Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
Hybrid View
-
28-01-10, 10:04 #1
Sv: Pakningsvedlegget til Erfa? Om dosering.
Om Grain.
Det er en gammel Engelsk vektenhet som egentlig ble benyttet til å veie krutt - og det gjøres fremdeles.
Men her er det vårt "krutt" vi snakker om.....
Vekten er 1/7000 pund, altså 0,06485714 gram (64,85mG)
Denne vekten er omdefinert - i gamle dager var 1Grain det samme som et byggkorn veide. (barley-grain)
Og gammel dame er vond å benne, så det er endel superkonservativisme der ute - det vanlige idag er at 1Grain er mellom 60 og 65 mG.
Det betyr egentlig ikke noe hva tablettvekten er.
Det er oppgitt hvor mange microgram (µG) av innholdsstoffene T4 og T3, og vi bør bruke dette i doseringen.
Armour inneholder feks. 38µGT4 + 9µGT3 pr. Grain. Og de oppgir Grain til å være 60mG.
RLC sitt produkt inneholder samme mengde virkestoff pr. Grain, men oppgir et Grain til å være 65mG.
Så her betyr ikke dette noe om vi holder oss til Grain.
ERFA oppgir 35µGT4 + 8µGT3 for sin tablet.
Uansett hva den veier, så er aktivumet 8% mindre pr. Grain enn de andre - noe som er så lite at vi nok ikke trenger å regne med det.
Det er innholdet av de aktive stoffer vi får i oss som teller.
Altså de som trenger gjennom tarmveggen.
For Levaxin har man beregnet dette til i beste fall å være 80%. Det varierer sterkt med tarminnholdet.
Jeg har lest flere steder at T4 i Tyroidene tas bedre opp og ikke er så avhengige av tarminnholdet. Men noen studier har jeg ikke sett.
T3 tas alltid opp 100% uavhengig av tarminnholdet, og Liothyronin kan med fordel tas til mat.
Og 8% lavere aktive stoffer kan godt oppveies av at fyllstoffene gir et bedre tarmopptak.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
28-01-10, 11:01 #2
Anisa skriver at 125 mg ERFA thyroid er 1 grain.
Jeg får fortsatt ikke dette til å stemme med hvor mye jeg skal ta.
For å få 3 grain skal jeg ta 3 stk. 125 mg ERFA?
Jeg trodde 3 grain var 1 3/4 tablett? (ca.)
ERFA har ikke "større" tabletter enn 125 mg. Er det ikke litt rart at den største bare er på 1 grain?
-
28-01-10, 11:17 #3
Du har ERFA i 2Grains styrke. (pr. tablett)
ERFA regner 1Grain til å være 62,5mG.
1+1/2 tablett vil gi deg 3Grain, som inneholder 105µgT4 + 24µgT3.
Noe som er en dose som er i nærheten av hva mange bruker.
Ække lett dette camomilla.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-03-10, 18:36 #4
Jeg prøver å henge med så godt jeg kan. Tilsvarer Erfas 125 mg 125 mg Levaxin?
Vilje
-
26-03-10, 19:01 #5
Nei.
Men for å bidra til den allmenne forvirring :
Først så er det forekjellige målestokker ute å går her.
Milligram forkortes mg og er ett tusendels gram.
Mikrogram forkortes µg og er et milliontedels gram.
Grain er en gammel vektenhet som ble benyttet på krutt.
Og dette er jo våres krutt
Man vet ikke nøyaktig hvor mye det var, men dagens bruk varierer mellom 60 og 65 milligram pr.Grain.
Og dette er jo bare tablettvekten.
Den oppgis jo ikke for Levaxin, der oppgis innholdet i mikrogram T4.
ERFA inneholder jo mer enn kun T4 (heldigvis), så en må ta med effekten av de andre også - og vi reagerer ulikt på disse, så utregning er KUN et anslag.
Men regner at bare en av fire T4 blir til T3.
Så derfor :
ERFA inneholder pr.Grain : 8µgT3 x4=32 + 35µgT4 som en kan regne tilsvarer 77µgT4 i Levaxin.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
01-08-10, 10:47 #6
-
01-08-10, 11:41 #7
Jo, Grain er ikke utgått på dato - ikke helt.
Så stopper jeg noen ganger å skrive mitt i et tema, antagelig fordi jeg ikke tenker over at det finnes mer til temaet.
Og det gjør det jo i det forrige innlegget, og det at det mangler fører til mange misforståelser.
Det er faktisk ganske vanlig at behandlere regner slik :
"Man regner at bare en av fire T4 blir til T3.
Så derfor :
ERFA inneholder pr.Grain : 8µgT3 x4=32 + 35µgT4 som en kan regne tilsvarer 77µgT4 i Levaxin. "
Og så utdyper man ikke resten.......
For dette er et hypotetisk regnestykke som ikke har noen som helst anvendelse - hva skal man bruke det regnestykket til ?
Regnestykket ser bra ut på papiret, og er således korrekt - men.....
Man får jo ikke tilskudd til sitt T4-lager av T3.
Og det er meget viktig at T4-lageret er stort nok til å produsere nok T3.
Og det er kun tablettens 35µgT4 som beriker T4-lageret og som direkte reflekteres i blodprøven fritt T4.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
28-01-10, 11:36 #8
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
De har fått Erfa på Apotek1!!!!!
Av Lillepus88 i forumet Mangel på Thyroid-medisinerSvar: 29Siste melding: 11-03-10, 18:15 -
Hjelp! Dosering av Erfa overgang fra Armour
Av Siven i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 5Siste melding: 08-12-09, 15:59 -
Hvor kjøpe ERFA thyroid
Av Hansen i forumet Mangel på Thyroid-medisinerSvar: 27Siste melding: 22-11-09, 14:05

Svar med sitat

Bokmerker