Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Threaded View
-
02-02-10, 16:21 #5
Sv: Prøvesvar- noen som vil kommentere litt?
Viktig som drift sier her.
Blodprøver kan ikke "frikjenne" - de kan ikke friskmelde deg.
Man kan ha et normal mengde stoffskiftehormoner i blodet, men likevel ha stoffskifteproblemer.
Slike blodprøver skal hjelpe i diagnosen.
Altså : Den kliniske undersøkelsen er viktigst - dine symptomer og din sykehistorie (anamnese).
Så kan man ta noen blodprøver og de fleste ganger kan man få spor å gå etter der, men ikke alltid.
Og det er ikke så lett å se spor etter stoffskiftesykdom i de blodprøvene du har oppgitt her.
fritt T4 er stoffskiftehormonlageret.
Det er gjerne det man kan se mest etter. Er dette for lavt er saken grei - da har du stoffskifteproblemer. Men er det normalt eller høyt kan man ikke derav slutte at alt er bra !
Og det er dessverre ganske utbrett at man får vite at alt er iorden hvis dette er sånn nogenlunde.
Du oppgir sånn 13-15, og det kan være for lavt FOR DEG (men også ok)
Hvis du har vært vant til å ha feks 20, har du for lavt stoffskifte med 15 - og det vil være symptomdannende for deg.
Prøven sier ikke noe om hvorfor.
90% av de som får lavt stoffskifte får dette fordi kjertelen blir angrepet av immunforsvaret. Om det er tilfellet, går kjertelen en langsom "død" i møte.
I den tiden vil fT4 bli lavere og lavere, og du vil få det verre og verre. Prøvene kan jo tydes i den retning.
Om så er tilfelle, vil prøver som S-anti-TPO avsløre det.
Men, lav fT4 kan også årsakes i andre forhold.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Kan jeg ha lavt stoffskifte problemer om prøvene mine er helt fine?
Av Lucky i forumet DagbokerSvar: 16Siste melding: 25-06-14, 15:44 -
Jeg har "alle" symptomer på lavt stoffskifte, men legen sier prøvene mine er bra.
Av tussemaja i forumet Lavt stoffskifteSvar: 82Siste melding: 11-02-12, 15:08 -
Mine stoffskifteprøver - er de normale?
Av MissD i forumet Normalverdiene?Svar: 3Siste melding: 18-05-11, 18:37 -
Var hos legen igjen i dag med de vonde øynene mine.
Av Oslofia i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdommeSvar: 11Siste melding: 15-03-10, 21:25 -
Huff så oppgitt man kan bli! Blodprøvene mine plutselig er fine
Av Anne Ma i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 38Siste melding: 21-06-07, 01:16

Svar med sitat
Bokmerker