Viser søkeresultater 1 til 10 av 20

Hybrid View

Medlem siden
    Dec 2009
    Meldinger
    7

Standard Sv: Subklinisk hypotyreose? Hva med kun T3?

Takker for responsen alle sammen

Forresten: Er det noen som vet om noen som får kun T3? Kunne jo høres fornuftig ut ved evt resistens? Vanskelig å regulere kanskje...
    Sist endret av Erling; 29-12-09 kl 14:12 Begrunnelse: Nye tanker om emnet

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Subklinisk hypotyreose?

Det er mange sjeldne tilstander som passer og man bør nok ta en masse spesielle prøver.
    Globulinmangel er også en mulighet : http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=315189

Og : http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1283204
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Erling Vis post
    Forresten: Er det noen som vet om noen som får kun T3? Kunne jo høres fornuftig ut ved evt resistens? Vanskelig å regulere kanskje...
    Du kan prøve at læse på forummet Sygdommer som ligner hypothyreose (der er ikke så meget læsesstof endnu) og særlig på tråden Wilson's Syndrom. Du kan også søge på NTI (nonthyroidal illness) også kaldt Euthyroid Sick Syndrome.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Meldinger
    7

Standard Subklinisk hypotyreose? Effekt av søvnmangel

Takker igjen for svar

Jeg har observert flere ganger i løpet av de snart 10 årene jeg har vært så sliten at jeg faktisk har vært bedre dagene etter at jeg har mistet nattesøvnen. Dette både når jeg rett og slett ikke har fått sove, eller hvis jeg har vært nødt til å være våken av en eller annen grunn.

Selvslagt har jeg vært trøtt, men¨da som i "søvnig". Ikke med den "hjernetåken" som ellers er så plagsom. Dette fenomenet har jeg spekulert mye på. Har tenkt på om hyppig skifting av liggestilling har vært bra for nakkemusklene og om jeg kanskje skjærer tenner når jeg sover (har prøvd biteskinne).

Med ny kunnskap fra bl.a dette forumet har jeg fått nye tanker. Siden jeg har moderat forhøyet TSH og høyt fritt T4 (og med hypo-symptomer) kan det tenkes at jeg ikke konverterer nok T4 til T3. Enzymet 5-deiodinase deltar så langt jeg har forstått i denne konverteringen. Min tanke var om dette enzymet påvirkes av lite søvn; og det gjør det visst.

Hvis min frarøvelse av nattesøvn øker mengden av 5-deiodinase vil det vel produseres mer T3 og hodet føles lettere utover dagen? Kun en hypotese.

Er det flere som har merket det samme?

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Standard Sv: Subklinisk hypotyreose? Effekt av søvnmangel

Hvis min frarøvelse av nattesøvn øker mengden av 5-deiodinase vil det vel produseres mer T3 og hodet føles lettere utover dagen? Kun en hypotese.

Er det flere som har merket det samme?
    Ja, jeg har faktisk merket det samme. Har søvnproblemer, men har lagt merke til at de nettene jeg knapt har sovet, er jeg ofte i bra form til tross for søvnmangelen. Og motsatt de nettene der jeg har sovet mye, da kan jeg føle meg elendig dagen etter. Har lurt på hvorfor det er slik, og hypotesen din virker interessant. Har ikke hørt om det før.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Hvis du søker etter innelgg av Anitab her inne på forumet, så kan du lese om at hun gikk på kun t3 i en periode. Det står litt, ikke så mye om det.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Hvis du er på Facebook, kan diskusjonsforumet til Stop The Thyroid Madness kanskje være til hjelp. Der er det mange som går på kun T3 under hydrokortisonbehandling.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Lignende tråder

1. Ny studie om subklinisk hypotyreose
    Av Vigdis i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 1
    Siste melding: 05-07-13, 23:28
  2. Hypotyreose eller depresjon?
    Av roser i forumet Presentasjoner
    Svar: 15
    Siste melding: 29-01-11, 14:30
  3. Hjelp til nybegynner? Subklinisk hypotyreose
    Av Lillepia i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 10