Side 2 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 44
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Liten effekt av medisiner?

Sitat Opprinnelig skrevet av bentedermeg Vis post
    En sånn prøve har jeg ikke tatt.....jeg har hatt sterke smerter under costalbuen på den ene siden den siste måneden......håper ikke det er smerter fra binyrene.........kan det være farlig å ta medisinene hvis binyrene ikke fungerer som de skal???
    Nej, nej

Binyreinsufficiens gør ikke ondt! Det er heller ikke "farligt" at tage mediciner ved underfunktion af binyrerne. De vil bare ikke virke (medicinerne) godt nok eller optimalt + de vil evt. "udmatte" binyrerne endnu mere. Men man dør ikke af det. Ikke af binyretræthed.

Start først med se på læsestoffet og du vil opdage mangt og meget, lige så (positivt) overraskende for dig, som det var for os. Der er mange her, hvis behandling først begyndte at virke, når de tilføjede binyrestøtte til. Det er meget positivt. Og du vil også opdage, at man selv kan gøre en masse for at understøtte sine binyrer. Eller få behandling for det, selv om der er langt imellem læger, der magter denne faglige indsigt. Men det er mit indtryk, at når man først har fået besked - er binyrerne nemmere at passe, end en syg skjoldbruskkirtel - så fat mod. Denne viden kan du kun få bedre af, og så er den fuldstændig "ufarlig" at lære om.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2010
    Meldinger
    20

Standard Sv: Liten effekt av medisiner?

Fastlegen min samarbeider med en endokrinolog, de deler kontor hehe, så jeg tror ikke dette er et tilfelle der fastlegen min går ut av sitt kompetanseområde og eksperimenterer med meg, men har likevel ikke hørt noe om noen spyttprøver.....

Jeg ble litt engstelig når jeg gikk inn her http://home.online.no/~meretlun/binyrer.htm og leste, for jeg har alle symptomene på stressede binyrer...

Jeg tok en sånn døgnoppsamlings urinprøve som visstnok skulle si noe om funksjonen tror jeg, men den er altså ikke god nok???

Kan smertene jeg har tyde på binyrer...?

Jeg reagerer jo på medisinene med høy puls....selv om T4 ikke øker.....
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Feb 2010
    Meldinger
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Nej, nej

Binyreinsufficiens gør ikke ondt! Det er heller ikke "farligt" at tage mediciner ved underfunktion af binyrerne. De vil bare ikke virke (medicinerne) godt nok eller optimalt + de vil evt. "udmatte" binyrerne endnu mere. Men man dør ikke af det. Ikke af binyretræthed.
    hehe, beklager min uvitenhet Anisa Jeg skal lese mer om det, likevel øker jeg levaxinmengden fra i morgen.

Takk for tipset

mvh bentedermeg
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av bentedermeg Vis post
    hehe, beklager min uvitenhet Anisa Jeg skal lese mer om det, likevel øker jeg levaxinmengden fra i morgen.

Takk for tipset
    Uvidende har vi alle sammen været før. Intet at beklage.

Du kan få endnu et "tips". Det skrev jeg til Siriusen i tråden Influensa vaksiner og lavt stoffskifte om noget helt andet...
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Jeg spurgte fordi jeg ville slet ikke blive overrasket, hvis denne tur har kørt dine binyrer helt flade. Prøv at cutte sukkeret helt ud, 100%. Også de hurtige kulhydrater (det er IKKE et lusket forsøg på at lokke dig på lavkarbo), der jo bliver til glukose i blodet meget hurtig efter indtagelsen. Kosten må IKKE være fedtfattig. Spar ikke på salt dvs. brug lige så meget/lidt salt du har lyst til, hverken mere eller mindre. Hvis du tage et saltkrystal på tungen og har lyst til at beholde det i munden - har du brug for salt. Og så tag 2 x 1000 mg C-vitamin om dagen. Gør det i en uge, eller to (hvis du kan) og se om der sker noget når tiden er gået.

Det er ikke et behandlingsforslag. Det er en test. Får du blot en smule bedre (på lidt anderledes måde end du plejer) efter den uge (gerne to, sikrere konklussion), er det dine binyrer som slider med at komme sig efter squalene-tilskuddet fra vaccinen. Og så snakker vi alle bare videre senere om, hvordan hjælpes dine binyrer bedst i fremtiden. Man kan nå et pænt stykke selv uden hydrocortison til at begynde med. I givet fald kan man altid tage det op med sin læge senere. Men det styrker een selv bedst, først selv at teste og se om der kommer en reaktion fra binyrene. Jeg tror den vil komme. Håber du gider overveje, Siriusen
    Hvis du vil sætte dig selv på denne hjemmelavede "test" og hvis du får det lidt/meget bedre efter nogle dage - fortsæt tiden ud, i helst to uger mindst (jo længere jo bedre) og du vil kunne konstatere om dine binyrer "svarer" med bedre velbefindende i resten af kroppen. Det kan vise sig på mange måder inkl. bedre virkning af medicinerne. Du har intet at miste og alt at vinde ved at teste på denne måde. Jeg håber du vil give den en helhjertet chance.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Sånne fastleger gror ikke på trær Bente.
    Det er jo fint med så tett kontakt til spesialist, og bør jo absolutt betrygge.

Jeg har nå likevel merket meg noen utsagn, som behandlingen vel har gitt deg ?
    Ett er "Binyrene mine er det ikke noe galt med, fastlegen min har sjekket alt."

En sånn sjekk foregår idag ved at man får med seg et sett med vatt-tamponger hjem. Disse skal det tygges litt på til faste tider en dag, så skal de leveres til analyse.
    Hvis dette gir mistanke om noe, kan man ta en synsactentest, som foregår ved at det blir montert en venflo på håndbaken og det blir innsprøytet ACTH (det er hjernens styringshormon til binyrene) Noe senere blir det målt hvordan binyrene responderer.
    Dette er sykehusjobb som trenger nærhet til analyseinstrumenter.

Døgnurinoppsamling gir beskjed om døgnutskillelsen av fritt hormon.
    Den er viktig, men det viktigste er nok at døgnvariasjonen og ATCH-respons er korrekt.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2010
    Meldinger
    20

Takk for oppklaringen nFinn Jeg trodde seriøst at den døgnoppsamlingsprøven av urin skulle kunne avdekke binyreproblemer, det var det jeg fikk informasjon om, men jeg skal nevne det for legen så snart jeg har en anledning.....

Så langt ser det jo ut som at jeg har mange symptomer på binyreinsuffisiens og da må det vel være verdt å undersøke, men bruker endokrinologene i Norge den tampongtesten??? Jeg har ikke hørt om noen andre med stoffskifteproblemer som har tatt den heller...har dere tatt den??

MVH bentedermeg

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg har tatt den, Bente. Jeg har lave kortisolverdier, og lav DHEA. I følge Rufus skal det være mulig å få en gratis spyttprøvetest av kortisol via Aker. Eller små du betale 14-1600 kr selv. Jeg går nå på hydrokortisontabletter, og er mye bedre. Jeg ble raskt veldig dårlig i løpet av få måneder. Men det tar nok en stund før jeg er i full vigør. Du kan lese langt og lenge om meg, pluss noen andre med samme problemer i denne tråden
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    I følge Rufus skal det være mulig å få en gratis spyttprøvetest av kortisol via Aker.
    I toppen af forummet Binyrer ligger en tråd under "Vigtig": Norsk Legeforeningen om spyttprøver til kortisolmåling. Men Ruth... jeg tror at de spyttprøver der rekvireres på Aker måler kortisol kun 2 gange i døgnet, så hvor effektivt det er er ikke til at vide med sikkerhed, når der skal fastslås døgnvariationen.

Bente På forsiden af forummet, i boksen "Stoffskifte kunnskap" til venstre - under "TESTS" findes en masse links til forskellige teststeder, hvor der udføres de rette binyreprøve (af typen vi har behov for).

Der kan du også finde beskrivelser af spytprøver til brug for underdiagnosen "binyreinsufficiens", f.eks. denne: Adrenocortex Stress Profile, hvor du til højre kan klikke på detaljeret info om denne test. Bare så du ved hvad vi behøver.

Medlem siden
    Feb 2010
    Meldinger
    20

Takk igjen for gode tips og råd.
    Har tenkt litt her og lurer jo litt.....finnes det andre årsaker til at min t4 ikke stiger når tsh går ned under behandlingen? Kan det være at forsøket ikke fungerer fordi jeg egentlig ikke trenger hormontilskuddet? Eller vil T4 øke hos de som egentlig ikke trenger medisinene også?

Synes pulsen er veldig høy allerede jeg, mulig det er psykisk men det virker som om jeg tolererer økningen i Levaxin dårlig..en hvilepuls på 90 er vel høyt når T4 har sunket, hvis jeg var overdosert ville ikke da T4 ha steget samtidig som pulsen ble høy??

Tusen spørsmål surrer rundt i hodet mit og der er det faktisk bare to små celler som slåss med hverandre fra før,og nå er jeg redd den ene kan komme til å skade den andre så den andre blir alene igjen :(

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Kjenner igjen den med de to grå der.....
    Får håpe de kollliderer litt en gang iblandt da

Hvilepuls er jo så individuell og relativ til kroppens kondisjonsnivå.
    Hvis jeg hadde 90 hadde hjertet hoppa ut tror jeg.

Likevel 90 er mye - er det tatt liggende om morgenen ? Godt tips er å gjøre det noen morgener å skrive på kalenderen....

Pulsen styres jo av binyrebarkens hormoner, men disse er jo påvirket av det stoffskiftenivå stoffskiftehormonene i kroppen gir grunnlag for.
    Høy hvilepuls kan altså bety mye stoffskiftehormoner i blodet, men kan også være isolert til at binyrebarken av en eller annen grunn produserer for mye.

".....finnes det andre årsaker til at min t4 ikke stiger når tsh går ned under behandlingen?"
    ja - det gjør det jo, og det gjør det vanskelig å spekulere i årsaken.
    Feks.hvort mye bidrar kjertelen og hvor mye reduseres bidraget ved stoffskiftehormondosen ?

Hvis en frisk person tar en daglig dose Levaxin, vil det jo bli for mye i blodet og kjertelen reduserer sin egen produksjon slik at det totale blir riktig.
    Måten det gjøres på er at TSH blir null, og kryper ikke opp igjen før den syns kroppen trenger påfyll av stoffskiftehormoner.
    TSH regulerer kjertlens tilgang på Jod. Uten jod kan ikke kjertelen produsere noe.

"Kan det være at forsøket ikke fungerer fordi jeg egentlig ikke trenger hormontilskuddet?"
    Det låter ikke sansynlig. Alt du spiser havner jo i blodet - også stoffskiftehormoner. Også om du trenger dem eller ikke.

Det var litt synsing fra meg da, Bente.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 2 av 5 Først 12345 Siste

Lignende tråder

1. Trijodtyronin (T3) har en gunstig effekt i hjernen
    Av Anisa i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 0
    Siste melding: 29-08-09, 10:09
  2. For den som vil ta seg en liten dans
    Av Sonja Midtlien i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 0
    Siste melding: 16-11-08, 20:37
  3. effekt av Neo mercazole?
    Av april i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 23-05-08, 07:55
  4. Svar: 55
    Siste melding: 06-01-08, 10:28