Viser søkeresultater 1 til 10 av 44
Hybrid View
-
04-02-10, 16:43 #1
Sv: Liten effekt av medisiner?
Mener du så, n`Finn, at man bør afstå fra prøvebehandlinger? Sorry spørgsmål gentages, men det er fortsat lidt uklart.... Mig bekendt har prøvebehandlinger været et af de vigtigste kliniske diagnose-værktøjer før TSH-prøven var opfundet og før det syntetiske levothyroxin var opfundet. Jeg mener ikke nogen dengang har beskrevet kirtelatrofi som risiko ved prøvebehandlinger.
Kan det hænge sammen med, at den gang prøvebehandlede man udelukkende med desiccated thyroid?
Denne liste må ligge under en anden overskrift end sekundære prøver, fordi søgningen har kun fundet 5 tråde, og resultatet kan ses her og her.
Vi leder videre....
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
04-02-10, 18:31 #2
Neida - prøvebehandling er viktig !
På et tidspunkt i diagnosen hvor det kan gi noen svar er det jo u-vurderlig.
Atrofi med årsak i inntak av hormoner vil ikke bli alvorlig før dosen er høy og kan undertrykke TSH i mange måneder.
Så mener jeg jo også, at man ikke ukritisk kan prøvebehandle.
Det er jo klart at en som mangler hormoner vil ha positiv effekt av en prøvebehandling.
Hvis så denne behandling kommer istedenfor, altså erstatter en målrettet innsats for å finne årsaken, mener jeg det er direkte galskap.
Altså, man kan ikke ut fra en positiv effekt av en prøvebehandling fastslå at man trenger tilleggshormoner.
Det kan være andre årsaker til det lave hormontall.
Jeg mener man i de tilfeller kroppen ikke genererer antistoffer, bør man være åpen for andre årsaker enn feil i selve produksjonssystemet.
Så er det jo noen ganger at prøvebehandlingen ikke gir effekt - det bør være en meget viktig opplysning i feilsøkningen, og kunne lede denne i retninger utenfor det vanlige, men som kan føre frem.
Man får jo masse opplysning om hvor sjeldent feks. celleresistens er - av dem som ikke vet hvordan man skal finne det ut.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
04-02-10, 18:59 #3
Hei og god aften godtfolk

hmmm, mange ting å tenke på her gitt. Jeg har altså takket ja til prøvebehandling, igangsatt på kun symptomer og sekundære prøver som er avvikende fra referanseverdier. Herunder, for lav b12, høy homocystein, høy kolesterol og for lav d3. Med mine prøvesvar forstår jeg det slik av legen mistenkte subklinisk hypothyreose.
Etter en ganske lang periode med tilskudd av Levaxin og Liothyronin i moderate doser, store mengder d3 tilskudd, b-komplex og trio-be er altså min helsesituasjon ikke bedret. Tvert imot føler jeg meg dårligere, trøttere, har mer smerter i muskler og ledd og har fremdeles de samme sterke menstruasjonsblødnninger, det eneste som har bedret seg er at jeg ikke lenger har like ofte synsforstyrrelser som tidligere, så jo noe positivt har jo kommet ut av prøvebehandlingen.
Jeg har etter bare kort tid med økning av levaxinmengden fått høyere puls, kun etter tre dager, og jeg vet ikke om det er mulig at kroppen påvirkes av hormonene så raskt. For min del kjennes det ut som om kroppen min ikke tåler hormontilskuddet i det hele tatt.
Jeg kan overhode ikke forstå hvorfor kroppen reagerer slik, og kan noen av dere svare på en lettfattet måte hva min T3 verdi på rundt 6 og reverse T3 på 0.39 egentlig indikerer om hvordan kroppen nyttegjør seg medisinene jeg tar? T4 har altså sunket fra 14 til 11 i prøveperioden......burde jeg forvente at økningen i T3 burde få meg til å føle bedring av noen symptomer med subklinisk hypothereose????? legger også til at min SHGB har økt i behandlingsperioden fra 40 til 44, kolestrolet har økt med 0,2, homosysteinet har økt med 0.9.
takk for engasjementet....jeg føler ikke at jeg har gjort noe galt ved å takke ja til prøvebehandlingen, men når den ikke har hjulpet til nå må jeg jo si at jeg begynner å tvile på om denne behandlingen virkelig er noe for meg....
fint å ha noen som kan mer om dette enn meg, for jeg er helt på ukjent mark her..
mvh bentedermegFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
04-02-10, 20:15 #4
Ja, det er mange ting å tenke på - ellers kan man glippe.....
Man leker ikke med hormoner (hor mon = den bestemmende) så de er myndige enten de er egne på villspor eller tilførte.
Nå oppdager jeg at du skriver lav D3 - det i seg selv er jo et helt kapittel.
Og jeg mener det kan være årsaken til stoffskiftesymptomer og lave måleverdier.
Så er D3, og virkemåten meget dårlig kjent blandt leger. Det er ikke så lenge siden man trodde det var gift, så det finnes mye reservasjon.
Og virkemåten er også dårlig kjent.
Hva er feks. "vårslapphet?"
Forklaring på fenomenet gis som for lav C-vitamin, omtrent som vi fremdeles lever i en tid der de første appelsiner lander i butikkene om våren og DE får skylda.
Hvis man er lav på D-vitamin (prøven S-OH-25 D3) får noen lave stoffskiftemålinger.
Så begynner man (dessverre bare noen) å spise D3 i store mengder, for det skal (det være ifølge vedtatte normer) store mengder til. (store mengder er 5 til 10 ganger den vedtatte norm på 10µg/dag)
Og hva skjer ? Jo - man blir slapp. Vårslapp, akkurat som man blir når sola får noen minutter på bar hud om våren.
Men, når du slutter med inntak av D-vitamin vender vitaliteten tilbake.
Som den gjør om våren.
Og stoffskifteverdiene bedres.....i de tilfeller disse er berørt.
Joda Bente, man skal for (F...) forlange at den behandling man utsettes for skal virke. Eventuell prøvebehandling skal også føre til resultater i en feilsøkingsprosess.
Spør - og grav, er mitt råd.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
04-02-10, 20:26 #5
hmmmm nFinn,,,,,så hvis jeg slutter å ta d3 tilskudd nå så kan det være at stoffskiftet fungerer bedre????
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
04-02-10, 21:36 #6
Vel - det tar laaang tid å opparbeide et stort nok lager når dette først er blitt for lite. Særlig med piller - sol går mye fortere, så hvis du finner noe så si fra da

Det er ikke tilrådlig å slutte med D-tilskudd før du er sikker på at du har nok - og det betyr ikke bare mitt i normalområdet - når man er i denne årstiden.
Og - disse erfaringene er jo mine da - noe som er slik jeg opplever dem. I blanding mad min forstyåelse av hva jeg har lest.
Ikke sikkert alle har det slik .......
Du vet det med den derre saltklypa Bente
Sjekk alt du leser - og hører !
D-vitamin har en meget omfattende og dårlig kartlagt funksjon i kroppen.
Det finnes mange berettelser om dets fortreffelighet og nødvendighet som er lett søkbare. Lite på Norsk - vi ligger langt etter, selv om vi som klorer oss fast på et isflak i vintermørket burde vel vært å finne blandt de mere avantgarde ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
06-02-10, 09:20 #7
Jeg har lest litt rundt omkring på nettet og funnet ut at det nok slett ikke er så unormalt at T4 synker når man får kombinasjonsbehandling, da behandler man det med å øke levaxindosen akkurat slik som legen har gjort med meg....
Men hjertebanken jeg får av lioen er fremdeles der da, jeg holdt opp å ta tablettene i et par dager, skal prøve forsiktig igjen i dag.
Noen andre som har erfaring med synkende T4 på kombibehandling ???? innspill her mottas med takkFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
Lignende tråder
-
Trijodtyronin (T3) har en gunstig effekt i hjernen
Av Anisa i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 0Siste melding: 29-08-09, 10:09 -
For den som vil ta seg en liten dans
Av Sonja Midtlien i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 0Siste melding: 16-11-08, 20:37 -
effekt av Neo mercazole?
Av april i forumet Høyt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 23-05-08, 07:55 -
Etter 5 uker på levaxin er ting stort sett som det har vært tidligere
Av JS i forumet Lavt stoffskifteSvar: 55Siste melding: 06-01-08, 10:28 -
Effekt av Armour
Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 15Siste melding: 14-06-06, 11:43

Svar med sitat
Bokmerker