Viser søkeresultater 1 til 10 av 65

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Å få utskrevet hydrokortison...

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Telefon til Apotek 1 ga følgende resultat: de har Hydrocortisontabletter 10 mg i 25 stk pakke til kr 130. Altså liten forskjell i pris: Cortef 5 mg 50 stk ca 280 kr.
    Valgene da blir jo mellom kortison og hydrokortison, gjør det ikke? Og forskjellen er liten? Eller ingen fordi begge er glukokortikoid?

Jeg er veldig forvirret, Anisa! Er det det denne legen sier i innlegget ditt litt lengre opp?

Jeg synes jo det er sure penger å betale, opptil 15 000 på et år. Eller 30 000 på to år osv. En formue! Legen min søkte jo om å få det på blå respt. Det fikk jeg avslag på (ikke i tilstrekkelig grad forsøkt forhåndsgodkjente preparater, krav til relevant spesialist er heller ikke oppfylt).
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Valgene da blir jo mellom kortison og hydrokortison, gjør det ikke? Og forskjellen er liten? Eller ingen fordi begge er glukokortikoid?

Jeg er veldig forvirret, Anisa! Er det det denne legen sier i innlegget ditt litt lengre opp?
    De er allesammen glukokortikoider. Også prednison og dexamethason. Men her skrives kun om ligeheder (og forskel) mellem hydrocortison og kortisonacetat.

Det som lægen siger iflg. indlægget højere op er, at det skal være kortisonacetat, som kan bruges i stedet for hydrocortison, men at forskellen er, at mens hydrocortison bruges i kroppen direkte, skal cortisonacetat gennem leveren først, for at blive omdannet til cortisol. Det er derfor at man skal ØGE dagdosen af kortisonacetat med 1/3 del i forhold til dosering af hydrocortison. Du må hellere spørge en gang for meget end for lidt, Vigdis
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Takk, Anisa
    Hvorfor er det hydrokrtison som Cortef som har blitt stående som vinneren i denne "medisinkrigen"? Jeg mener jeg har lest (husker ikke hvor) at prednison ikke var så bra for binyrene som hydrokortison/kortison? Vet noen noe om dette?

Så hvis jeg skal gå fra Cortef til kortison så skal jeg legge til 1/3 dose. Vel, neste legebesøk!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Takk, Anisa
    Hvorfor er det hydrokortison som Cortef som har blitt stående som vinneren i denne "medisinkrigen"?
    Fordi det er naturidentisk med binyrernes eget cortisol. Derimod - før cortisonACETAT bliver naturidentisk med binyrernes eget cortisol - skal cortisonACETAT en tur gennem leveren først. Her kan der spille ind de individuelle forskelle i leverens evne til at omdanne det ene til det andet. Men det ved man ikke før hver patient har prøvet det an.
    Jeg mener jeg har lest (husker ikke hvor) at prednison ikke var så bra for binyrene som hydrokortison/kortison? Vet noen noe om dette?
    Det har du læst i tråden: Grunner til ikke å bruke Prednisolon? Selv om de alle er glukokortikoider er prednison IKKE det samme som kortisonACETAT.
    Så hvis jeg skal gå fra Cortef til kortison så skal jeg legge til 1/3 dose. Vel, neste legebesøk!
    Iflg. lægeråd ude på patientshjemmesider for "cortisol-sygdomme" - ja. Men der skriver de også, at man kan nøjes med at tage sin dagdosis om morgenen, da det tager tid at omdanne (i leveren) kortisonacetat til cortisol, hen ad dagen. Eller tage 2/3 del af dagdosis om morgenen og 1/3 del om eftermiddagen...

Selv om det er trælst, bliver man nødt til at prøve sig frem endnu en gang.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Pebles Vis post
    jeg er som sagt grønn, og jeg går meg bort i medisiner og alternativer, hva er forskjellen på prednison og prednisolon, (tror noen ganger det blandes).

Tror jeg leste at det er prednison som ikke er bra men at prednisolon er greit alternativ, forvirret jeg, jeg får prednisolon nå, bør jeg be om noe annet som er bedre?
    Kommer an på mod hvad, Pebles. Hvis det er mod binyretræthed (binyreinsufficiens) er hydrokortison bedst, mens cortisonacetat næstbedst. Indtil videre kan man kun få hydrokortison på registreringsfritak i Norge, til en høj pris. Cortisonacetat er billigere og kan købes i Norge på almindelig recept, men skal igennem leveren først, før det virker som hydrokortison/cortisol i kroppen.

Hvad får du prednisolon mod, Pebles? Om forskellen mellem de forskellige grupper steroider spurgte Vigdis tidligere:
    Hvorfor er det hydrokortison som Cortef som har blitt stående som vinneren i denne "medisinkrigen"? Jeg mener jeg har lest (husker ikke hvor) at prednison ikke var så bra for binyrene som hydrokortison/kortison? Vet noen noe om dette?
    Og så svarede jeg:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Det har du læst i tråden: Grunner til ikke å bruke Prednisolon? Selv om de alle er glukokortikoider er prednison IKKE det samme som kortisonACETAT.

Iflg. lægeråd ude på patientshjemmesider for "cortisol-sygdomme" - ja. Men der skriver de også, at man kan nøjes med at tage sin dagdosis om morgenen, da det tager tid at omdanne (i leveren) kortisonacetat til cortisol, hen ad dagen. Eller tage 2/3 del af dagdosis om morgenen og 1/3 del om eftermiddagen...
    Alting står postet i den tråd vi nu læser i. Du kan bookmærke tråden til evt. senere brug, hvis du får behov for det.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    61
    Meldinger
    409

Tusen takk Anisa,
    Jeg får prednisolon fordi jeg har forhøyet antall hvite blodlegemer
    som da tyder på betennelses tilstand, har gått med dette lenge,
    legen humrer når jeg har prøvd å si at jeg har alle tegn til binyre tretthet,

fikk beskjed og medisinering til en kjapp og høy dose i 2 uker men jeg har nå prøvd det anderledes, tar 5 mg morgen og kveld(har lest om at det skal liten dose over lengre tid til) og har det bedre, ikke på langt nær bra men nok til å overbevise legen min om å sjekke det nærmere,
    venter på blodprøve resultat fra lille julaften,
    det skal bli spennende å se,
    jeg har siden helgen blitt mindre blå og hoven rundt øynene,

vet det er eksprementielt men hva gjør man ikke når man vet det er feil,
    går på Levaxin og har lest at det ikke er bra hvis man har ubehandlet binyretretthet,

Jeg pleier å få det som jeg vil etterhvert hos legen,
    men hvis han ikke slutter å hale ut kommer jeg til å bytte lege,
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Fikk svar fra Apotek1 angående alternativ til Cortef: Hydrocortisone 10 mg tabletter finns att få tak på. En boks med 25 stycker koster 129,69 kr. Det ær også et ureg. preparat og man trenger derfor registreringsfritak før denne.

Jeg spurte om leverandør, de oppgav Philip Cha, men det er vel produsent jeg skulle spurt om? Jeg får gjøre det.. Men dette er jo helt klart billigere. 50 tabletter a 5 mg Cortef koster 289;

Snakket med legen min om bytte av Cortef. Han snakket noe om at om man bytter merke hydrokortison, så kunne man ikke nødvendigvis hoppe over til samme dosering som Cortef. Styrken på preparatet kom blant annet an på sammensetningen av det. Her snakket han om "salter" og noe annet. Jeg forstod ikke helt hva han mente..

Medlem siden
    Mar 2012
    Sted
    Sørlandet
    Alder
    43
    Meldinger
    59

I kontakt med apoteket jeg bruker kan de bare oppdrive kortisolacetat til meg, får dere andre som bruker HC tak i ren hydrocortison? Det var heller ikke Cortef å finne, av og til finner jeg ikke vettet mitt men det betyr ikke at det er ute av produksjon...

Jeg vil da komme til å bli sittende med både Hydrocortison 5mg og Kortisolacetat 25mg. Kan jeg kombinere disse og hvordan beregner jeg doseringen i forhold til ren HC som er det jeg har brukt frem til nå?

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn