Viser søkeresultater 31 til 34 av 34
-
23-12-09, 11:59 #31
Sv: Fjernelse af den ene thyreoidealap
Det kroppen ikke har bruk for, kvitter den seg med.
Sånn er det også med kjertelen. I første omgang blir kjertelen ødelagt av en betennelseslignende tilstand som gruker noen år på oppgaven.
Så trer kroppens renselsesfunksjon igang, atrofien.
Atrofi er reduksjon (svinn) av celler eller et organ ved tap av substans eller volum. Atrofi er en reversibel justeringsprosess. Atrofi kan være naturlig (fysiologisk), som f.eks. reduksjonen av slimhinnen i livmoren og opphør av menstruasjonsblødning som følge av nedsatt mengde hormoner fra eggstokkene etter klimakteriet. Men atrofi kan også skyldes sykdom eller skade (patologisk). Vanlige årsaker til patologisk atrofi er manglende bruk, nedsatt blodtilførsel eller ernæringssvikt. For eksempel vil muskelceller atrofiere, og muskelkraften nedsettes etter et langt sengeleie eller gipsing av et benbrudd (inaktivitetsatrofi). Ved normal aktivitet vil funksjon og størrelse gjenopprettes. Den motsatte prosessen til atrofi kalles hypertrofi, dvs. økt størrelse av celler eller et organ. Med begrepet atrofi er det underforstått at cellene, vevet eller organet tidligere har vært større. Dersom organet alltid har vært for lite (anlagt for lite), snakker en om hypoplasi.
Altså, hvis man har en frisk kjertel og starter med hormonbehandling, vil kjertelens tilbakedannelse være reversibel.
Hvis den er ødelagt av en betennelse fjernes den.
Man kan få et bilde av dette med ulrtalyd.
Undersøkelsen svarer ofte med at det ikke dannes ekko av kjertelen - den er altså vekk.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
25-12-09, 16:09 #32
svind af kirtlen
Ok Finn, fin forklaring. Så forstår jeg lidt bedre hvad det er der sker med kirtlen.
Bare man dog kendte årsagen til for lavt/for højt stofskifte- hvorfor nu kirtlen over/underproducerer skjoldbruskkirtelhormon!?
Min hund fik diabtes her i sommers, og det viste sig, at årsagen var nogle hormonproducerende cyster i livmoderen.
Dyrlægen anbefalede sterilisation da det hjælper i 50 % af tilfældende. Det har også hjulpet med operationen, da hendes insulindosis har kunnet nedtrappes herefter. Så cysterne har sandsynligvis været årsagen til sukkersygen.
Bare man dog kunne finde årsagen til hormonforstyrrelser, så man kunne behandle årsagen til lidelsen og ikke kun symptomerne.
Så et program i TV her den anden dag "Viden om" på DR2. Meget interessant. Her var man begyndt at "dyrke" nye organer i glas, vha. menneskets stamceller. Jeg tænkte på, mon ikke det kunne lade sig gøre at indoperere en ny skjoldbruskkirtel (feks. en kunstig dyrket skjoldbruskkitel lavet af menneskets egne stamceller, eller en grisekirtel), er der nogle herinde der har hørt om det?
-
25-12-09, 16:29 #33
Man trives ikke med for lavt stofskifte, medmindre noget (andet) er "unormalt". Det er en kendsgerning! Jeg har skrevet til dig, at jeg mener at du burde udredes for mere end "bare" eftervirkningen af operationen, og jeg kan derfor fortsat ikke tillægge mere end jeg allerede har skrevet. Jeg kan ikke rigtig fravige denne "indskydelse" din egen beretning har animeret mig til, idet jeg kan fortsat ikke se (og det kan lægerne heller ikke fordi de ikke leder efter) en "logisk" forklaring på dit hidtidige forløb. Jeg ved bare, at hvis du selv slår dig til tåls med tingene som de er, og de (mangelfulde) forklaringer du får fra lægerne, kommer der ikke skred i tingene nok til at komme nærmere en afklaring.
Rigtig god bedring i det nye år, selv om det nok bliver lidt op ad bakken først.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
07-01-10, 20:14 #34
Hei, jeg kom over denne tråden idag (fikk melding)
Nei, Neo-mercazole er ikke gått ut av handelen! Det er den eneste vi har her i Norge, og det kommer det å være.
Dessuten fins det Propyltiouracil NAF, det betyr at Kragerø tablettproduskjon lager tabletter av et gammelt legemiddel hvor ingen akkurat nå importerer en merkevare. Det er ikke patent på det, og det er ikke lov å reklamere for det. Mulig at det er derfor det blir lite brukt her i Norge, fordi legene ser i en bok som heter Felleskatalogen hvor importøren må betale et femsifret beløp for å få lov til å stå oppført i boka, og legen ser etter i denne.....den boka er ren og skær reklame.
Det fins mange andre medisiner i bruk også, som ikke står i den boka, forresten.
Men tilbake til meldingen om at neo-mercazole ble tatt ut av handelen: Jeg antar at noen i legemiddelsyrelsen har tatt frem kalkulatoren og funnet ut at de kan spare noen få tusen kroner hvert år ved å kreve at legene skriver ut det ikke-markedsførte og upatenterte Propyltiouracil fremfor neo-mercazole. Jeg antar at Glostrup apotek lager tablettene for danske pasienter, eller at danmark får tak i veldig billig propulthiaruzil utenlands.
Vi har ikke utenlandsk propyltiouracil registrert i Norge, fordi det koster så enorme summer å ha ett legemiddel registrert hvert år.
Istedenfor lager man tabletter selv i regi av apotekene, det er jo gammel apotekvare. Apotekfremstilte milder er automatisk godkjente her.
på www.legemiddelsiden.no står det altså listet opp neo-mercazole og Propyltiouracil, se selv. H03B
http://www.legemiddelsiden.no/defaul...=179&IOID=4522
http://www.legemiddelsiden.no/defaul...d=179&IOID=811
Nok om det.
Nå mer om basedow, som heter graves her og på engelsk.
Det er en autoimmun sykdom, og har med antistoffet TRAS å gjøre, hvorav det fins flere typer.
Kjertelen misstar TRAS for TSH, og lager for mye stoffskiftehormon pga tilstedeværelsen av TRAS.
Det er viktig å forstå.
Antithyreodale medisiner senker nettopp TRAS og det var derfor du fungerte på et vis på neo-mercazole.
Når du gikk over til propylthiouacil, var det for lite senking av TRAS, eller at det ikke har den effekten, eller ikke hos deg, eller noe.
Dessuten ahr mange som har TRAS, også anti-TPO som vil over tid ødelegge kjertelen uansett.
Vi her har spekulert i om vi med anti-TPO også burde fått neo-mercazole for å få senket anti-TPO.
(Ikek så gal tanke, fordi man som rutine bruker block-and-replace-metoden, at man tar neo-mercazole, samt at man tar thyroxin samtidig)
Jeg tror det skjedde med deg.
At altså neo-mercazolen senket TRAS og anti-TPO, og på det andre middelet, at det ikek hadde den effekten og at anti-TPO ødela din kjertel ferdig. Kirurgen så det jo selv.
Du kunne godt ha fått fortsatt neo-mercazole på en annen type resept, her i Norge heter det "registreringfritak", altså for alle medisiner som ikke har betalt en femsifret sum per år for å stå oppført i boka....
Her koster det 91 kroner for 100 stk.
Det om TRAS og anti-TPO, det har jeg fra Elaine Moore, som skriver bøker og er selv graves-pasient.
Det kan godt være at du har antistoffer mot binyrene, eller anti-21-OH-antistoffer som angriper binyrene. Det er større sjanse for det når du allerede har en annen autoimmun sykdom.
Fungerer dine parathyreoideae? Gikk ditt kalcium ned mye etter operasjonen? en del pasienter har vedvarende problemer med parathyreoidae etter en slik thyreaideaektomi.
hilsen
nora
Svar med sitat

Bokmerker