Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Ja, jeg ved at denne kost er "binyrevenlig" fordi for hver gang man spiser sukkerholdig kost - tvinges binyrerne til at udsondre 6 gange MERE cortisol end når man spiser kost uden sukker. Til forberedelse til forbrænding af de øvrige hurtige kulhydrater, tvinges binyrerne til at udsondre 3 gange mere cortisol, end når man spiser kost med afbalanceret indhold af langsomme kulhydrater, proteiner og kostfedt.

Salt er det stof uden hvilket binyrerne dør dvs. hvis kroppen fik tilført 0-salt, ville binyrerne dø væk. Saltfattig kosthold ødelægger binyrerne, selv om det sker langsomt.

C-vitaminet er det vitamin, binyrerne forbruger mest af, af alle kroppens andre organer/kirtler. Faktisk halvdelen af binyrerne består af et C-vitamin-lager, mens den halvdel består af et kolesterol-lager, binyrerne producerer cortisol, aldosteron, adrenalin, DHEA + en del andre hormoner af. Så er der de hormondannende celler + bindevæv tilbage.

Det er en virkelig gådefuld kirtel og af alle andre kirtler er det binyrerne, der altid melder tilbage med "taknemmelighed" for enhver form for nyttig support. Jeg er derfor meget glad for, at dine binyrer allerede "svarer igen" på den gode måde.

Selvfølgelig bryr jeg mig! Du, jeg og andre er jo stort set alle i samme båd. Og vi skal nok holde os flydende med fælles hjælp.
Hei,

Takk for et nyttig svar Er det andre ting, enn de du har nevnt, som en kan gjøre for å hjelpe binyrene uten å bruke hydrokortison? Er det andre tinge en kan gjøre selv uten legehjelp?