Side 3 av 7 Først 1234567 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 65
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    171

Standard Sv: Lavt stoffskifte. Ikke noe poeng å sette igang behandling?

Noen som vet hvorfor mine jernlager er så lave når min ferritin er helt ok? Er ikke jern og ferritin det samme egentlig da? Har prøvd å google frem noen logiske svar, men jeg finner ingenting
    Under prøvebehandling med Levaxin. Sekundær hypotyreose.
    Dagbok

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    120

Se på disse linkene her:

http://www.msa.ahus.no/modules/modul...ds=198a191a285

http://ww2.tidsskriftet.no/tsweb/199919/leder5.html

Var du frisk når du tok prøvene? S-jern er falsk lav ved sykdom. Ferritin er jernlageret ditt, og 147 er veldig bra, jeg har aldri hatt så høyt ferritin på tross av knasking av jern. Ved anemi synker først ferritin, dernest kommer synkende jern, hb og økende transferrin. Som du ser av den ene linken er ikke s-jern av verdi uten transferrin ved anemiutredning. Hemoglobinen din er også fin-fin, så jeg er enig med legene at det ikke er noe galt med jernomsetningen din

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    171

Sitat Opprinnelig skrevet av Fanteri Vis post

Var du frisk når du tok prøvene? S-jern er falsk lav ved sykdom. Ferritin er jernlageret ditt, og 147 er veldig bra, jeg har aldri hatt så høyt ferritin på tross av knasking av jern. Ved anemi synker først ferritin, dernest kommer synkende jern, hb og økende transferrin. Som du ser av den ene linken er ikke s-jern av verdi uten transferrin ved anemiutredning. Hemoglobinen din er også fin-fin, så jeg er enig med legene at det ikke er noe galt med jernomsetningen din
    Må lese artiklene/linkene i fred og ro etterpå. Mye å lese i den siste der ;)

Men jeg har hatt jernlager som er helt tomme med jevne mellomrom de siste årene. Fastlegen min og en privatlege jeg går oss følger med på dette og mener det IKKE er helt bra. Men endokriologen derimot syntes det var helt ok. Det er ikke fastlegen enig i ; Tomme jernlager er jo aldri ok uansett og jeg må spise jern. Men jeg har jo også lite B12, og jeg leste vel et sted at liten B12 kunne senke jern.

Den siste blodprøven nå så hadde jern steget og ferritin sunket.. Så det virker som at det blodet mitt seiler sin egen sjø. Hb ble ikke målt.
    Dagbok

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    171

Sitat fra "Tidskrift for Den norske lægeforening" :

Det kan imidlertid være vanskelig å skjelne jernmangelanemi fra sekundær anemi, som sees ved kroniske immunopatier og systemsykdommer, langvarige infeksjoner, leversykdommer og maligne tilstander. Også her er s-jern lavt. Konsentrasjonen av ferritin, et såkalt akuttfaseprotein, øker ved inflammatoriske tilstander, mens transferrin oppfører seg motsatt, slik at s-TIBC synker. Det typiske mønster for laboratoriesvar ved sekundær anemi er derfor lavt s-jern, lav s-TIBC og normalt eller høyt s-ferritin

Blir litt hypokonder av å lese skjenner jeg..
    Neida.. men jeg har i alle fall 5 ganger i løpet av mitt liv kontaktet lege for at jeg er helt totalt utslitt. Og alle gangene har det vært tomme jernlager som har vært årsaken. Og i tillegg har fått det påvist jevnlig uten at jeg har merket noe videre til det selv. Så jeg bør kanskje spise jern hele tiden, og ikke bare for å skyte opp verdiene, vedlikeholde litt og deretter slutte.. Blir så gæern i magen av hem-jern. Noen andre som er bedre å ta?
    Dagbok

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    171

Sitat Opprinnelig skrevet av Eirin Vis post
    Takk! Den hørtes jo skikkelig fin ut! Søkte på nett og fant den i en nettbutikk jeg har handlet i før, så den skal i handlekurven. Om jeg kan slippe magetrøbbel slik som med hemjern, så er det jo ingen problemer med å spise dette over lengre perioder :o)

Da er det bare å vente på nytt B12 og D3 som jeg har bestillt. Så kanskje jeg kan føle meg mye mer opplagt fremover
    Dagbok

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Lavt stoffskifte. Ikke noe poeng å sette igang behandling?

Jern er det mineral, der kræver mest forsigtighed idet selv et moderat "overskud" af jern er ikke så helsebringende som mange tror:

"En lav jernværdi i blodet er ikke ensbetydende med jernmangel. Ved betændelsestilstande ses der ofte lave jernniveauer i blodet, samtidigt med store jerndepoter. Noget af forklaringen er, at organismen dels "gemmer" jernet væk i knogler, lever og milt, dels flytter det til lymfesystemet (RES). Kroppen bør derfor ikke tilføres jern før betændelsen er ovre, med mindre der er tale om helt tømte jerndepoter. Blodmangel hos voksne der spiser en varieret kost, skyldes sjældent jernmangel, med mindre det drejer sig om blodtab. Ofte er årsagen mangel på magnesium, kobber eller zink.

Den væsentligste årsag til jernmangel hos kvinder kan være kraftige menstruationsblødninger. Det menstruelle blodtab kan variere meget fra kvinde til kvinde. Ved et gennemsnitlig blodtab på 35-70 ml, er jerntabet ca. 16-32 mg. Omregnet betyder det et dagligt jerntab på 0,5-0,8 mg. I enkelte tilfælde med kraftige menstruelle blødninger er det sikkert større."

Mere interessant om jern hos lægen Knut Flytlie Vitamindoktor.dk
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Aminojern er i hvertfall verdt et forsøk når hemjern gir deg plager

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    171

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Jern er det mineral, der kræver mest forsigtighed idet selv et moderat "overskud" af jern er ikke så helsebringende som mange tror:

"En lav jernværdi i blodet er ikke ensbetydende med jernmangel. Ved betændelsestilstande ses der ofte lave jernniveauer i blodet, samtidigt med store jerndepoter. Noget af forklaringen er, at organismen dels "gemmer" jernet væk i knogler, lever og milt, dels flytter det til lymfesystemet (RES). Kroppen bør derfor ikke tilføres jern før betændelsen er ovre, med mindre der er tale om helt tømte jerndepoter. Blodmangel hos voksne der spiser en varieret kost, skyldes sjældent jernmangel, med mindre det drejer sig om blodtab. Ofte er årsagen mangel på magnesium, kobber eller zink.

Den væsentligste årsag til jernmangel hos kvinder kan være kraftige menstruationsblødninger. Det menstruelle blodtab kan variere meget fra kvinde til kvinde. Ved et gennemsnitlig blodtab på 35-70 ml, er jerntabet ca. 16-32 mg. Omregnet betyder det et dagligt jerntab på 0,5-0,8 mg. I enkelte tilfælde med kraftige menstruelle blødninger er det sikkert større."

Mere interessant om jern hos lægen Knut Flytlie Vitamindoktor.dk

Jeg har totalt tomt jernlager i følge min fastlege. Den er under 3 og det er tomt sa han, og det må fylles opp. Jeg sliter jo med kraftige mensblødninger, blitt litt bedre nå etter hormonspiral, men nå er det veldig uregelmessig og langvarig når det først kommer. Ser legen her omtaler Jern Fe. Er ikke det ferritin? Det jeg har mangel på er S-Jern..

Hmm.. vet ikke helt hva jeg skal mene nå... Men jeg får vel i alle fall gjøre som legen har sagt frem til jeg kommer neste gang. Så skal jeg spørre litt mer om dette med jern. Men, jeg ser i alle fall forskjell på hud og øyne med og uten jerntilskudd. Når jeg ikke tar jern, er jeg veldig hvit på røde inne i øynene og huden er veldig blek. Når jeg tar jerntilskudd, er øynene røde der det skal være rødt og huden er ikke så blek.. ser frisk ut i ansiktet for å si det sånn..
    Dagbok

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Lavt stoffskifte. Ikke noe poeng å sette igang behandling?

Sitat Opprinnelig skrevet av Moxa Vis post
    Hmm.. vet ikke helt hva jeg skal mene nå...
    Ikke noget andet end før, mener jeg. Når du har så kraftige blødninger, taber du jern uforholdsmæssigt meget mere end andre. Det vil også tage tid at restore jernlagre, selv efter at hormonspiralen begrænser blødningerne fremover. Og når lægen selv kalder det for jernmangel og du mister blod hver måned, selv om noget mindre end før - er der ikke andet for end Eirins Aminojern, med rigtig god samvittighed.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 3 av 7 Først 1234567 Siste

Lignende tråder

1. IVF-behandling og lavt stoffskifte. Erfaringer?
    Av Hilma i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 1
    Siste melding: 23-10-09, 16:31
  2. Behandling af lavt stofskifte med ikke-syntetiske lægemidler
    Av Anisa i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 3
    Siste melding: 09-10-09, 20:05

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg