Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
-
21-01-10, 09:45 #1
Et lille håb for danske stofskifte-patienter?
Et lillebitte håb for danske stofskifte-patienter, måske....?

Spirituelt Orienterede Læger i Danmark
- et interesse-netværk for læger
Baggrund:
I Danmark har vi en stærk kultur indenfor lægeverdenen. Dette bevirker at medlemmer af den danske lægestand nyder godt af en solid støtte via denne stærke kultur. Dette giver på mange måder en stor tryghed. Denne kultur omfatter både behandlings-kultur, ”paradigme-kultur” samt kultur for kollegialitet og pleje af interesser og specialer. Imidlertid giver denne stærke kultur også udfordringer i form af meget stor inerti (inerti = at holde fast i det gammelkendte (træghed)/red.), når det handler om implementering af nye paradigmer og f.eks. behandlingsmetoder til trods for omfattende ny (såvel som gammel!) forskning i ikke etablerede metoder. Kulturen rummer flere tabuer:
- Spiritualitet (for lægerne selv såvel som patienterne).
- Holisme og selvhelbredende kræfter.
- Komplementær behandling, derunder f.eks. anvendelse af vitaminer, mineraler og kosttilskud eller forskellige selv-helingsteknikker som en væsentlig del af behandlingen.
Populært sagt: Disse emner duer ikke, når der er mere end én læge til stede... MEN!!
Der er dog gryende opbrud i kulturen, nogle læger går andre veje og stiller efterhånden spørgsmålstegn ved etablerede normer, og anvender nye koncepter og paradigmer. Der findes flere og flere læger, der rummer alle disse spørgsmål indeni, men som fortsat lever og arbejder indenfor rammerne af den etablerede kultur og ”lider” ved denne modsætning. Det kan være en kraftig manifestation at gå imod den etablerede lægekultur, det kan ryste i grundvolden, også ens egen! Derfor er der brug for støtte fra en ny kultur.
Dette interesse-netværk er for alle læger, der ærligt undersøger eller ønsker at undersøge nye koncepter og muligheder for sundhed, behandling, opnåelse af helhed og indre fred både for sig selv – og for klienter, pårørende eller patienter. Det er for de læger, der – som patienterne ofte gør – tænker: ”Der må være noget mere...”.
Det er et forum hvori det er tiltænkt, at medlemmerne kan ytre sig trygt i en ny kultur der baseres på accept af forskellighed, nytænkning, gensidig støtte og inspiration. Således en nærende kultur der kan give den enkelte læge bedre muligheder for at øge ”frirummet” til de inderste tanker, øge energien og for at gøre op med følelsen af ”Palle alene i læge-verdenen”.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
21-01-10, 10:04 #2
Sv: Et lille håb for danske stofskifte-patienter?
Dagens Medicin har offentliggjort en artikel om dette nye netværk: Spirituelle læger samler sig i netværk og der er allerede indløbet "opmuntrende" kommentarer fra lægekolleger udenfor netværket....
"Jeg mener ikke, at det nye selskab skal opfordre deres medlemmer til at forvirre patienter med uvidenskabelige postulater, der virker forvrænget sandfærdige, hvis lægen påstår at disse specifikke tryllemekanismer gør sig gældende i patientens sygdomsforløb."
"Hvis læger anbefaler udokumenteret behandling mod medicinske lidelser, hvordan er de så stillet juridisk? (kvaksalveri kan straffes med fængsel)"
"Mit nytårsønske er, at alternative behandlere opbygger en større nysgerrighed over for den videnskabelige metode og de fremragende argumenter, der forklarer hvorfor deres lort ikke virker."
"Det er blandt alternative behandlere at der kommer skråsikre udsagn om virkningsmekanismer og er total mangel på ydmyghed. det værste er, at de tjener deres løn på at fejlbehandle syge mennesker. og de er de første til at nikke med hovedet på skrå og kritisere de videnskabeligt uddannede."
"At 22 læger slutter sig sammen i en lille forening der hylder "det spirituelle" er jo ikke overraskende når man ser på det samlede antal af læger. Vi har jo også tidligere set kolleger bevæge sig ind i det "spirituelle" med vaginal akupressur og djævle-uddrivelser. Der findes også mange mennesker der er overbevist om at Elvis stadig er i live. Det hele kan vel koges ned til at skelne mellem om man har gode grunde til at tro som man tror eller man har dårlige grunde til at tro som man gør. Desværre er der mange der opgiver deres interlektuelle ærlighed og integritet i deres søgen efter "spiritualitet" og mening med livet."
"Ellers viser de med tydelighed, at de ikke anerkender det fag, som de repræsenterer - og den gerning, de er betalt for at udøve. Ledelsen bør også understrege, at de er imod, at læger arbejder på den måde, som strider mod selve essensen ved faget og det autorisationen giver mandat til. (Sikkerhed for at det er en professionel behandler med lang videnskabelig uddannelse, der bruges til at vejlede om mulig behandling ved medicinske tilstande - og netop ikke en "plattenslager")"
"Personligt er jeg også af den opfattelse, at det sår tvivl om den faglige integritet hos lægen. Hvordan kan man oprigtigt mene, at man går ind for at opnå faglig indsigt ved at udnytte de ressourcekrævende (uddannelses- og forskningsmæssigt) metoder, hvis man samtidig går ind for at anbefale metoder såsom akupunktur."
Læs alle kommentarer til artiklen Spirituelle læger samler sig i netværk• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
21-01-10, 10:16 #3
Sv: Et lille håb for danske stofskifte-patienter?
"Tryllemekanismer"? Sådanne "tryllemekanismer" som vores lægers tyrkertro på at alle med TSH-tal under 10 er raske og alle med TSH-tal over 10 er (først) syge?"Jeg mener ikke, at det nye selskab skal opfordre deres medlemmer til at forvirre patienter med uvidenskabelige postulater, der virker forvrænget sandfærdige, hvis lægen påstår at disse specifikke tryllemekanismer gør sig gældende i patientens sygdomsforløb."
Mit nytårsønske er, at lægerne aflægger deres total mangel på ydmyghed og ophører med at tjene deres løn på at fejlbehandle stofskiftesyge patienter, såfremt behandlingen med syntetisk tryllemidicin har vist sig virkningsløs. De syntetiske tryllemediciner til behandling af stofskiftesygdom udspringende fra skjoldbruskkirtlen har aldrig været dokumenteret videnskabeligt med resultater, der hinsides all tvivl bekræfter de syntetiske stofskifte-lægemidlers fortræffeligheder! Antallet af opgivet (af læger) stofskifte-patienter tæller sit eget tydelige sprog!"Mit nytårsønske er, at alternative behandlere opbygger en større nysgerrighed over for den videnskabelige metode og de fremragende argumenter, der forklarer hvorfor deres lort ikke virker."
Hmm... og det gør måske "rigtige" læger ikke, tjener deres løn, når de tilbyder patienterne halvbehandlinger med virkningsløse lægemidler, "videnskabeligt" bevist af medicinalindustriens salgsmateriale? Hvad med de mange årlige tusinde døsdsfald på danske hospitaler alene forårsaget af skadelige lægemidler, lægefejl eller andre fejl under et hospitalsforløb? Får måske lægerne ikke deres løn, uanset om deres patienter (over)lever eller dør?"Det er blandt alternative behandlere at der kommer skråsikre udsagn om virkningsmekanismer og er total mangel på ydmyghed. det værste er, at de tjener deres løn på at fejlbehandle syge mennesker. og de er de første til at nikke med hovedet på skrå og kritisere de videnskabeligt uddannede."
Hvad angår os selv - patienter med hypothyreose - er, at vi invalideres af en ringe behandling for stofskiftesygdom, fordi skolemedicinske læger baserer deres behandlings-paradigme på den såkaldte medicinske evidens. Det betyder, at alt der findes "evidens" for eksisterer, mens alt, der ikke er bekræftet af "evidens" - findes ikke! Det er derfor, at vores symptomer bliver ignoreret og TSH-tallet afgør om vi behandles eller ikke, eller om vi behandles nok eller underbehandles....
Trods arrogante påstande om det modsatte er sandheden nemlig, at de krav til "evidens" den konventionelle medicin gerne må slippe for - den alternative (inkl. komplementær- og orthomolekylær) medicin, med djævlens vold og magt kræves bevist af "evidens baseret" forskning. Hvad det er værd har jeg skrevet om i tråden: Edzard Ernst gør op med alternativ behandling.• Tak for at du læste mit indlæg.
Lignende tråder
-
Nogen, der kender de danske privatlæger - Bruce P Kyle og Knut Flytlie?
Av ayla i forumet Lavt stoffskifteSvar: 17Siste melding: 16-03-13, 05:39 -
Den danske dobbelblindstudien er ferdig (T4 + T3)
Av nora i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 4Siste melding: 02-10-09, 10:00 -
Dagens lille slanketips
Av Stina i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 76Siste melding: 29-03-08, 01:06 -
om lille meg
Av Reven i forumet PresentasjonerSvar: 7Siste melding: 15-04-07, 15:24 -
LILLE PUSENS SKREKKOPPLEVELSE
Av cathrin i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 2Siste melding: 30-09-06, 22:11
Svar med sitat

Bokmerker