har mulighet til å spare. For leieprisene i dag er jo helt horible. Selv betaler vi 8000kr i måneden.. og det er nok for å leie syntes jeg. En venninne av meg leier en leilighet for 10 000kr.. og det var alt hun fikk tak i.. Så det er ikke lett i dag. Syntes synd på de som er 18-19 år nå og skal ut å finne seg hybel.. til og med det koster jo 5-6 tusen i dag.. I alle fall her jeg bor..
    Under prøvebehandling med Levaxin. Sekundær hypotyreose.
    Dagbok

Lignende tråder

1. Der ble det for tøft gitt.. oppsagt!
    Av lissi32 i forumet På jobb med lavt / høyt stoffskifte
    Svar: 18
    Siste melding: 17-04-08, 22:49
  2. skal på sovelaboratoriet jeg gitt
    Av heisann i forumet Søvn
    Svar: 2
    Siste melding: 16-05-06, 20:36
  3. Vanskelig å bli gravid?
    Av Ruth i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet