Viser søkeresultater 1 til 10 av 20
-
27-12-09, 17:37 #1
Subklinisk hypotyreose eller flåttbit?
Hei! Interessant forum dette.
Jeg har følt meg sliten og tiltaksløs i snart 10 år. I 2003 tappet legen så mye blod til prøver at det nesten kom bare luft til slutt
Det var helgardering på skjemaet til lab'en. Noe interessant kom da fram: har hatt kyssesyke, har gjenomgått borreliose infeksjon (flottbitt). Jeg var spesielt interessert i stoffkifte, men prøvene var da i referanseområdet, noe som skuffet veldig. Jeg var til og med og tok spinalvæskeprøve for å utelukke borreliose der. Jeg har hanglet i flere år nå og har fått ny fastlege da den første flyttet. Han tok nylig nye blodprøver med tanke på stoffskiftet. Jeg hadde egentlig resignert. I 2003 var TSH 2,79, nå var det 3,17 (og 3,0 tre uker senere, men seinere på dagen). Nå husker jeg ikke T4-verdiene, men de var på ingen måte lave. Det var heller ikke noe som tydet på noe autoinflammatorisk.
Etterpå har jeg lest meg opp på stoffskifte og ser at dette er en omstridt vitenskap. Jeg kan krysse av på omtrent alle symptomer som nevnes ifm lavt stoffskifte. Skal til legen den 4.januar og håper på en prøvekur med levaxin. Mulig han går med på det: Det var jo han som kalte meg inn til ny blodprøve basert på en TSH på 3,17.
Savner historier om folk som ble bra av såkalt subklinisk hypotyreose. Med bra mener jeg bra med riktig medisinering. Selv om jeg har mange symptomer er trettheten det verste. Jeg får ikke sove når denne trettheten melder seg. Kortidshukommelsen er også plagsom, jeg glemmer møter ol stadig vekk.
Hverdagen min fortoner seg slik: Er noenlunde våken fra morgenen av, utpå dagen siger det på en tretthet som slår meg ganske kraftig ut. Dette varer i flere timer. Kanskje en liten opptur før jeg skal legge meg. Enhver aktivitet på ettermiddag/kveld kan ødelegge innsovningen min og kan få meg til å ligge våken i timesvis. I tillegg til å være tiltaksløs har jeg nesten skiftet personlighet. Glefser for den minste ting og slik var jeg ikke før. Mye av dette kan forklares med depresjon, men det er ingenting i livet mitt som skulle tilsi at jeg skulle få det (men kanskje pga stoffskiftet). Ellers har her jeg muskler som låser seg, ledd som periodevis verker, det støver av skinnet mitt og det sprekker på knokene, håret er blitt i tynneste laget (er 39 år), jeg må slå lens hele tiden (blodsukkeret er fint for de som måtte lure). Ryggmusklene ser ut til å bare bli værre av at jeg bruker dem, uansett hvor pent jeg går frem.
Hvordan hadde dere det? Var det en jevn tretthet fra dere står opp, eller varierer det med timene som går?
-
27-12-09, 19:46 #2
Sv: Subklinisk hypotyreose?
Velkomen hit! Eg har hatt manifest hypothyreose i 4 år. Autoimmun tyroiditt i minst 5 år før dette igjen. Hadde få/ingen plagar før eg måtte begynne med Levaxin. Når eg så fekk påvist lågt stoffskifte med tsh 6,3 (trur eg det var) var eg slapp. Har ikkje vorte heilt bra etterpå, dessverre. I perioder ja, men nå etter eg vart gravid for 2 år sidan har eg vore dårleg heile vegen.
Når stoffskiftet har vore altfor lågt, har eg vore tungstarta og halvdaud om morgonen og omtrent heile dagen, med litt meir energi seint på kvelden. Nå er eg i grunnen heilt fin når eg står opp, så får eg mindre og mindre energi utover dagen. Når klokka blir 21-22, blir eg litt meir energisk slik at eg kan få ting gjort. Så liknar på deg der.
-
28-12-09, 11:37 #3
Hej Erling

Velkommen her. Dette er vist den tid på året, hvor der netop er plads til at "tage sig sammen" til at poste sit indlæg her på forummet, når der er mere (fri)tid pga. helligdagene. Desværre er det samtidigt også tid, hvor mange har nok at gøre med familieaktiviteterne derhjemme og orker ikke også at læse/skrive med her. Det kommer igen efter Nytåret. Her på forummet er Juletid = agurketid. Håber du er tålmodig og ikke føler, at din post er blevet ignoreret.
Jeg tror ikke, jeg har læst her solskinshistorier fra nogen med klinisk hypothyreose, måske lige med undtagelse af dr. Oftebros patienter, der kommer i behandling selv om deres TSH er ikke "højt nok". "Almindelige" læger inkl. endokrinologerne, betragter klinisk hypothyreose som ikke behandlingskrævende.
Din beretning minder mig lidt om Trygve Thues skæbne, jeg læste i artiklen "Fikk hjelp i Farsund", du finder linket til i tråden Thyreoidea prisen til Helge Oftebro.
Links til alle "Oftebro-tråde" her på forummet findes her. Bare så du ikke taber modet helt, hvis konsultationen hos lægen d. 4. januar evt. ikke indfrier dine forventninger.
Jeg vil også gerne anbefale dig at læse om goitrogene fødevarer øverst i forummet Kosthold og om fluors (i tandpasta bl.a.) indflydelse på skjoldbruskkirtlen i forummet Skjoldbruskkjertel og fluor. Så er det min egen tråd: De skjulte årsakene til hypothyreose. En ting er at være syg allerede - noget andet er, hvad der evt. kan udelukkes i hverdagen for ikke yderligere forværre sygdommen. Det er meget heldigt, at du ikke har en autoimmun sygdom i kirtlen, da dette faktisk lover godt for behandlingen, hvis du vel at mærke er heldig nok til at finde en læge, der ignorerer lægestandens "fordomme" og vil behandle dig for sygdommen.
Giv ikke op på os. Mange af de skriveaktive er tilbage efter nytåret.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
29-12-09, 12:28 #4
Sv: Subklinisk hypotyreose? Nye tall
Oi, nå har jeg ordnet med utskrift av blodprøvene.
I 2003 var TSH 2,79 og fritt T4 over 24
I oktober 2009 var TSH 3,13 og T4 29,1......
I november 2009 var TSH 3,0 og T4 27,5
Én fot i begge leire altså. Ser i diverse fora at TSH måles og at fritt T4 estimeres (altså en mulig feilkilde for T4). Så det her: http://www.legeforeningen.no/asset/38319/1/38319_1.pdf
Ellers er jo Thyreoideahormonresistens en mulighet ser jeg. Da har man symptomer fra både hypo og hyper
Får se hva doktor'n sier på mandag.
-
29-12-09, 13:31 #5
Hei Erling.
Noen mener jo at om du har symptomer på lavt stoffskifte, så har du det.
Og jeg er tilbøjlig til å vær enig.
Blodprøvesvarne din er ikke gjennomsnittlige og kan sikkert tolkes på flere måter.
Du har høy TSH, noe som isolert sett peker på lavt stoffskifte.
Så har du tatt mengdeprøver av pro-hormonet fT4 som er høye, og som isolert sett vil peke på at stoffskiftet er høyt.
Man må informeres om hva de enkelte prøvesvar egentlig viser, og hvilke forhold de kan tolkes under.
fT4 viser hvor mange frie T4 som finnes i blodet - og ikke noe mer.
Man kan anta at hvis de etterkommende prosesser virker etter boka, så vil stoffskiftet være høyt.
Symptomer på for lavt stoffskifte når slike prøvesvar foreligger får meg umiddelbart til å tenke på hormonresistens.
Tolkingen blir da at TSH presser kjertelen til å produsere mer fordi det reelle stoffskifte er for lavt. Og behandlingen går ofte ut på at man tilfører enda mer thyroxin, slik at fT4 blir enda høyere.
Kroppen kan mange forskjellige celletyper - og alle må ha T3 for å fungere. Disse entrer cellene og slipper oxygenet til slik at forbrenningen kan starte. Omtrent som å åpne trekken på en vedovn.
Cellene har reseptorer for T3, men i tilfellet celleresistens kan disse være uegnet av diverse grunner til å motta T3 - noen celletyper kan være ok, andre ikke.
Det fører individuelt sett til meget forskjellige symptomer.
Det er vanlig at hjertet reagerer på det høye nivået av thyroxin i blodet med å stige til hjertebank-nivå, og betablokkere kan bli en nødvendig del av behandlingen.
Men først må du igjennom diagnostikken, og det finnes genprøver som gir svar på om dette er en aktuell diagnose.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
29-12-09, 14:09 #6
Sv: Subklinisk hypotyreose? Hva med kun T3?
Takker for responsen alle sammen

Forresten: Er det noen som vet om noen som får kun T3? Kunne jo høres fornuftig ut ved evt resistens? Vanskelig å regulere kanskje...Sist endret av Erling; 29-12-09 kl 14:12 Begrunnelse: Nye tanker om emnet
-
29-12-09, 15:13 #7
Det er mange sjeldne tilstander som passer og man bør nok ta en masse spesielle prøver.
Globulinmangel er også en mulighet : http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=315189
Og : http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1283204• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
29-12-09, 15:25 #8
Sv: Subklinisk hypotyreose? Hva med kun T3?
Du kan prøve at læse på forummet Sygdommer som ligner hypothyreose (der er ikke så meget læsesstof endnu) og særlig på tråden Wilson's Syndrom. Du kan også søge på NTI (nonthyroidal illness) også kaldt Euthyroid Sick Syndrome.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
01-01-10, 09:58 #9
Subklinisk hypotyreose? Effekt av søvnmangel
Takker igjen for svar

Jeg har observert flere ganger i løpet av de snart 10 årene jeg har vært så sliten at jeg faktisk har vært bedre dagene etter at jeg har mistet nattesøvnen. Dette både når jeg rett og slett ikke har fått sove, eller hvis jeg har vært nødt til å være våken av en eller annen grunn.
Selvslagt har jeg vært trøtt, men¨da som i "søvnig". Ikke med den "hjernetåken" som ellers er så plagsom. Dette fenomenet har jeg spekulert mye på. Har tenkt på om hyppig skifting av liggestilling har vært bra for nakkemusklene og om jeg kanskje skjærer tenner når jeg sover (har prøvd biteskinne).
Med ny kunnskap fra bl.a dette forumet har jeg fått nye tanker. Siden jeg har moderat forhøyet TSH og høyt fritt T4 (og med hypo-symptomer) kan det tenkes at jeg ikke konverterer nok T4 til T3. Enzymet 5-deiodinase deltar så langt jeg har forstått i denne konverteringen. Min tanke var om dette enzymet påvirkes av lite søvn; og det gjør det visst.
Hvis min frarøvelse av nattesøvn øker mengden av 5-deiodinase vil det vel produseres mer T3 og hodet føles lettere utover dagen? Kun en hypotese.
Er det flere som har merket det samme?
-
12-01-10, 00:12 #10
Sv: Subklinisk hypotyreose? Effekt av søvnmangel
Ja, jeg har faktisk merket det samme. Har søvnproblemer, men har lagt merke til at de nettene jeg knapt har sovet, er jeg ofte i bra form til tross for søvnmangelen. Og motsatt de nettene der jeg har sovet mye, da kan jeg føle meg elendig dagen etter. Har lurt på hvorfor det er slik, og hypotesen din virker interessant. Har ikke hørt om det før.
Lignende tråder
-
Ny studie om subklinisk hypotyreose
Av Vigdis i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 1Siste melding: 05-07-13, 23:28 -
Hypotyreose eller depresjon?
Av roser i forumet PresentasjonerSvar: 15Siste melding: 29-01-11, 14:30 -
Hjelp til nybegynner? Subklinisk hypotyreose
Av Lillepia i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 10Siste melding: 04-08-09, 11:13 -
Subklinisk hypotyreose - behandling
Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 0Siste melding: 12-09-08, 17:53 -
Kan jeg ha subklinisk hypotyreose?
Av lemurpiken i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 2Siste melding: 04-06-08, 12:19
Svar med sitat

Bokmerker