Viser søkeresultater 1 til 10 av 65

Threaded View

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Standard Sv: Hva er forskjellen på kortison og hydrokortison?

Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
    Jeg setter meg ned og skriver en mail nå. Sender et brev over helga. Ganske paradoksalt at Nycomed ikke fører hydrokortison i Norge, ja. Så får vi se hva de svarer...
    Nå har jeg fått svar fra Nycomed. Ikke så overraskende svar, kanskje:

Hei. Takk for din e-post.

Det er mange legemidler som Nycomed markedsfører i enkelte land og ikke i andre. Nycomed i Norge har markedsforingstillatelse for veldig mange legemidler

men ikke nettopp det legemidlet du her nevner. Dessverre er det ikke så enkelt for Nycomed å bestemme at nå ønsker vi å føre dette produktet i Norge. Det skal omfattende prosedyrer til for å få

godkjennelse av Statens Legemiddelverket på er så pass gammelt produkt.

Det er ikke noen i veien at du også kan få Hydrocortison 20mg på registreringsfritak.

Men hun skriver at jeg kan få hydrokortison 20 mg på registreringsfrtak. Jeg sendte ny epost og spurte. Her er siste del av korrespondansen:

Takk så mye for svaret!

Ja, kjenner til at det er omfattende (og ikke minst dyrt) å søke markedsføringstillatelse. Mitt inntrykk er at oppmerksomheten rundt binyresvekkelse er i ferd med bli større. Som leser av norske og utenlandske nettforum det siste året, har jeg sett hvordan dette har fått gradivs større og større fokus. Binyreinsuffiens er trolig den viktigste årsaken til at svært mange hypothyreosepasienter ikke blir fullstendig friske av sin hypothyreose ved kun bruk av levaxin eller kombinasjonsbehandling av t3 og t4. Internett har ført til at pasienter selv søker kunnskap om behandling av sine lidelser. Ikke mange leger kjenner til binyreinsuffiens og dets rolle i stoffskiftesykdommer, men på grunn av at en stadig økende mengde pasienter selv ber om tester for binyrefunksjon og påfølgende behandling for binyrer, vil flere leger bli oppmerksomme på binyreproblematikken. Hydrokortison er den beste behandlingen for binyresvekkelse, prednisolon som ofte gis i mangel av bedre alternativ, er ikke gunstig for slike pasienter. Mitt poeng er at jeg tror det om kort tid vil bli et "marked" for hydrokortison på grunn av den økende oppmerksomheten rundt binyreproblematikk.

Når du skriver at hydrokortison 20 mg er å få tak i på registreringsfritak, mener du da Nycomeds nydrokortison?

Hei igjen.

Det skal være mulig å få tak, på registreringsfritak, ett hvert legemiddel som er registrert i utlandet, hvor det ikke finnes tilsvarende produkt på markedet i Norge og hvor legen kan dokumentere at det er behov for legemidlet.

Dette betyr at det også burde være mulig for deg å få tak Hydrokortison 20 mg Nycomed.

Nycomed Informasjon

T: 80080030

infonorge@nycomed.no

www.nycomed.no

Da skal jeg sjekke om jeg får tak i Nycomeds og hva prisen på den er.
    Sist endret av Rufus; 29-12-09 kl 11:57

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn