Sitat Opprinnelig skrevet av Pebles Vis post
jeg er som sagt grønn, og jeg går meg bort i medisiner og alternativer, hva er forskjellen på prednison og prednisolon, (tror noen ganger det blandes).

Tror jeg leste at det er prednison som ikke er bra men at prednisolon er greit alternativ, forvirret jeg, jeg får prednisolon nå, bør jeg be om noe annet som er bedre?
Kommer an på mod hvad, Pebles. Hvis det er mod binyretræthed (binyreinsufficiens) er hydrokortison bedst, mens cortisonacetat næstbedst. Indtil videre kan man kun få hydrokortison på registreringsfritak i Norge, til en høj pris. Cortisonacetat er billigere og kan købes i Norge på almindelig recept, men skal igennem leveren først, før det virker som hydrokortison/cortisol i kroppen.

Hvad får du prednisolon mod, Pebles? Om forskellen mellem de forskellige grupper steroider spurgte Vigdis tidligere:
Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
Hvorfor er det hydrokortison som Cortef som har blitt stående som vinneren i denne "medisinkrigen"? Jeg mener jeg har lest (husker ikke hvor) at prednison ikke var så bra for binyrene som hydrokortison/kortison? Vet noen noe om dette?
Og så svarede jeg:
Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Det har du læst i tråden: Grunner til ikke å bruke Prednisolon? Selv om de alle er glukokortikoider er prednison IKKE det samme som kortisonACETAT.

Iflg. lægeråd ude på patientshjemmesider for "cortisol-sygdomme" - ja. Men der skriver de også, at man kan nøjes med at tage sin dagdosis om morgenen, da det tager tid at omdanne (i leveren) kortisonacetat til cortisol, hen ad dagen. Eller tage 2/3 del af dagdosis om morgenen og 1/3 del om eftermiddagen...
Alting står postet i den tråd vi nu læser i. Du kan bookmærke tråden til evt. senere brug, hvis du får behov for det.