Viser søkeresultater 1 til 10 av 65
Hybrid View
-
02-01-10, 23:32 #1
Sv: Lavt stoffskifte. Ikke noe poeng å sette igang behandling?
Takk! Den hørtes jo skikkelig fin ut! Søkte på nett og fant den i en nettbutikk jeg har handlet i før, så den skal i handlekurven. Om jeg kan slippe magetrøbbel slik som med hemjern, så er det jo ingen problemer med å spise dette over lengre perioder :o)
Da er det bare å vente på nytt B12 og D3 som jeg har bestillt. Så kanskje jeg kan føle meg mye mer opplagt fremover
-
03-01-10, 00:08 #2
Jern er det mineral, der kræver mest forsigtighed idet selv et moderat "overskud" af jern er ikke så helsebringende som mange tror:
"En lav jernværdi i blodet er ikke ensbetydende med jernmangel. Ved betændelsestilstande ses der ofte lave jernniveauer i blodet, samtidigt med store jerndepoter. Noget af forklaringen er, at organismen dels "gemmer" jernet væk i knogler, lever og milt, dels flytter det til lymfesystemet (RES). Kroppen bør derfor ikke tilføres jern før betændelsen er ovre, med mindre der er tale om helt tømte jerndepoter. Blodmangel hos voksne der spiser en varieret kost, skyldes sjældent jernmangel, med mindre det drejer sig om blodtab. Ofte er årsagen mangel på magnesium, kobber eller zink.
Den væsentligste årsag til jernmangel hos kvinder kan være kraftige menstruationsblødninger. Det menstruelle blodtab kan variere meget fra kvinde til kvinde. Ved et gennemsnitlig blodtab på 35-70 ml, er jerntabet ca. 16-32 mg. Omregnet betyder det et dagligt jerntab på 0,5-0,8 mg. I enkelte tilfælde med kraftige menstruelle blødninger er det sikkert større."
Mere interessant om jern hos lægen Knut Flytlie Vitamindoktor.dk
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
03-01-10, 00:18 #3
Jeg har totalt tomt jernlager i følge min fastlege. Den er under 3 og det er tomt sa han, og det må fylles opp. Jeg sliter jo med kraftige mensblødninger, blitt litt bedre nå etter hormonspiral, men nå er det veldig uregelmessig og langvarig når det først kommer. Ser legen her omtaler Jern Fe. Er ikke det ferritin? Det jeg har mangel på er S-Jern..
Hmm.. vet ikke helt hva jeg skal mene nå... Men jeg får vel i alle fall gjøre som legen har sagt frem til jeg kommer neste gang. Så skal jeg spørre litt mer om dette med jern. Men, jeg ser i alle fall forskjell på hud og øyne med og uten jerntilskudd. Når jeg ikke tar jern, er jeg veldig hvit på røde inne i øynene og huden er veldig blek. Når jeg tar jerntilskudd, er øynene røde der det skal være rødt og huden er ikke så blek.. ser frisk ut i ansiktet for å si det sånn..
-
03-01-10, 00:46 #4
Ikke noget andet end før, mener jeg. Når du har så kraftige blødninger, taber du jern uforholdsmæssigt meget mere end andre. Det vil også tage tid at restore jernlagre, selv efter at hormonspiralen begrænser blødningerne fremover. Og når lægen selv kalder det for jernmangel og du mister blod hver måned, selv om noget mindre end før - er der ikke andet for end Eirins Aminojern, med rigtig god samvittighed.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
03-01-10, 08:43 #5
Hvis du ikke er vegetarianer, ville jeg berike meg med jern på alle fronter! Kruspsersille kan knuses i en kjøkkenmaskin eller med stavmikser. Liker du biff eller lever? Spis det! Mye! Gå inn på sider hvor du ser hva slags næringsinnhold det er i fødevarer, og plukk ut dem med mye jern. Tips om du liker havregrøt eller baker selv: la korn og gryn få ligge i vann eller melk over natta. Da får du ut mye mer jern enn om du koker eller baker direkte uten bløtlegging. Det er forsket på akkurat dette! Og vannet skal du ikke helle ut, men bruke.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
03-01-10, 12:24 #6
Ja Vigdis har mange gode ideer,
ellers er krus veldig godt å legge oppå pålegget,
Levergryte er veldig godt hvis du forsteker kjøttet og bruker steke sjy og masse gode grønnsaker i store biter så de blir litt å bite i og ovnbake det til slutt. mmmmmFra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her
-
03-01-10, 12:26 #7
Obs jeg glemte,
jeg har kjøpt byggris,
står ved den vanlige risen,
veldig godt å bruke til nesten all slags mat og oppi f.eks en levergryte hadde sikkert vært jam,
det er også veldig godt sammen med grønnsakerFra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her
-
03-01-10, 21:59 #8
Jeg spiser faktist veldig mye biff. Flere ganger i uken. Vi kuttet ut pølsemat og slikt i stor grad i fjor, og da har vi begynt å spise mye mer rødt kjøtt. Jeg er også glad i levergryte. Men da det kun er jeg som liker det i familien er det ikke det jeg orker å lage mest av for å si det sånn. I og med at jeg stadig er helt tom for jern har jeg fått lister av legen med jernrike matvarer. Så jeg føler at kostholdet er veldig riktig sånn jern og B12 messig. Bløtlegger korn gjør jeg faktisk alle de gangene jeg baker brød. Ikke at jeg visste at dette hadde noen annen hensikt enn at brødet virker ferskere og holder seg bedre lenger. Så det var jo gode nyheter.
Kruspersillle spiser jeg som Pebles også nevner i store monner på brødskivene. Ingenting smaker bedre enn en skive med nybakt brød, ost og masse persille. Da er jeg i himmelen
Jeg lurer på om serumjernet som du kaller det, er lavt pga lavt B12? Men er ikke sikker.. men det er jo i alle fall en teori flere har har jeg lest. Stoffskiftet mitt svinger mye men ligger som regle i grenseland. Regner ikke med at det er noe hjelp å få på den fronten før jeg har klaget hos legen i et par år til. Men, blir innmari lykkelig om jeg er av de heldige som kan få rask hjelp da ;)
Opprinnelig skrevet av Fanteri
Fine linker du postet her n'Finn
Nå ble jeg litt klokere. Med de andre linkene jeg har lest her og disse idag, så tror jeg jammen at jeg endelig forstår dette :o) Men da skal jeg holde øye på hele "jernkomplekset" mitt fremover og håper at jeg med hjelp av pillene som jeg ble tipset om her inne, kan bygge opp et lager som holder seg der det skal :o)
-
18-01-10, 17:35 #9
Æsj.. var hos legen i dag. Trodde jeg bare hadde problemer med litt slim i halsen. Så visste det seg at jeg hadde bihulebetennelse igjen, tilstoppede mandelgreier og lungebetennelsen jeg hadde i november hadde ikke blitt helt bra !! Så nå har jeg fått en 14 dagers antibiotikakur igjen.. Ikke nok med det.. Jeg sa jeg snorket sånn pga bihulene for jeg har jo slitt med bihulene bestandig. MEN.. legen mente at snorkingen ikke hadde noe med dette å gjøre. I og med at jeg sliter med både overvekt og tretthet syntes han dermed at vi skulle sjekke om det kunne være søvnapnè.. så nå har han henvist meg til spesialist på sykehuset hvor jeg skal sove for å sjekke hva som skjer når jeg sover..
Hjelpes tenkte jeg. Her skulle jeg bare sjekke stoffskiftet rutinemessig. Så ble jeg så paff over alt, at både jeg og legen glemte hvorfor jeg kom. Så det ble ingen blodprøver på meg i dag. Men, jeg skal tilbake om 14 dager for å se om lunger og bihuler har blitt bedre. Så da får vi vel huske på det da.. hehe
-
03-01-10, 18:33 #10
Ferritin = jernlager. S-jern er det som sirkulerer fritt. Så du har lavt serumjern, s'en står for serum, jernlageret ditt, altså ferritinet er ikke lavt, om man ikke går ut fra at du er i en akutt fase. Serumjern i anemiutredning har ingen verdi uten TIBC/transferrin.
Om du har en sekundæranemi, altså om ferritinet er falskt for lavt er en annen sak,og vanskelig for oss her inne å vurdere
Lykke til!
Redigering: ser du har oppgitt TIBC'en din i første innlegg, jeg overså det, jeg beklager. Men den ser jo også normal ut. Jeg ville undersøkt om symptomene dine kan skyldes noe annet. Jeg synes stoffskifteverdiene dine er mer bekymringsfulle. Jeg skjønner at det ikke er godt å ha det sånn du har det. Klem!Sist endret av Fanteri; 03-01-10 kl 19:07
Lignende tråder
-
IVF-behandling og lavt stoffskifte. Erfaringer?
Av Hilma i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 1Siste melding: 23-10-09, 16:31 -
Behandling af lavt stofskifte med ikke-syntetiske lægemidler
Av Anisa i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 3Siste melding: 09-10-09, 20:05

Svar med sitat
Bokmerker